یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
نخستین هم‌اندیشی فعالان و کنشگران حوزه کودک و نوجوان استان ایلام برگزار شد

ایلام- به همت و میزبانی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام؛ نخستین هم‌اندیشی فعالان و کنشگران حوزه کودک و نوجوان استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، نخستین هم‌اندیشی فعالان و کنشگران حوزه کودک و نوجوان استان ایلام را برگزار کرد. در آغاز فاطمه رستگار مدیرکل کانون پرورش فکری استان ضمن خیرمقدم گفت: برگزاری نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ با محوریت و موضوع کودکان و نوجوانان یک ضرورت مهم است و موجب تقویت دانش و بینش در مخاطبان خواهد شد.
 
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان دارای ظرفیت‌های خوبی همچون نیروهای متخصص و توانمند در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی، مراکزفرهنگی هنری ثابت و سیارروستایی و پستی است.
 
 
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های سایر ادارات فرهنگی و سازمان‌های مردم‌نهاد بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقدشده می‌تواند بر تسریع رسیدن به اهداف مورد نظر، کمک کند.
 
در ادامه ملوک هاشمی، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: بررسی‌ظرفیت‌های فرهنگی،هنری،ادبی، روان‌شناسی و... شبکه‌سازی میان فعالان حوزه کودک و نوجوان در استان با حضور ادارات کل کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس،رسانه‌ها، مؤلفان و اهالی قام و فرهنگ و اندیشه از اهداف برگزاری این نشست است.
 
 
مدرس دوره‌های آموزش قصه‌گویی برای مربیان در استان ادامه داد: بررسی و آسیب‌شناسی فضای مجازی، مشاوره‌های فکری و رائه راهکارها و همکاری‌های مناسب می‌تواند وضعیت موجود در حوزه کودک و نوجوان در استان را به وضعیت مطلوب تبدیل کند.
 
وی ادامه‌داد: تقویت نشاط عمومی و شادابی خانواده‌ها،تحلیل و بررسی آسیب‌های اجتماعی و توجه به آموزش‌های مداوم و مستمر برای خانواده‌ها و جوامع هدف می‌بایست در برنامه‌ریزی نشست فعالان حوزه کودک و نوجوان قرا بگیرد.
 
 
عباس امیدی، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان گفت: مدیران برای ایجاد تغییر در برنامه‌ها و بهبود شرایط در حوزه کاری، به مشاوره و هم‌اندیشی نیاز دارند و این جلسه با موضوع و محور کودک و نوجوان نشانه حرکت رو به جلوست.
 
وی با اشاره به ماموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: یکی از ماموریت‌ها و فلسفه وجودی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، استعدادیابی است و بهتر است میان کانون و والدین و اولیای تربیتی ارتباط نزدیکتر برقرار و برای هر عضو کانون کارپوشه استعدادها تعریف و مهیا شود.
 
وی در ادامه گفت: پیشنهاد می‌کنم فعالیت‌های متنوع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محلات و مناطق مختلف برای کودکان و نوجوانان محروم اجرا شود تا امکانات فرهنگی در اختیار این مخاطبان کم برخوردار قرار گیرد.
 
 
در ادامه نبی‌الله تبار نویسنده و ویراستار ادبیات دفاع مقدس و معاون ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام، ضمن تقدیر از تلاش‌های مربیان و کارکنان کانون در حوزه‌های ادبی و هنری، با اشاره به روایتی از شهید شهید کامبیزملک شامران، معلم و نویسنده کودکان و مربی کانون پرورش فکری استان تهران در دهه 60 گفت: از مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انتظار می‌رود که در دو بخش تولید محتوا برای کودک و تولید محتوا توسط کودک تلاش کند و بی‌شک فعالان حوزه کودک و نوجوان استان هم در این راه به کانون کمک خواهند کرد.
 
گردآورنده کتاب بلوط و باروت ادامه داد:خوشبختانه تعامل میان دو اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و  حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام مناسب و مطلوب است و انعقاد و تفاهم نامه همکاری میان این دو اداره کل برای رسیدن به اهداف مشترک، کمک می‌کند.
 
خداداد ابراهیمی روزنامه‌نگار و نویسنده پیشکسوت ادبیات داستانی در این جلسه گفت: هر چه جلسات با محوریت کودک و نوجوان تخصصی‌تر باشد بهتر است و بهتر می‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت.
 
مدیرمسئول روزنامه مهران گفت: در مجموعه کانون پرورش فکری با سه گروه کودکان و نوجوانان، مربیان و خانواده رو به‌رو هستیم و این سه گروه به تولید محتوای فاخر و آموزش‌های روزآمد نیاز دارند.  
 
وی با اشاره به جایگاه استان ایلام در شعر کشور گفت: شاعران بزرگی چون:ایرج خالصی، عبدالجبار کاکایی، ظاهر سارایی، جلیل صفربیگی، حبیب‌الله بخشوده، فرهاد شاهمرادیان و.... همگی نقش مهمی در بالندگی ادبیات خصوصاً شعر آیینی و دفاع مقدس داشته‌اند و می‌توان از این ظرفیت‌ها به خوبی در مباحث کودک و نوجوان استفاده کرد.
 
نویسنده قصه‌های مردم ایلام ادامه گفت: آموزش روزآمد مربیان کانون و استعدادیابی کودکان و نوجوانان در این مجموعه از اهمیت و جایگاه وافری برخوردار است.
 
در ادامه این نشست منصور محبی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: ماموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیلی مهم و تاثیرگذار است و برگزاری این جلسه لازم و ضروری بود، که به سهم خود تقدیر می‌کنم.
 
وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بزرگ در استان ایلام گفت: در این استان، جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، اربعین امام حسین(ع)، تنوع اقوام، گویش‌ها و لهجه‌ها و زبان و فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های بسیاری وجود دارد که می‌بایست این ظرفیت‌ها را بومی‌سازی کرد و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داد.
 
وی در ادامه به شکاف نسلی اشاره کرد و گفت: نسل امروز دچار بحران‌های مختلف شده و خودتصمیم گیری و عدم پرسشگری از ویژگی‌های غالب این نسل است و می‌بایست برای کمک به این مخاطبان دستگاه‌های فرهنگی به تولید محتوای مناسب و کاربردی همت و برنامه‌ریزی کنند.
 
نویسنده کتاب شخصیت‌پردازی در رمان جنگ با تکیه بر پنج رمان برتر دهه‌‌هشتاد گفت: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ظرفیت‌های متنوع و خوبی دارد و در اجرای اهداف و برنامه‌های فعالان حوزه کودک و نوجوان بر اساس ضوابط از این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها کمک خواهد کرد.
 
در ادامه احمد میرزابیگی پژوهشگر و مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت دوره کودکی و دبستان گفت: در دوره کودکی ویژگی‌های خاصی دارد و در مبحث تربیت توجه به دو مقوله مداومت و محافظت خیلی مهم است و اولیای تربیتی و والدین می‌بایست علاوه بر رشد جسمی کودکان به رشد روحی و روانی آنان نیز توجه کنند.
 
این پژوهشگر ایلامی با اشاره به وجود آسیب‌های مختلف ادامه داد: بیشترین آسیب‌های مبتلابه کودکان و نوجوانان،در حوزه رسانه است و می‌بایست مشکلات و چالش‌ها را رشد و برای رفع آنها برنامه‌ریزی حساب شده داشته باشیم
 
وی ادامه داد: می توان با هم‌افزایی جدی و برنامه‌ریزی شده، تلاش‌های موثری در حوزه کودک و نوجوان استان انجام داد.
 
مرتضی حاتمی، نویسنده و روزنامه‌نگار در این نشست گفت:متولیان حوزه کودک و نوجوان باید تولیدات محتوایی خود را در قالب‌های مختلف بر اساس نوع نیاز و ذائقه کودکان و نوجوانان به عنوان جوامع اصلی هدف، تنظیم و ارائه دهند.
 
وی ادامه داد: نوجوانان امروز به تولید و انتشار کتاب و محتواهایی همچون،عشق، طنز، ادبیات وحشت و ترسناک و کودکان به آثار فانتزی و افسانه‌ای و کتاب‌بازی بیشتر نیاز دارند و پردازش به این خواسته‌ها از ضروریات است و برای داشتن نسلی کتابخوان، دانا و آگاه و آشنا به حقوق شهروندی، تولید و انتشار کتاب‌های درشت مفهوم و فاخر برای کودکان و نوجوانان، یک ضرورت انکارناپذیر است.
 
نویسنده مجموعه داستان کولبران نان و رنج در ادامه به ضرورت تولید آثار و محتوا با رویکرد روزآمد و امروزی و توجه به داده‌های مجازی اشاره کرد و گفت: تولید کتاب‌های واقعیت‌افزوده(ar)و دیجیتالی که تلفیق‌هایی از فیلم و تصویر و صدا و واقعیت‌های ملموس و... هستند می‌تواند پاسخی منطقی به نیازهای روزآمد کودکان و نوجوانان باشد.
 
نویسنده مجموعه30جلدی‌بازنویسی از ادبیات کلاسیک برای کودکان گفت:ظرفیت‌های بومی و خرده‌فرهنگ‌ها به عنوان سرمایه‌ها و میراث معنوی اقوام بهترین منابع برای تولید محتوا برای مخاطبان است و با آنها مفاهیم اخلاقی و انسانی بهتر می‌توان به طور غیرمستقیم و با بهره‌گیری از زبان ادبیات و تصویر، انتقال داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها