پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
توصیف داستانی حس همزادپنداری را در مخاطب برمی‌انگیزد

قم- محسن هجری نویسنده، درباره توصیف داستانی، گفت: توصیف می‌تواند حس همزادپنداری را در مخاطب برانگیزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محسن هجری پنجشنبه در نخستین دوره از آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» در کارگاه «عناصر داستان»، گفت: توصیف در پیشبرد داستان تابع حادثه اصلی است. از توصیف بی‌ربط با اصل حادثه به هیچ وجه استفاده نکنید.

وی گفت: به عنوان نمونه چخوف می‌گوید وقتی در داستانی اسلحه‌ای به دیوار آویزان است، باید جایی در داستان شلیک کند. موقع توصیف حادثه به فرعیات نپردازید الا اینکه به حادثه اصلی داستان شما ارتباط داشته باشد.

هجری ادامه داد: ما دو نوع توصیف درونی و بیرونی داریم. توصیف درونی را خود شخصیت داستان در خودش احساس می‌کند و در بیرون قابل مشاهده نیست، مثل غم و شادی که در درون شخصیت وجود دارد. توصیف بیرونی اما خارج از شخصیت داستان است.

این نویسنده تاکید کرد: توصیف می‌تواند حس همزادپنداری را در مخاطب برانگیزد و او را به صحنه داستان بکشاند. این یکی از ویژگی‌های توصیف است. یعنی شما توصیفی به دست می‌دهید که مخاطب احساس کند در متن حادثه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از این کارگاه به خلق گفت‌وگو در داستان پرداخت و گفت: گفت‌وگوی داستانی در داستان مدرن نقش کلیدی بازی می‌کند. اگر گفت‌وگوها  در داستان حول حادثه اصلی شکل بگیرند، قدرتمند شکل می‌گیرد.

هجری یادآور شد: در دیالوگ‌ها باید منطق قدرتمند داشته باشید تا گفت‌وگو عمیق شود. در دیالوگ‌نویسی همیشه به سمت شخصیت مثبت داستان میل پیدا نکنید،  چرا که دیالوگ‌ها ضعیف خواهند شد.

این داستان‌نویس در پایان گفت: گفت‌وگو می‌تواند بیرونی و درونی باشد. گاهی شخصیت با خودش یا یک شی حرف می‌زند یا گاهی با یک نفر که در مقابلش قرار دارد. گفت‌وگوها به طور معمول در متن با زبان محاوره است الا اینکه مثلاً داستان شما تاریخی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها