یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
جریان‌شناسی ادبیات ایران فضای متنازعی دارد

سیداحمد نادمی، نویسنده و منتقد ادبی در نشست رونمایی کتاب «هشت رود» تاکید کرد که جریان‌شناسی در ادبیات ایران به‌ویژه شعر فضای پرمناقشه و پرتنازعی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیداحمد نادمی در پنجمین روز برگزاری نمایشگاه کتاب 1402 در نشست رونمایی کتاب «هشت رود» نوشته محمدکاظم کاظمی در سخنانی عنوان کرد: کتاب هشت رود که در ادامه کتاب‌های پیشین این نویسنده است، می‌تواند به صورت یک طرح نوشتاری ادامه یابد و در یک جریان موازی با دیگر شاعران این حوزه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: کاظمی این کتاب را با دسته‌بندی‌های مختلف و بر اساس سوابق کاری متعدد فصل‌بندی کرده و روی تک‌تک افرادی که در این کتاب از آنها یاد کرده به شکل ویژه‌ای کار کرده است. نوع نوشتار کاظمی یعنی نثر و لحنش به گونه‌ای است که خواننده را به دنبال خودش می‌کشاند و این هم یک نقطه قوت و نیز چشم اسفندیار است که باید برای ریز شدن در موضوع کتاب آن را تورق کرد و ادبیت کلامش را مورد شناسایی قرار داد. فصل‌فصل کردن نوشتار و نام‌گذاری روی هر باب به‌نوعی همه نوشته‌ها را با یک نخ تسبیح از لحاظ ساختمان نثر و محتوا متصل کرده که همه اینها نشان از قوت این نویسنده دارد.

نادمی با بیان اینکه همه این شاعران به نوعی به هم وابسته‌اند، گفت: اگر انقلاب اسلامی نبود، اینها در کنار هم قرار نمی‌گرفتند. این نکته را هم اضافه کنم تعدادی از این شاعران با نگاهی امروزین دیگر در کنار هم قرار نمی‌گیرند. اگر کسی به صورت جدی ادبیات انقلاب را دنبال کند در دو بخش می‌تواند آن را پیش گیرد بخش اول فراادبی مانند نگاه سیاسی که وارد متن آنها شده و دیگری بعد ادبی که همه را ذیل شعر انقلاب تعریف می‌کند. شاید رویکردشان نسبت به هم فرق کند اما مسایل اجتماعی، سیاسی و انقلابی آنها همه یک آبشخور دارند؛ یکی غزل و قصیده و دیگری شعر سپید و نیمایی می‌گوید. این شاعران در شعر انقلاب صاحب سبک هستند و باعث جریان‌سازی در ادبیات ایران شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه جریان‌شناسی در ادبیات ایران به‌ویژه شعر بسیار فضای پرمناقشه و پرتنازعی دارد، اضافه کرد: گر یک شیوه و روش بین جماعتی پذیرفته شود و ادامه یابد آن را در اصطلاح جریان‌سازی می‌نامیم. اگر به این شکل مسئله را بپذیریم یکی دو نفر از این شعرا جریان‌ساز بوده‌اند و شاید بعضی از آنها بیش از اهمیت ادبی بزرگنمایی رسانه‌ای داشته‌اند.

این منتقد ادبی همچنین گفت: محمدکاظم کاظمی از آنجا برای من یک نویسنده معتبر است که نگاه خاصی به ادبیات دارد و این باعث شده که علایق من در خصوص وی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد:  شعر انقلاب یک گونه شناسنامه‌دار است و الفبا و منهاج دارد. شاعران انقلاب امری را به قالب‌های ادبی کهن ما مثل رباعی یا مثنوی تزریق کردند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۰ تا۳۰ اردیبهشت ماه در مصلای امام‌ خمینی(ره) و همزمان به‌ صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها