یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
زنگ خطر گمنامی رمان‌های داخلی به صدا درآمده است

اعظم فرخ‌‌زاد، نویسنده رمان‌های تاریخی و عاشقانه تأکید دارد که متأسفانه روزبه‌روز شاهد کاهش اقبال ناشران و نویسندگان جوان به خلق و نشر رمان تألیفی هستیم.

اعظم فرخ‌زاد که نگارش 83 کتاب در حوزه‌‌های مختلف رمان بزرگسال و داستان کودک و نوجوان را در کارنامه دارد در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آثار و شیوه نویسندگی خود توضیح داد: بیشتر کتاب‌های من در حوزه ادبیات داستانی و در موضوعات اجتماعی، عاشقانه و تاریخی است.  از سال 80 به طور جدی فعالیتم را شروع کردم و تا به امروز صاحب 83 اثر در حوزه داستان هستم. محتوای آثارم بیشتر درباره مسایلی است که بر جوانان تاثیر دارد.

وی با اشاره به اینکه اکنون آثارش در غرفه‌های مختلف نمایشگاه از جمله انتشارات پرسمان، پگاه، مهتاب و آوای مهدیس عرضه شده است، تأکید کرد: متأسفانه امروزه استقبال از رمان‌های خارجی به شدت بالا رفته و رمان‌های داخلی مغفول واقع شده است. بعضی از نویسندگان جوان ما به جامعه ادبی آسیب زده‌اند و ناشران هم آنها را به دلایلی حمایت می‌کنند و هر کتابی را فارغ از اینکه چه فرم، زبان و محتوایی دارد چاپ می‌کنند. وقتی موضوع و شیوه نگارش داستان مطلوب نباشد جوانان دلسرد می‌شوند و به همین دلیل تقریبا از رمان‌های ایرانی دلسرد می‌شوند.

این نویسنده همچنین عنوان کرد: من امروز یک جوان حدود 18 ساله دیدم که حدود هشت رمان خریده بود اما  متأسفانه همه، رمان‌های خارجی و ترجمه‌ای بودند. امیدوارم که ناشران به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و کتاب‌هایی با محتوای غنی ارائه دهند. هیج ایرادی ندارد که فضای درونی کتاب‌هایشان را به کشورهای خارجی ببرند ولی باید تطابق و ادغام فرهنگ‌ها انجام شود که نتیجه‌اش پسند سلیقه مخاطب باشد.

فرخ‌زاد با اشاره به اینکه هر نویسنده سبک خاص خود را دارد، افزود: هر نویسنده‌‌ای سبک خاص خودش را دارد و من معتقدم که هر جوان باید دست کم یک اثر از هر نویسنده را خوانده باشد تا با سبک کار و قلم، فضای فکر و ذهن و زبان نویسنده آشنا شود و پی ببرد قدرت تخیل یک نویسنده چه میزان است. در عین حال متأسفانه عده‌ای از ناشران کارشان را محدود به چند نویسنده روتین و بازاری کرده‌اند. این به خود ما نویسندگان هم ضربه می‌زند.

وی همچنین گفت: در جامعه ما موضوعات قابل باوری وجود دارد که باید جوانان و حتی نسل خودمان هم از طریق رمان با آن پیوند تنگاتنگی داشته باشیم و در این صورت است که  مردمان ما به رمان پناه می‌آورند. در حوزه کتاب حرف اول و آخر را رمان می‌زند چون بسیاری از ابعاد زندگی ما را می‌توانند به قصه و روایت تبدیل کنند. ما از رمان گریز نداریم و هیچ قشری در جامعه از زیر بار مقوله‌ای به نام رمان نمی‌تواند شانه خالی کند. تنها با رمان است که ما قادریم بسیاری از مناسبات اجتماعی را به توده‌ای عظیم از مردم انتقال دهیم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در  ketab.ir  برگزار می‌شود.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها