جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
چالش فعلی تألیف در حوزه هنر، نیاز و توان خرید جامعه است

مهدی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: این انتشارات دانشگاهی نیستند که میل به تولید کتاب ندارند؛ بلکه نیاز و توان خرید جامعه، انتشارات را به‌اجبار به‌سمت تولید کمتر می‌برند.

مهدی حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و استاد نقاشی و تحلیل آثار تجسمی، نگارگری و نقاش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: به‌اعتقاد من علاقه‌مندان حوزه تجسمی کم نیستند؛ به‌خصوص اینکه در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که مراکز تحصیلات عالیه هنر در کشور به‌وفور یافت می‌شود. اما مشکل آن‌جایی پدید می‌آید که قدرت خرید دانشجویان به‌مرور زمان کاهش یافته می‌یابد. 

وی افزود: برای مثال خاطرم هست در سال‌های پس از جنگ، چیزی حدود سه جعبه کتاب خریدم که مبلغی زیر ۲۰۰هزار تومان داشت ولی الان با ۲۰۰هزار تومان نمی‌شود حتی یک جلد کتاب خرید. به‌خصوص کتاب‌های تجسمی که به‌دلیل وجود تصاویر و کیفیت چاپ و کیفیت کاغذ بالایی که دارند در دسته گران‌ترین کتاب‌ها هستند.

حسینی تصریح کرد: در نتیجه این انتشارات دانشگاهی نیستند که میل به تولید کتاب ندارند؛ بلکه نیاز و توان خرید جامعه، انتشارات را به‌اجبار به‌سمت تولید کمتر می‌برند. پیشتر حمایت‌های دولتی از حوزه نشر بود و خیلی از ناشرهای خارج از کشور می‌خواستند که ارتباط فرهنگی برقرار شود و علاوه بر آن دولت یارانه در نظر می‌گرفت و در نتیجه کتاب در اختیار همه قرار می‌گرفت. 

وی افزود: در دوره‌های گذشته با مبلغ بسیار پایین‌تری کتاب تهیه می‌شد و در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت که حالا امکان‌پذیر نیست یا از طرفی شرایط اقتصادی متفاوت بود و خانواده‌ها هم دانشجویان را بیشتر حمایت می‌کردند و متأسفانه اولین تأثیر مسائل اقتصادی در بخش فرهنگی نمود می‌کند.

مهدی حسینی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر اینکه بیشتر کتاب‌های حوزه هنر ترجمه هستند و کتب تألیفی کمتر است، بیان کرد: زمینه‌ها فراهم نیست و اگر کتب دانشگاهی را ببینیم متوجه می‌شویم که با وجود سابقه ۷هزارساله هنر، در ایران هنوز رشته تاریخ هنر وجود ندارد. این در حالی است که در تمام دانشگاه‌های جهان علاوه بر دیگر رشته‌ها، رشته اختصاصی تاریخ هنر تدریس می‌شود. 


وی افزود: همانطور که نقاش، گرافیست و موسیقی‌دان خوب از دل دانشکده‌های ما به وجود می‌آید، وقتی رشته تاریخ هنر در دانشگاه نباشد مسلماً کسی هم برای نگارش این آثار وجود ندارد؛ مگر آنکه کسی به‌صورت شخصی به تحقیق و پژوهش پرداخته باشد و نویسنده این حوزه شود که اتفاقی فراگیر نیست.

حسینی تصریح کرد: از طرفی به‌دست‌آوردن کتاب با کیفیت خوب از کشور‌های دیگر کمی سخت است؛ از طرف دیگر ممکن است حق کپی‌رایت رعایت نشود و همه این‌ها در تألیف و ترجمه تأثیر‌گذار است.

وی افزود: البته که بحث چاپ هم مطرح است. اگر کتاب‌های نظری به‌صورت سیاه‌وسفید چاپ شوند هزینه چاپ کاسته می‌شود. موضوع طراحی‌های جلد کتاب حالا با وجود حضور گرافیست‌های خوب کم‌رنگ‌تر شده است اما طبیعتاً جلد ملاک خیلی از مسائل ارتباطی با مخاطب است و بر فروش تأثیر می‌گذارد. اما حالا هم این مسئله پیش می‌آید که ناشر تصویری را تحمیل کند که ناخودآگاه تأثیر بگذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها