یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
جای کتاب بومی عاشورایی کودک در کرمانشاه خالی است

کرمانشاه - یک نویسنده کرمانشاهی در حوزه کودک و نوجوان گفت: در زمینه ادبیات دینی کودک باید نیازسنجی شود و جای خالی کتاب عاشورایی کودک متناسب با باورهای بومی و منطقه‌ای در کرمانشاه به چشم می‌خورد.

 «فریبرز لرستانی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در کرمانشاه، درباره اهمیت پرداختن به ادبیات عاشورایی برای کودکان، گفت: کار کردن برای کودک و نوجوان چون دنیای متفاوتی با بزرگترها دارد، قدری سخت و متفاوت است به ویژه اگر در حوزه دین و باورهای مذهبی باشد.

او در حالیکه به اثر خود با عنوان کتاب «خورشید آن دشت»، که سالها پیش از سوی انتشارات حضور روانه بازار نشر شده اشاره کرد، گفت: مخاطبان این کتاب بچه‌های دبستانی هستند و من سعی کرده‌ام در قالب این اثر، صحنه عاشورا را به زبان کودکانه به تصویر بکشم.

وی افزود: نگاه معنوی امام حسین(ع) و روبرو شدن ایشان با دشمن و شهادت و همچنین رشادتهای حضرت عباس(ع) برای آوردن آب و تاثیر شهادت ایشان بر جامعه دینی، نکته‌ای است که در این کتاب برای کودکان روایت شده است.

لرستانی در حالیکه نوشتن برای کودکان را نیازمند دقت بیشتر دانست، گفت: در حوزه کودک باید نگاه هوشمندانه‌تری به موضوع داشته باشیم، تا موضوع حالت شعارگونه به خود نگیرد و این چیزی است که نسل جدید امروز به شدت از آن گریزان است.

وی ادامه داد: بی‌شک نیاز است که در همه مسائل مذهبی، فرهنگی و ملی نگاه روانشناسانه و علمی و نه شعار گونه به  ادبیات کودک داشته باشیم و متناسب با رشد و فرهنگ ملی و بومی کودک جلو برویم و مخاطب‌شناسی کنیم.

لرستانی در حالیکه پرداختن به ادبیات عاشورایی کودک در استان را مهم ارزیابی کرد، مهم‌ترین ارگان مرتبط با این حوزه را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانست و تصریح کرد: کارشناسان این حوزه باید به این موضوع با نگاهی نو و مخاطب پسند توجه کنند، چون کار تخصصی است و نیاز به کارشناسان حرفه ای دارد تا در زمینه ادبیات دینی کودک نیاز سنجی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون در کرمانشاه موضوع مرتبط با فرهنگ عاشورایی کودک منتشر شده است یا خیر، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: متاسفانه خیلی در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم و جای خالی کتاب عاشورایی کودک متناسب با باورهای بومی و منطقه‌ای در کرمانشاه به چشم می‌خورد.

لرستانی یادآور شد: کتابی هم که بنده سالها پیش برای کودکان منتشر کرده‌ام، بیشتر نگاه ملی و کلی به موضوع عاشورا داشت و بومی سازی نشده بود، بنابراین نیاز هست که نویسنده‌های نوظهور و یا قدیمی در این حوزه بیشتر فعالیت کنند.

نویسندگی برای کودک، زبان کودکانه می‌خواهد

او گفت: هر کسی نمی تواند وارد عرصه ادبیات کودک شود، به‌ویژه ادبیات بومی، نویسنده چنین آثاری باید کسی باشد که ضمن آشنایی با ادبیات کودک و نوجوان، از فرهنگ بومی منطقه آگاهی کامل داشته باشد، وقت بگذارد و پژوهش کند و در نهایت با نگاه هوشمندانه خود نسل جدید و به‌ویژه کودکان را با فرهنگ اصیل و ارزشمند عاشورا در شهر و دیار کرمانشاه پیوند دهد.

لرستانی یادآور شد: در ادبیات عاشورایی باید زبان کودکانه باشد تا به دل بنشیند و اثرگذار شود. در چنین شرایطی نوشته‌اش کاربرد خواهد داشت وگرنه اگر کار شعار گونه بیرون بیاید مخاطب زیادی را جذب نمی کند.
 
این نویسنده کرمانشاهی از سال 67 نوشتن برای کودکان را آغاز کرده و تاکنون بیش از 70 عنوان کتاب با موضوع شعر، داستانک و قصه برای این دست مخاطبان در استان را نوشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها