شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
جریان فرهنگی کشور با قوت در حال پیشروی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال گفت: جریان فرهنگی کشور با قوت و حضور درخشان عناصر علمی درحال پیشروی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمد‌وند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شنبه (24 تیر‌ماه) در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

اسماعیلی با تأکید بر حرکت روبه‌ جلوی جریان فرهنگی کشور گفت: جریان فرهنگی کشور با قوت و حضور درخشان عناصر علمی درحال پیشروی است. سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰۸ هزار کتاب جدید منتشر شده که از این تعداد، ۸۰ درصد چاپ اولی‌ و تألیفی است. این آمار، نشانگر نشاط در حوزه علم و دانش کشور است. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وظیفه تنظیم‌کننده، یعنی بحث صدور مجوزها را دارد که با قوت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه کمتر از 2 درصد کتاب‌ها به مرحله کارشناسی دوباره می‌رسد، ادامه داد: تأکید کرده‌ایم که با دقت و تکریم و با حداقل تأخیر، آثار نویسندگان عزیز بررسی شود. گاهی با گلایه‌هایی مواجه می‌شویم که بررسی‌ها تأخیر دارد. همکاران من در معاونت امور فرهنگی این تأخیر را کمتر کرده‌اند؛ شاید گاهی ملاحظاتی به لحاظ قانونی است و  پدید‌آورندگان باید درباره آثار حوزه خودشان صحبت کنند؛ بنابراین نشست‌های تخصصی در این حوزه تشکیل می‌شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یک جریان صحیح مبتنی بر قانون، دقت و تکریم وجود دارد. اگر مواردی باشد که نقض این روند است، حتما به من و همکارانم منعکس کنید؛ دوستان مستقل از فرآیند، رسیدگی می‌کنند. نویسندگان عزیزکشورمان نباید از این روند دلخور باشند و برای همین با قوت این روال را ادامه می‌دهیم؛
 
اسماعیلی با اشاره به جوایز  مختلف ادبی در کشور بیان کرد: جایزه جهانی کتاب سال در بخش ملی و بین‌المللی، جایزه جلال و سایر فعالیت‌هایی که در حوزه نشر انجام می‌شود با حمایت و نظارت بر تولید آثاری اتفاق می‌افتد که مسائل و مشکلات مختلف در کشور را حل کند و کمکی برای تداوم حرکت روبه جلو باشد. در این راه متوقف نخواهیم شد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نمایشگاه کتاب 1402 تهران گفت: امسال در نمایشگاه کتاب با خیل وسیع استقبال‌کنندگان روبه‌رو شدیم. سامانه مجازی نمایشگاه کتاب پا به پای بخش فیزیکی فروش کتاب را تسهیل و این امکان را فراهم کرد تا ایرانیان سراسر کشور از این نمایشگاه بهره ببرند. بنابراین ۱میلیون ۴۰۰ هزار کتاب در نمایشگاه مجازی با پُست رایگان به فروش رسید، به‌عبارت دیگر یک ایرانی عزیز در دورترین نقطه ایران توانست وارد سامانه شود و در کمتر از ۱۰ دقیقه با تخفیف، خرید کند، حتی به روستاهایی که نشانی‌های آن به دقت شهرهای بزرگ نیست، توانستیم این کار را انجام دهیم که رسانه‌های کمتر به آن توجه کردند.

وی با اشاره به موضوع آمار سرانه مطالعه در کشور گفت: با آمارهای متفاوتی روبه‌رو هستیم است و به‌عنوان مسئول فرهنگی دولت اعلام می‌کنم که استقرای تامی در این حوزه نداریم اما طبق آخرین پیمایش معتبر ملی، میانگین سرانه مطالعه ۳۳ دقیقه در کشور، بدون احتساب کتاب‌های آموزشی و ادعیه است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به حمایت از حوزه نشر کودک، ادامه داد:‌ ایشان در بازدید از نمایشگاه کتاب سال 1402 تهران درباره کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان تاکید کرده و در این حوزه وظیفه‌ای جدی برای مسئولان تعیین کردند؛ بنابراین جایزه ملی سال برای کتاب کودک هم طراحی شد و باید این فضا را تشویق کنیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پای موضوع نشر کتاب کودک و نوجوان به‌عنوان یک دغدغه جدی، ایستاده‌ایم. خوشحالیم که هنوز اغلب خانواده‌ها، کتاب به دست کودکان نوپای خود می‌دهند. بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان فروش کتاب نمایشگاه کتاب 1402 مربوط به کتاب کودک بود. این حوزه نیاز به کار جدی دارد، وزارت آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده، بخش‌های دیگر نیز باید کمک کنند و همکاران باید در آینده، بسته‌ کاملی در حوزه کتاب کودک و نوجوان رونمایی کنند.

اسماعیلی با تاکید بر اهمیت حوزه نشر بیان کرد: با یک جنگ ترکیبی روبه‌رو هستیم و حوزه نشر، مهم‌ترین پایگاه برای جهاد تبیین است. اگر کاری در قالب کتاب منتشر شود این استعداد را دارد که در چرخه کامل شده فرهنگی تبدیل به فیلم، تئاتر یا فراوری جدید شود؛ مانند کتاب «صعود چهل‌ساله» که موج رسانه‌ای ایجاد کرد. این توجه درباره «زیست عفیفانه» نیز صدق می‌کند. اگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگی عمومی، اولیت‌هایی ازجمله زیست عفیفانه را تعریف می‌کند، همکاران من باید در این حوزه کار کنند.

وی با تاکید بر اهمیت حوزه نشر بیان کرد: با یک جنگ ترکیبی روبه‌رو هستیم و حوزه نشر، مهم‌ترین پایگاه برای «جهاد تبیین» است. اگر کاری در قالب کتاب منتشر شود این استعداد را دارد که در چرخه کامل شده فرهنگی تبدیل به فیلم، تئاتر یا فراوری جدید شود؛ مانند کتاب «صعود چهل‌ساله» که موج رسانه‌ای ایجاد کرد. این توجه درباره «زیست عفیفانه» نیز صدق می‌کند. اگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای فرهنگی عمومی، اولیت‌هایی ازجمله زیست عفیفانه را تعریف می‌کند، همکاران من باید در این حوزه کار کنند.

اسماعیلی با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌ها برای ترویج کتابخوانی گفت: در بحث زیرساخت، یکی از کارهایی که به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم این است که کتاب در اختیار همه قرار بگیرد؛ در دو روز گذشته در جریان سفر به استان‌های چهارمحال بختیاری و گیلان، شاهد آن بودم که کتابخانه‌ها آماده می‌شود. در این حوزه اعتبارات ویژه‌ای با حمایت رئیس جمهور و کمک دوستانم، برای ساخت کتابخانه‌های جدید و کتابخانه‌های سیار را پیگیری می‌کنم. کتاب‌ها باید به دست مخاطب برسد و این وظیفه عمده مسئولان فرهنگی است که با وجود گرانی کاغذ و دیگر مسائل این مهم به انجام برسد. مهم‌ترین آن‌ها تقویت شبکه کتابخوانی است؛ 4 هزار کتابخانه عمومی در کشور داریم که دوستان من با دقت این موضوع را به‌عنوان یک زیرساخت مهم پیش می‌برند. قانون آن مشکل داشت که خرید ماشین‌ها برای کتابخانه‌های سیار شامل ممنوعیت خرید خودرو نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها