سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
سامانه اسناد بنیاد شهید در دسترس عموم قرار گرفت/ ۱۰ اثر نشر شاهد رونمایی شد

مدیر مجمع ناشران دفاع مقدس در آئین رونمایی از ۱۰ اثر نشر شاهد از راه اندازی سامانه اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران برای نشر عمومی خاطرات جنگ خبر داد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از ۱۰ کتاب نشر شاهد با حضور معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و ایثارگران و نویسندگان آثار در محل سالن یاس نمایشگاه کتاب برگزار شد.

سید محمدصادق هاشمی، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این نشست اظهار کرد: مکتب ما باید توسعه پیدا کند که لازمه آن نوشتن در خصوص مکتب است، این اتفاق که سبک زندگی اهل‌بیت ترویج و نشر پیدا کرد به زحمت کسانی بود که این وقایع را مکتوب کردند و دست به دست در اختیار ما قرار گرفته است که بتوانیم با استفاده از این فرمایشات مسیر آنها را دنبال کنیم.

وی افزود: نشر شاهد با ۱۸۳ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب 1402 حاضر شده است، امروزه یکی از بهترین مسیرهای نشر سبک زندگی شهدا و معرفی قهرمانان تولید کتاب است که نشر شاهد از دیرباز همین وظیفه را دارد و سعی کرده است این امر را رقم بزند.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: مقام معظم رهبری در بازدید اخیر از نمایشگاه کتاب نسبت به اقتباس آثار هنری از کتاب‌ها تاکید کردند، در همین راستا امسال دو اثر تولیدات هنری با اقتباس از دو کتاب و زندگی شهدا تولید خواهد شد.

وی افزود: امسال مسابقات کتابخوانی نشر شاهد در دانشگاه انجام خواهد شد، در نظر داریم با توجه به تاکید رهبر مبنی بر لزوم مطالعه دانشجویان، اولین مسابقات کتابخوانی خود را با جوایز نفیس در دانشگاه برگزار کنیم، ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۱ بعد از ده‌ها سال اتفاق ویژه‌ای رقم خورد، قبل از این خیلی از آثار شهدا با سختی به نویسنده یا پژوهشگر داده می‌شد اما از این تاریخ سامانه اسناد ما با ۹ میلیون فایل سند تحت وب قرار گرفت و در اختیار تمام محققین و علاقه‌مندان است.

وی اضافه کرد: ما هیچ محدودیتی برای در اختیار دادن آثار به نویسندگان و محققان نداریم، البته بخشی از اقدامات این است که سایت اسناد مصاحبه‌هایی با خانواده شهدا انجام دهد که برای دسترسی عمومی در سایت قرار بگیرد.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: امیدواریم با کمک ناشران و نویسندگان در ارتقا عملیات‌های بنیاد شهید و تحول در برنامه‌های بنیاد شهید بتوانیم اتفاقات ویژه‌ای رقم بزنیم، این امر با انتقال تجربه و ایده‌های ناشران و نویسندگان رقم خواهد خورد.

شهدا برای هیجان به جنگ نرفتند
همچنین مریم حجتی نویسنده کتاب «سیره شهید حجتی»  در این آئین اظهار کرد: زمانی در کلاس درس دانشگاه حاضر شدم، بحثی بین بچه‌ها پیش آمد که ایثارگران به دنبال هیجان در جنگ حاضر شدند، در مورد برادر شهیدم می‌گویم که او بچه‌درسخوان بود، او با فرمان امام به جنگ رفت، با احساس پاک رفت ولی دیدم که هیجان دلیل رفتن او نبود.

وی افزود: جان بر کف بودن شهدا بر قلم و لفظ نمی‌آید، این جنگ یک نابرابر بود که ما یک سمت و یک دنیا مقابل ما بود، در دنیا آنها که به ما حمله کردند مقابل جوانانی با دل پاک قرار گرفتند، شهدا و رزمندگان جان فرزندان و همسر خود را پیش خدا گذاشتند.

نوینسده کتاب «سیره شهید حجتی» ادامه داد: امیدوارم این کتاب باعث شود که جوانان و نسل جدید به خوبی شهدا را بشناسند و بدانند حضور آنها در جنگ احساسی پاک بوده است.

گنجینه خاطرات جنگ در خطر است
همچنین رحیم مخدومی مدیر مجمع ناشران دفاع مقدس در این نشست اظهار کرد: رهبر در سخنرانی خود گفتند باید خاطرات مادران و خانواده شهدا نوشته شود، اما این گنیجه بزرگ با از دست رفتن خانواده شهدا نادیده می‌ماند، باید ما با سرعت به این تاکید رهبر عمل کنیم.

وی افزود: بنیاد شهید و امور ایثارگران گنجینه بزرگ راویان جنگ را در اختیار دارد، اگر امکانی ایجاد شود که این گنج را بنویسیم که آیندگان آن را داشته باشند اتفاق بسیار خوبی است، تعداد این منابع زیاد است و باید روایت آنها توجه شود.

مدیر مجمع ناشران دفاع مقدس ادامه داد: رهبر در سخنرانی خود گفتند باید به آثار ۱۰۰ برابری آثار دفاع مقدس برسیم که این محتوا در اختیار بنیاد شهید است، اعلام آمادگی می‌کنیم که دغدغه حضرت آقا را در حد توان خود مرتفع کنیم.

در پایان این جلسه تعدادی از نویسندگان آثار جدید ناشر شاهد  مورد تجلیل قرار گرفتند.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها