پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
مهار تورم نتیجه تولید مبتنی بر فناوری است

کارشناسان صنعت چاپ در نشست «فناوری‌های نوین، مهار تورم و رشد تولید» بر تولید مبتنی بر تورم به‌عنوان یکی از راهکارهای اساسی در مهار تورم تاکید و بهره‌مندی از هوش مصنوعی را زمینه‌ساز توسعه چاپخانه‌های کوچک ارزیابی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست «فناوری‌های نوین، مهار تورم و رشد تولید» دومین نشست از سلسله نشست‌های بررسی راهکارهای مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ، درحاشیه دهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان صنعت چاپ برگزار شد. در این نشست محسن یگانه کاری، سعید بهروان، احمد فروزیده، محمدمهدی تینای طهرانی، محمد بیطرفان، جلال ذکائی، کریم جعفری، رضا نورایی، احمد سمیعی، مجید پریخواه و محمد رسولی حضور داشتند.
 
در ابتدای این نشست یگانه‌کاری در سخنرانی با ارائه گزارشی از نخستین نشست بررسی راهکارهای مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ، از استمرار این سلسله نشست‌ها در رویدادها و برنامه‌های چاپی پیش رو مثل نمایشگاه آینده چاپ ایران، نمایشگاه چاپ شهر آفتاب و نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران طی ماه‌های آتی خبر داد.
 
در ادامه در این نشست احمد فروزنده در سخنانی با ارائه تعریفی از فناوری‌های نوین و تاثیر آن در صنایع مختلف، گفت: طی سال‌های اخیر هوش مصنوعی توانسته در درک پیچیدگی مسائل و موضوعات مختلف در بخش تولید محصولات و خدمات جدید در صنایع مختلف نقش بسزایی داشته باشد، در صنعت چاپ نیز می‌توانیم با استفاده از هوش مصنوعی اتقاق و بهره‌وری آن را افزایش دهیم.
 
وی افزود: نگاهی به تجربه کشورهای مختلف نشان می‌دهد چاپخانه‌های کوچک با استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات اکنون توانستند به چاپخانه‌های بزرگ تبدیل شوند که قطب کشور و منطقه خود هستند، تجربه نشان داد که تولید با کمک فناوری منجر به مهار تورم می‌شود.
 
در بخش دیگری نشست جلال ذکائی با بیان اینکه ساز و کار مهارت تورم در دست صنف یا صنعت نیست، گفت: مهار تورم به یک کار جمعی گسترده نیاز دارد و شامل عوامل مختلفی مثل نرخ ارز، دیپلماسی سیاسی-اقتصادی، نرخ سود بانکی و مباحث دیگر است، چاپ هم مثل سایر صنایع از این موضوعات آسیب‌دیده و تورم به آن تحمیل شده است.
 
محمد بیطرفان نیز در ادامه این نشست با طرح این موضوع که کاهش هزینه بسته‌بندی به کاهش تورم در صنعت چاپ منجر خواهد شد، گفت: یکی از مزایای اصلی فناوری‌های نوین این است که هزینه تولید را کاهش و میزان و حجم تولید را افزایش می‌دهد و در مجموع موجب ارتقای بهره‌وری خواهد شد، باید به سمتی برویم که واحدهای چاپی با مزایای استفاده از فناوری‌های نوین آشنا شوند و خود را با این تغییرات همراه کنند.
 
وی ادامه داد: ای کاش به جای مهار تورم و رشد تولید به این موضوع می‌پرداختیم که ابتدا رشد تولید داشته باشیم تا به مهار تورم برسیم، زیرا یکی از اصول مهار تورم تولید و رشد تولید است، وقتی در حوزه چاپ با استفاده از فناوری‌های نوین تولید را افزایش دهیم هزینه تمام‌شده کاهش پیدا می‌کند و در مهار تورم نقش بسزایی دارد.
 
                                

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز صنعت چاپ با حجم زیادی از دستگاه‌های فرسوده روبه‌رو است، افزود: مسئله اینجا است که هنوز زیرساخت کافی برای استفاده از فناوری‌های نوین صنعت چاپ ایجاد نکرده‌ایم و باید به سمتی برویم که زمینه‌ساز افزایش بهره‌وری، رشد تولید کاهش تورم شود.
 
به گفته بیطرفان، مهار تورم یک مساله ملی است، در این حوزه باید عوامل ایجاد هزینه‌های چاپ شناسایی و احصا و در کنار آن مزایای فناوری و نقش آن در افزایش بهره‌وری بیان شود، تا در این صنعت نقش اثرگذاری داشته باشد.
 
وی با بیان اینکه مشکل صنعت استراتژیک و راهبردی چاپ این است که بدنه آن با فناوری‌های روز همراهی نمی‌کند و تاخیر دارد، عنوان کرد: زمانی که یک چاپخانه‌دار فردی خلاق و با انگیزه باشد می‌تواند چاپخانه قدیمی خود را به یک مجموعه اثرگذار بزرگ تبدیل کند و این یعنی آینده را دیده است و دانسته که سرمایه‌گذاری با توجه به فناوری‌های نوین در آینده می‌تواند هزینه‌های خود را کاهش دهد.
 
بیطرفان تاکید کرد: در این میان استفاده از نخبگان دانشگاهی باید در دستور کار مجموعه‌های چاپی قرار گیرد، چاپخانه‌ها باید به سمت علمی شدن حرکت کنند و انتقال دانش به درستی اتفاق افتد، باید به این سمت برویم که صنعت چاپ به جامعه علمی اعتماد کرده و رجوع کند.
 
محمدمهدی تینای طهرانی نیز که یکی از دیگر سخنرانان این نشست بود با اشاره به مزایای فناوری‌های نوین، گفت: حوزه دیجیتال به‌عنوان یکی از فناوری‌های نوین اگر نبود بسیاری از صنایع و کارها در چاپ امروز به انتها رسیده بودند، حجم زیادی از کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال با استفاده از چاپ دیجیتال تولید شد، حتی ناشران زیادی ابتدا کتاب‌های خود را در بخش مجازی نمایشگاه فروختند و بعد نسبت به تولید آن اقدام کردند؛ این مسئله بار دیگر اهمیت توجه به فناوری‌های نوین را یادآوری می‌کند.
 
وی با اشاره به بحث انبارداری صفر، افزود: امروز در دنیا فناوری‌های نوین به کمک صنایع فعال در چاپ و نشر آمده‌اند، صنعت نشر دنیا اکنون دیگر بدون انبار و سوله با استفاده از مزایای این فناوری‌ها فعالیت می‌کنند، می‌کند البته این موضوع فقط در حوزه نشر نیست، بلکه در بخش تبلیغات و بسته‌بندی نیز این فناوری‌ها توانسته‌اند کسب و کار فعالان صنایع وابسته را متحول کنند.
 
طهرانی با بیان اینکه شغل‌های کوچک در تنوع زیاد می‌توانند تغییرات زیادی ایجاد کنند، تاکید کرد: کمک به رشد تولید در چاپ این است که اگر می‌خواهیم نگاه حمایتی و زمینه‌سازی در این بخش داشته باشیم نباید فناوری‌های نوین را فراموش کنیم، در این میان معتقدم رشد تولید یعنی تنوع تولید در چاپ.
 
در بخش دیگر این نشست، کریم جعفری در سخنانی گفت: یکی از مسائل مهمی که در صنعت چاپ مطرح است، تغییرات نرخ خدمات صنعت چاپ طی ۵ سال گذشته است؟ طبق اطلاعات من نرخ خدمات با نرخ تورم در سایر حوزه‌ها همسان نیست.
 
وی با اشاره به مسائل مختلف و اثرگذار در این حوزه گفت: افزایش نرخ ارز، اجاره بهای ملک، تامین حقوق و دستمزد نیروی انسانی و سهم‌خواهی فزاینده زنجیره فروش همگی ازجمله عواملی هستند که به افزایش نرخ تورم در این حوزه منجر می‌شوند.

                       
 
جعفری همچنین به انحصارگرایی در تولید برخی کتاب‌ها خصوصاً در بخش آموزشی و کمک آموزشی اشاره کرد و گفت: امروز در حوزه کتاب‌های کمک آموزشی رونق خاصی وجود دارد، اما این وضعیت در حوزه کتاب‌های عمومی وجود ندارد و امروزه کتاب‌ها در بهترین حالت با شمارگان ۱۰۰ نسخه چاپ می‌شوند، همه این عوامل و‌ مسائل باید در کنار هم قرار داده شود تا به نتیجه‌گیری کلی درباره راهکارهای مهار تورم و رشد تولید برسیم.
 
وی با اشاره به راهکارهایی برای رشد تولید و صنعت چاپ توضیح داد: معتقدم باید زمینه لازم برای صادرات خدمات چاپی برای بعضی نشان@های تجاری و حوزه‌ها فراهم شود، در این میان آموزشِ ورود به بازار کشورهای اطراف باید به همت یک نهاد دولتی یا صنفی مهیا شود تا رشد تولید داشته باشیم.
 
در بخش پایانی این نشست، رضا نورایی با بیان اینکه کاهش قیمت تمام شده تاثیر زیادی در تولید دارد، عنوان کرد: برای کنترل و کاهش نرخ تورم باید زنجیره قیمت کالا را محاسبه کنیم و دریابیم کدام هزینه قابل کنترل است، کدام باید حذف شود یا کدام موجب ایجاد بحران می‌شود؟
 
وی ادامه داد: وقتی درباره کنترل قیمت تمام‌شده در زنجیره ارزش کالا کار می‌کنیم باید گزارش‌های روز جهان را در نظر بگیریم، تولید انبوه و فروش زیاد ارزش ندارد، همان‌طور که امروزه داشتن اطلاعات زیاد مهم نیست بلکه نحوه به کارگیری اطلاعات اهمیت دارد.
 
نورایی با بیان اینکه دنیای آینده دنیای افرادی است که تدبیر و خلاقیت بیشتری دارند، گفت: معتقدم که پژوهش عملیاتی کاربرد بیشتری دارد تا اطلاعات؛ زیرا یک‌سری محاسبات به اطلاعات منتج می‌شود اما مسئله اصلی این است که کاهش قیمت تمام‌شده با فناوری به راحتی امکان‌پذیر است.
 
به گزارش ایبنا؛ قرار است سومین نشست از سلسله نشست‌های بررسی راهکارهای مهار تورم و رشد تولید در حوزه چاپ تیرماه برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها