چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
کاظم‌پور: درصدد تشکیل بنیادی برای مرحوم افروغ هستیم/ سیاست‌مداری که به پدیده‌ها نگاه علمی داشت

زهرا کاظم‌پور همسر عماد افروغ در نشست یادبود این چهره شاخص عرصه تفکر از تشکیل بنیادی به نام عماد افروغ خبر داد و از خصایای اخلاقی افروغ گفت. به گفته کاظم‌پور، عماد افروغ اگرچه درد ملت را داشت و همین او را سیاسی می‌کرد اما بیشتر از سیاست‌مدار، او یک چهره علمی بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم یادبود عماد افروغ همراه با رونمایی از کتاب «ایران آینده» با حضور زهرا کاظم‌‌پور همسر عماد افروغ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1402 همزمان با هشتمین روز از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه کوشک کتاب برگزار شد.
 
زهرا کاظم‌پور در ابتدای نشست به این موضوع اشاره کرد که هر سال همراه با عماد افروغ از نمایشگاه بازدید می‌کردند. وی گفت: بسیار خوشحالم که نام و یاد نیکی از ایشان در اذهان مانده است. در مراسم تشییع و تدفین همانطور که خودشان پیش‌بینی می‌کردند همه دور هم جمع بودند.
 
وی ادامه داد: مرحوم افروغ همیشه می‌گفتند که چه دوستی‌ها و چه عشق‌ها که به پای جناح‌بندی‌های سیاسی از بین رفت. ایشان می‌گفتند قدر دوستی‌ها را باید دانست و نباید مسائل را دو قطبی کرد. امیدوارم با نشر افکار ایشان دغدغه‌هایشان بیشتر نمایان شود.
 
کاظم‌پور بیان کرد: او می‌گفت در طول عمرم شاهد آثارم نبودم. از همین جهت نیز در صدد هستیم دست به دست هم بدهیم تا بنیادی تشکیل شود و آثار ایشان بیشتر به مخاطبان معرفی شود. به نحوی که هر کسی که طرفدار نظریات ایشان است به سراغ ما بیاید تا این اتفاق مبارک رقم بخورد.
 
وی گفت: ایشان یک چهره علمی بودند و به فلسفه علاقه داشتند و همیشه در حوزه‌های مختلف کار می‌کردند. در 40 اثر، ایشان از مردمسالاری، عدالت، نظریه‌ علم و عمل، حقوق شهروندی و حوزه‌های مختلفی حرف زده‌اند. ایشان به جامعه نگاه می‌کردند و می‌دیدند که نیاز جامعه چیست و سپس در راستای آن وارد بحث می‌شدند. اکثر کتاب‌های ایشان از نظر علمی درجه بالایی دارد و در دسترس است.
 
کاظم‌پور بیان کرد: هر وقت روزنامه‌ها از ایشان به عنوان فعال سیاسی یاد می‌کردند ایشان ناراحت می‌شدند. هرچند اگر سیاست را دردمند بودن برای مردم بدانیم، ایشان چهره‌ای سیاسی نیز داشتند. به این معنا که رنج و غم مردم را داشتند و دردمند بودند و همیشه باری از دوش مردم برمی‌داشتند. از این جهت ایشان سیاست‌مدار بودند اما سیاست‌مداری که علمی به همه چیز نگاه می‌کردند.
 
وی با اشاره به اینکه مرحوم افروغ، قلبشان برای ایران می‌تپید بیان کرد: هر وقت که ایران تحقیر می‌شد یا اتفاقی می‌افتاد و نام ایران خدشه‌دار می‌شد ایشان ناراحت می‌شدند. مانند توهینی که در امارات به پرچم ایران شد. ایشان می‌گفتند چرا جلوی این‌ها گرفته نمی‌شود.
 
کاظم‌پور اضافه کرد: ایشان می‌گفتند همه جا از ثروت به قدرت می‌رسند اما در ایران برعکس است و از قدرت به ثروت می‌رسند. ایشان برای یک مقاله سال‌ها زمان می‌گذاشتند. یک لحظه کتاب از دستشان نمی‌افتاد و همواره در حال مطالعه بود. ایشان نسبت به افرادی که در مدت زمانی کوتاه چندین مقاله می‌نوشتند نقد داشت. آثاری که ایشان منتشر کرده‌اند همه حاصل تفکرات و تاملات چندین ساله ایشان بود.
 
وی گفت: ایشان به تناسب موقعیت‌های مختلف که در آن قرار می‌گرفتند طرح‌های متفاوتی داشتند. حضورشان در حوزه‌های علمی نیز به همین جهت بود. مشتاق بودند که انقلاب اسلامی جهانی شود. ایشان 20 سال پیش گفته بودند که دلار باید از اقتصاد حذف شود. ایشان پیش‌بینی‌های زیادی نیز می‌کردند و هیچ وقت ناامید نمی‌شدند.
 
کاظم‌پور گفت: ایشان می‌گفتند آنگاه که درها به روی تو بسته شد تازه اول شکوفایی توست. ایشان همواره می‌گفتند خدای قابلیت‌ساز و انسان دگرگون‌ساز. این بود که هیچ وقت ناامید نمی‌شدند. به عقیده من آثار ایشان نویدی است برای جوانانی که می‌خواهند این راه را ادامه بدهند. ایشان می‌گفتند این‌ها به مقصود می‌رسند اگر اخلاص همراهش باشد.
 
محسن دنیوی دیگر سخنران این نشست درباره کتاب «آینده ایران» بیان کرد: قصه این کتاب به سال پایانی قرن یعنی 1400 برمی‌گردد. ایده این کتاب بر این اساس شکل گرفت و دغدغه‌های مصاحبه‌ها و گفتگو‌ها نیز به همین شکل پدید آمد.
 
فرصت هم‌مسئله بودن با طیف‌های مختلف در کتاب آینده ایران
وی گفت: آینده ایران یک ویژگی منحصربه فرد داشت. ما درمورد هر موضوعی که گفتگو را شروع کنیم سابقه انباشته‌ای دارد. از دعواها و حرف‌های شکست‌خورده جناح‌های سیاسی نیز گفته شده است. مسئله آینده ایران عدم قطعیت است. این عدم قطعیت این فرصت را می‌دهد که با طیف‌های مختلف هم‌مسئله شویم.
 
دنیوی ادامه داد: دوست داشتیم در کتاب متنوع‌تر صحبت کنیم. کتاب از یک اسلوب ثابت استفاده می‌کند. پرسش از دهه  20 و 30 ایران شروع می‌شود. در شرایطی که همه نیروهای سیاسی همگرا بودند که ایران توسعه پیدا کند؛ سازمان برنامه تشکیل می‌شود و مشاوران بسیاری می‌آیند اما به هدف نمی‌انجامد.
 
وی افزود: دهه 20 و 30 دهه بسیار مهمی برای ایران است. دقیق‌تر باید از سال 1301 آغاز کنیم. دهه 20 و 30 دهه برنامه‌ریزی در ایران است. اما با اینحال چرا نشد که شبیه به کشورهای توسعه‌یافته شویم؟ حتی در دهه 40 و 50 دچار انفجار تورمی هستیم. پرسش پیش می‌آید که چرا انقلاب اتفاق افتاد؟
 
دنیوی ادامه داد: ما در آستانه قرن هستیم. باید ببینیم که چه اتفاق‌هایی در انتظار ایران است. آینده ایران بریده از گذشته پرقدرت ما نیست. آینده رها از گذشته نیست اما لزوما ادامه گذشته نیز نیست و می‌شود آینده‌های دیگری را نیز برای ایران متصور شد.
 
در این نشست همچنین مراسم رونمایی از کتاب «آینده ایران» و تقدیر از خانواده مرحوم عماد افروغ با حضور علی رمضانی مدیر سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش ایبنا، نمایشگاه کتاب 1402 تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها