سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
فروش نمایشگاه کتاب از 140 میلیارد تومان گذشت/نخستین تسویه با ناشران نمایشگاه مجازی

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش ۱۴۴ میلیارد تومانی نمایشگاه کتاب تهران و فروش ۴۸۰‌ هزار نسخه کتاب تا روز پنجم این رویداد فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ششمین نشست خبری سخنگو و قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران سه‌شنبه (۲۶ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد.

در این نشست سخنگوی سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به آمار فروش کتاب تا ساعت 20 دوشنبه (۲۵ اردیبهشت)، گفت: ۱۴۴ میلیارد تومان میزان فروش کلی نمایشگاه در بخش حضوری و فیزیکی است. در این میان در بخش حضوری، ۶۷ میلیارد تومان در دستگاه‌های کارتخوان رسمی و ۲۰‌ میلیارد تومان در بخش کارت‌خوان‌های غیررسمی ثبت شده است.

رمضانی با اشاره به آمار بخش مجازی افزود: در بخش مجازی‌ نیز ۵۷ میلیارد تومان فروش داشتیم که سهم ناشران ۴۳ میلیارد تومان و سهم کتابفروشان ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی، در مجموع در بخش مجازی تا ساعت ۲۰ سه‌شنبه، حدود ۴۸۰ هزار نسخه کتاب به فروش رسیده است‌

رمضانی همچنین از نخستین مرحله‌ واریز بخش مجازی به ناشران و کتابفروشانی که بسته‌ها را به دست مردم رسانده بودند خبر داد و از آن‌ها خواست اطلاعات حساب بانکی خود را تکمیل کنند تا واریزی‌ها انجام شود.

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در ادامه به حضور جمع گسترده مردم در هفتمین روز نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: این‌روزها در تاریخ نمایشگاه کتاب تهران یک‌روز‌بی نظیر و بی‌سابقه از نظر استقبال مردم است، می‌توان گفت که در تاریخ برگزاری نمایشگاه هیچ روزی را مثل امروز پراستقبال ندیدیم، حسب مشاهده خبرنگاران قدیمی این حوزه، جمعیت بی‌سابقه است‌ و امیدوارم مجموع خدمات به مردم مورد رضایت آن‌ها قرار گیرد‌.

رمضانی در ادامه به استقبال مردم اشاره کرد و افزود: از ساعتی قبل از شروع کار نمایشگاه، ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل شد و مردم مجبور به پارک کردن در خیابان‌های اطراف مصلا شدند و پلیس راهور در حال جانمایی و هدایت مردم در اتوبان‌ها و خیابان‌های اطراف هستند.

وی ادامه داد: طبق تصاویر ارسال شده در اتوبان‌های مدرس و شهید سلیمانی و خیابان‌ها منتهی به میدان هفت تیر و ... مردم برای مراجعه به نمایشگاه ماشین‌های خود را پارک کرده‌اند، به همین دلیل از مردم می‌خواهم با وسایل حمل و نقل عمومی به نمایشگاه کتاب مراجعه کنند.

رمضانی تاکید کرد: این استقبال و حضور در حالی رخ داده است که ‌پیش‌بینی نمی‌شد با وضعیت اقتصادی کشور، مردم به نمایشگاه بیایند و از خرید استقبال کنند، اما آمار فروش نشان می‌دهد مردم فرهنگ‌دوست و فرهنگ‌پرور هر مساله‌ای داشته باشند از اولویت دادن به کتاب غافل نمی‌شوند و بخشی از هزینه خود را به کتاب اختصاص می‌دهند.

وی با اشاره به سالروز شهادت امام جعفر صادق‌(ع) افزود: اگر باغ علم و دانایی در نمایشگاه جلوه‌ دارد محصول تربیت شاگردان امام صادق (ع) و ترویج مکتب آن حضرت است.

رمضانی تاکید کرد: شب گذشته در جمع‌بندی شورای سیاستگذاری نمایشگاه مقرر شد امشب یک‌ساعت به ساعت کاری نمایشگاه اضافه شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین به حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در نمایشگاه کتاب امروز، گفت: امروز میزبان رئیس جمهور بودیم و ایشان از سالن جنوبی بخش کودک و نوجوان بازدید و در بحث و گفت‌وگو با ناشران به مسایل این حوزه پرداختند؛ ازجمله موضوعات مطروحه در این بازدید توجه به مساله قیمت کتاب، توزیع کتاب، ظرافت‌های نشر ‌و تولید محتوا و غلبه ترجمه بر تالیف و نگرانی‌‌های حاصل از آن در آثار کودک و نوجوان بود.

رمضانی همچنین با اشاره به تخفیف‌های زیادی که برخی ناشران ارائه داده‌اند، گفت: با وجود تخفیف زیاد برخی ناشران اما برخی مشاهدات نشان می‌دهد که مردم از کارهای اصیل با فضای فرهنگ معاصر و کارهای معتبر اقبال نشان می‌دهند و از چنین فضاها  ناشرانی، آثار مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند.

در بخش دوم این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت،

قائم‌مقام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فروش صنایع دستی در غرفه پایتخت کتاب ایران، گفت: این موضوع نباید باشد؛ البته آثار و کتاب‌های خوبی از نیشابور و فرهنگ و تمدن این شهر نیز در غرفه قرار دارد، روز گذشته در این زمینه به آن‌ها تذکر دادیم و امروز نیز تذکر می‌دهیم.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره افزایش قیمت کاغذ به علت برگزاری نمایشگاه کتاب، گفت: افزایش قیمت کاغذ ربطی به نمایشگاه کتاب ندارد؛ در ما‌ه‌های پایانی سال، معمولا به‌دلیل تولید سررسید و تقویم تقاضای بازار در حوزه کاغذ بالا می‌رود؛ علاوه‌براین بهای کاغذ به تناسب نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند.

رمضانی تاکید کرد:‌ در این میان دولت نیز تلاش می‌کند نیاز ناشران در تامین کاغذ را با قیمت مناسب برای آن‌ها تامین کند، در این زمینه کاغذهای شرکت چوب و کاغذ مازندران تا پایان فروردین‌ماه به قیمت سال به ناشران عرضه شده است.

وی در ادامه درباره چرایی ترخیص نشدن آثار اورهان پاموک در بخش ناشران خارجی، عنوان کرد: در زمینه عرصه آثار در نمایشگاه خصوصا در حوزه خارجی همه عرضه‌ها براساس ضوابط ارزیابی می‌شود، مجموعه ارزیابان در گمرک مساله را بررسی می‌کنند، درباره این موضوع، مساله را پیگیری می‌کنم، زیرا ترجمه آثار این نویسنده در نمایشگاه موجود است.

رمضانی همچنین درباره چگونگی مشارکت بانک ملی در برگزاری نمایشگاه کتاب امسال، توضیح داد:‌ بانک ملی در زمینه یارانه اعطایی به خریداران مشارکت داشته است و مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به اقشار مختلف برای نمایشگاه اختصاص داده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حدود 45 میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته است؛ البته این یارانه لزوما کامل مصرف نمی‌شود و دست ما را باز نگه می‌دارد تا به افراد بیشتری یارانه بدهیم.

سخنگوی سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره اختصاص یارانه به کتاب‌فروشان نیز توضیح داد:‌ با توجه به اینکه امسال نخستین‌بار است این گروه در نمایشگاه حضور دارند، مزایایی برای آ‌ن‌ها در نظر گرفته شده است؛ به‌عنوان مثال 3 درصد از کل فروش از کتاب‌فروشان بعدا به حساب آن‌ها بازگردانده خواهد شد، همچنین هزینه پست.

وی گفت: از محموعه‌ مبلغی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران و کتاب‌فروشان در نظر گرفته است، تا سقف ۱۰ میلیارد تومان یارانه برای کتاب‌فروشان اختصاص داده شده است.

به گفته رمضانی، البته در این روند اعمال نظارت سختگیرانه‌ای برای کتاب‌فروشان داریم،‌ اگر توجه کنید میزان فروش کتاب، کمی پایین آمده؛ زیرا پنل برخی کتاب‌فروشان بسته شده است تا عقب‌افتادگی کتاب‌فروشان جبران شود.

وی در پایان درباره طرح مبلغ ١٠٠ یورو برای اجاره غرفه ناشران خارجی نیز گفت: آیین‌نامه ناشران خارجی منتشر شده است و بر اساس آن هزینه اجاره برای بخش لاتین ١٠٠ یورو است که تخفیف ٣٠درصدی خواهند داشت، که این رقم نسبت به مبالغ نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر کشورها بسیار کمتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها