یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب رشد کرد

قم- محمود پوروهاب، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: ادبیات کودک و نوجوان بعد از انقلاب رشد کرد.

محمود پوروهاب، نویسنده و شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، با اشاره با رشد ادبیات کودک و نوجوان در بعد از انقلاب، اظهار داشت: هرچه ما از ادبیات کودک و نوجوان داریم بعد از انقلاب رخ داده است. قبلاً شاعر و نویسنده انگشت شمار بود که بعضاً با هم فاصله داشتند اما خوشبختانه بعد از انقلاب از لحاظ کمی و کیفی رشد کردیم و اکنون اگر بخواهیم آماری را استخراج کنیم نزدیک به ۲۰۰ شاعر خوب کودک و نوجوان در سطح کشور داریم.

وی افزود: ادبیات در قبل از انقلاب حتی اوایل انقلاب محدود بود و فقط در پایتخت وجود داشت. ما در قم مجله‌ای به نام «سلام بچه‌ها» تأسیس کردیم و خودمان چیزی بلد نبودیم دنبال هر کسی که می‌گشتیم به ما آموزش دهد پیدا نمی‌شد تا اینکه ما یک نفر را به نام علی محمدی پیدا کردیم. ایشان مقداری کار کرده بود و یک سالی به ما تدریس کرد.

پوروهاب تصریح کرد: این رشد را ناشی از این می‌دانم که مقداری به این حوزه اهمیت داده شد. کانال پرورش فکری فعالیت خوبی داشت. ارگان‌های دیگر مثل حوزه هنری اهمیت دادند. وقتی یک نفر در یک استان رشد می‌کند دست چند نفر دیگر را می‌گیرد و همینطور رشد اتفاق می‌افتد.

این شاعر پیشکسوت یادآور شد: از جهت کیفی ما نمی‌توانیم بگوییم همه خوب هستند، به هر حال مقداری کار خوب وجود دارد و باید بهتر شود.

پوروهاب افزود: در سال‌های اخیر چون به لحاظ اقتصادی وضعیت کتاب دچار مشکل شد، برخی ناشران استقبال نمی‌کنند آنهایی هم که استقبال می‌کنند می‌گویند قیمت تمام شده کتاب زیاد است و اگر این کتاب‌ها را چاپ کنیم، نمی‌توانیم به فروش برسانیم.

وی اضافه کرد: مشکل کاغذ و چاپ همیشه بوده اما در این سال‌ها خیلی زیاد شده است.

نویسنده تجلیل شده در نخستین دوره آموزشی «قاصدک»، عنوان کرد: برخی قسمت‌ها بهتر کار می‌شود و تشویق بیشتری انجام می‌شود‌ البته من این را تا حدودی آسیب می‌دانم چرا که ادبیات شاخه‌های مختلفی دارد و اگر همه در این حوزه کار کنند شاخه‌های دیگر مغفول می‌مانند و بعد جریان طبیعی و توازن به هم می‌ریزد.

وی بیان کرد: دهه ۷۰ و ۸۰ اگر کاری چاپ می‌کردیم بدون اینکه کسی به ما سفارش دهد چند تا از شعرهای کتاب مذهبی بود. این چند شعر خیلی درخشان بودند و هنوز همان‌ها هستند که ماندگار شدند.

این نویسنده گفت: باید نویسنده و شاعر را آزاد بگذاریم تا کار خودش را انجام دهد. اگر این‌ها را در یک کانال ببریم به نظرم به همان کانال ناخواسته ضربه زده‌ایم.

پوروهاب تأکید کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی خیلی خوب است، چون در کشور ما آموزش نداریم و بسیار ضعیف است. من خودم فردی هستم بیشتر از آنچه نوشتم، آموزش دادم. این آموزش‌ها واقعاً مفید است، چون ما می‌خواهیم نسل‌های بعد بالا بیایند و در سطح پایین نمانند. نکته آخر اینکه اگر آموزش‌ها در ادامه حضوری باشد به نظرم اتفاق موثرتری رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها