پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
نمایشگاه پیونددهندۀ مولف، ناشر و مخاطب باشد

مدیر انتشارات فراگیر هگمتانه در همدان ضمن تاکید بر اینکه نمایشگاه باید پیونددهنده‌ مولف، ناشر و مخاطب باشد، گفت: پیوند مولف، ناشر و مخاطب در نمایشگاه موجب بهبودی اوضاع بازار کتاب هم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، چند روز تا برپایی بزرگترین نمایشگاه کتاب نمانده است، نمایشگاهی که هر ساله ناشران را دور هم جمع می‌کند  تا فستیوالی برای اهالی کتاب و کتابخوانی باشد، رویدادی که بسیاری از فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به مطالعه برای برگزاری آن روزشماری می‌کنند.

در این میان ناشرانی هستند که هر سال با وجود همه مشقت‌ها میهمان پایتخت شده و در نمایشگاه شرکت می‌کنند تا بتوانند ضمن معرفی محصولات فرهنگی خود، از مزایای اقتصادی آن نیز بهره‌مند شوند.

عباس احمدی‌مقیم مدیر انتشارات فراگیر هگمتانه یکی از ناشران همدانی است که هر سال در نمایشگاه شرکت کرده اما امسال به صورت مجازی کتب خود را در نمایشگاه کتاب 1402 عرضه خواهد کرد.

او گفت: با شناختی که از نمایشگاه دارم معتقدم نمایشگاه همه ساله اهدافی را برای خود تعریف می‌کند که باید بتواند آنها را برآورده سازد و در این صورت است که می‌تواند موفق باشد.

نمایشگاه موجب آشنایی با تازه‌های نشر می‌شود
این ناشر همدانی بیان کرد: یکی از مزیت‌هایی که نمایشگاه کتاب دارد اینکه مخاطبان می‌توانند با تازه‌های نشر آشنا شوند و ناشران هم آخرین کتب خود ارائه دهند.

او با بیان اینکه انتشارات ما دانشگاهی است اما در سایر حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی نیز کتاب‌هایی را منتشر می‌کنیم، افزود: انتشارات فراگیر هگمتانه بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب دارد اما اکثریت آنها به علت هزینه بالا تجدید چاپ نشده و بنا داریم در این نمایشگاه آنها را معرفی کنیم هرچند کتب چاپ جدید هم داریم.

احمدی مقیم گفت: گرانی کاغذ، دستمزد کارکنان و ...از دغدغه‌هایی است که ناشران با آن مواجه هستند زیرا هزینه تولید کتاب بالاست و مخاطبان نیز کمتر استقبال می‌کنند.

او بیان می‌کند: با گسترش فضای مجازی و تولید کتب الکترونیک و وجود شبکه‌های اجتماعی باعث شده مردم گرایش کمتری به سمت کتاب داشته باشند و وقت کمتری را صرف کتاب و کتابخوانی می‌کنند.

مدیر انتشارات فراگیر هگمتانه خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرو و توسعه یافته مطالعه جزو اولویت‌های اول آنهاست و مطالعه در نظام آموزشی آنها نهادینه شده به طوری که در مدارس طوری آموزش می‌بینند که کتاب را ارجح بر هر چیزی می‌دانند.

او ادامه داد: در کشورهای پیشرفته جامعه در انتظار انتشار یک کتاب می‌ماند و از چاپ آن استقبال می‌کند که این موضوع هم به نفع مولف، هم ناشر و هم بازار کتاب است.

حال کتاب و نشر خوب نیست
احمدی‌مقیم با تاکید بر اینکه این روزها حال کتاب و نشر خیلی خوب نیست یادآور شد: قیمت کتاب با توجه به وضعیت بازار سایر اقلام و معیشت زندگی بالاست و اولویت مردم کتاب نیست.

او گفت: مردم بیشتر به سمت کتاب‌هایی که اجباری است، می‌روند و سایر کتب کمتر مورد توجه است که این مسئله زنگ خطری برای جامعه است که مردم نتوانند از تفکر نویسندگان استفاده کرده و جامعه ایده‌آل رقم بخورد.

مدیر انتشارات فراگیر هگمتانه با تاکید بر اینکه امروز ناشران با مشکلات بازگشت سرمایه و مشکل سرمایه اولیه برای تولید دست و پنجه نرم می‌کنند عنوان کرد: در این زمینه ناشر، مخاطب، خانواده و دولت همه نقش دارند اما دولت‌ها نقش بارزتری دارند هرچند کمتر احساس مسوولیت کرده و جامعه کمتر به آن پرداخته است.

او با اشاره به اینکه خانواده‌ها نتوانستند فرزندان را به سمت مطالعه و کتاب ببرند بیان کرد: نظام آموزشی به عنوان مسئول و مدیر بودن اگر نتواند در این زمینه بهتر عمل کند، این نواقص بیشتر خواهد بود و بین نشر، کتاب و مخاطب شکاف ایجاد می‌کند.

احمدی‌مقیم ضمن تاکید بر اینکه اگر نظام آموزش با برنامه میان مدت و بلندمدت به حوزه کتاب و کتابخوانی بپردازد، بخش بیشتری را حل می‌کند، گفت: 
نمایشگاه در کشورهای دیگر برای ارتباط مولف، ناشر و مخاطب است ولی در ایران فروشگاه بزرگی است که مردم ضمن بازدید کتاب تهیه کنند و بیشتر منافع اقتصادی ناشران مطرح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها