جمعه ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
چهارمین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قم برگزار می‌شود / سرودن شعر موزون موهبت است

قم- رئیس اداره کتاب اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان در قم با عنوان «قاصدک» در حالی دومین روز خود را پشت سر گذاشت که روح‌الله کریمی از برگزاری چهارمین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قم خبر داد. 

دبیر علمی نخستین دوره آموزشی شعر و داستان «قاصدک» در کارگاه «مخاطب‌شناسی کودک» گفت: نویسنده کودکان باید واکنش کودک را به قصه‌ بفهمد.

میرزاده تاکید کرد: لحن خواندن قصه در انتقال مفهوم دارای بار است. انواع دخالت‌ها و واسطه‌ها در ادبیات کودک وجود دارد. شناخت این واسطه‌ها مهم است و نویسندگان حوزه کودک می‌توانند با شناخت این واسطه‌ها داستان بهتری برای کودک بنویسند.

علی باباجانی در کارگاه «شعر کودک» گفت: اگر کودک امروز با شعر امروز ارتباط برقرار نمی‌کند به‌ این دلیل است که شاعر از تجربیات سی‌چهل سال قبل خودش می‌نویسد.
 
وی برای رفع این مشکل بیان کرد: شاعر باید به کودک درونش توجه کند و نیاز کودک بیرون را که همان کودک امروز است دریابد و مطرح کند. شناخت کودک امروز بسیار مهم است. شاعر هم باید با بچه‌های امروز ارتباط بگیرد و هم با بچه‌های دیروز که خودش است‌.

سیدسعید هاشمی در کارگاه دومین روز از نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» در کارگاه «موسیقی، قالب‌های شعری»، با بیان اینکه شعر موزون گفتن موهبت است، گفت: شعر کودک به زبان کودک و به زبان گفتار نزدیک است. ادا کردن آهنگ به طوری که به گوش طرف مقابل خوشایند باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. چینش کلمات که ایجاد آهنگ‌های منظم کند و برای مخاطب گوش نواز باشد، مهم است.
 

علی باباجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در قم، با اشاره به کارگاه «عناصر شعر» نخستین دوره آموزشی «قاصدک» گفت: دوستانی که برای این کارگاه‌ها انتخاب شدند، مقدمات شعر را به خوبی می‌دانند و این کار را برای ما راحت‌تر کرده است.

باباجانی با اشاره به اینکه از طریق بعد روانشناسی وارد بحث شعر کودک شدم، افزود: به خاطر همین من مبنای کار را بر این قرار دادم که کار را با شعر کودک آغاز کنم، چون شاعر کودک باید با دو وجه آشنا باشد.

در بخش دیگری از کارگاه‌های این دوره حمیدرضا داداشی در کارگاه «عناصر داستان»، گفت: اگر مسائل داستان حل نشود داستان قفل می‌شود. کسی که برای داستانش طراحی خوب کرده باشد می‌داند چه اتفاقی در داستان خواهد افتاد. قلم راه خودش را می‌رود، آن قسمت از دست نویسنده خارج است اما نوشتن همه داستان  اینگونه نیست.

وی افزود: طرح و شخصیت باید واضح باشند چرا که شخصیت برای داستان شما کارکرد دارد. یک مهندس ناظر، یک کارگر  و یک معمار هر کدام یک وظیفه‌ای برای ساختن ساختمان دارند، ما هم برای داستان باید تقسیم وظیفه کنیم.

محسن هجری در کارگاه «عناصر داستان»، گفت: توصیف در پیشبرد داستان تابع حادثه اصلی است. از توصیف بی‌ربط با اصل حادثه به هیچ وجه استفاده نکنید.

هجری یادآور شد: در دیالوگ‌ها باید منطق قدرتمند داشته باشید تا گفت‌وگو عمیق شود. در دیالوگ‌نویسی همیشه به سمت شخصیت مثبت داستان میل پیدا نکنید،  چرا که دیالوگ‌ها ضعیف خواهند شد.

این داستان‌نویس در پایان گفت: گفت‌وگو می‌تواند بیرونی و درونی باشد. گاهی شخصیت با خودش یا یک شی حرف می‌زند یا گاهی با یک نفر که در مقابلش قرار دارد. گفت‌وگوها به طور معمول در متن با زبان محاوره است الا اینکه مثلاً داستان شما تاریخی باشد.
 

حمید گرمارودی در کارگاه «عناصر داستان3»، با مطرح کردن این نکته که تفاوت داستان با انشا چیست؟ گفت: در داستان از تخیل استفاده می‌شود و باید قدرت خیال انگیزی را بالا ببریم اما در انشا ما با اتفاقات واقعی سر و کار داریم. اصل داستان تخیل است.
 
وی ادامه داد: در ابتدا برای نوشتن داستان قبل از هر چیز به فکر ایده اولیه باشید. این ایده اولیه یک جمله است و داستان‌نویس به آن نیاز دارد. راه رسیدن به فکر اولیه دیدن، شنیدن و تخیل کردن است.

و در نهایت مریم زندی در کارگاه «شعر»، در ابتدا مخاطب شعر را به چند گروه خردسال، کودک و نوجوان تقسیم کرد و گفت: پیام از چهار بخش تشکیل شده است. فرستنده که شاعر است، گیرنده کودک و نوجوان، پیام مثبت و ابزار آن کلمه که است.

وی در ادامه به روش‌های تداعی معانی اشاره کرد گفت: این روش‌ها به سه دسته‌ مدل خورشیدی، خطی و دوری تقسیم می‌شوند.

به گزارش ایبنا؛ نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان عنوان «قاصدک» از روز چهارشنبه 21 تیرماه آغاز و تا روز جمعه 23 تیرماه ادامه خواهد داشت. اختتامیه نخستین دوره آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان با حضور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها