چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
احداث شهرک صنعتی چاپ به همت تعاونی چاپخانه‌داران تهران

شهرک صنعتی چاپ طی تفاهم‌نامه همکاری بین اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت شهرک‌های صنعتی احداث خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست خبری تعاونی چاپخانه‌داران تهران چهارشنبه (8 شهریور) با حضور احمدرضا اعتماد مظاهری، رئیس هیئت‌مدیره و حمیدرضا طاهری آشتیانی، مدیرعامل این تعاونی برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست مظاهری در سخنانی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی، گفت: براساس این اصل، نظام اقتصادی ایران به ۳ بخش تعاونی، دولتی و خصوصی تقسیم می‌شود، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تعاونی‌ها است. با همین نگاه در دهه 60 رشد تعاونی‌ها خیلی سریع بود اما به مرور کمرنگ و حمایت‌ها زایل شد.
 
وی افزود: امروز تعاونی‌ها کمتر از مواهب دولتی بهره‌مند هستند، قوانین، مقررات و تشریفات زیادتر شده اما تعاونی‌های صنفی، صنعتی و تولیدی مشکلات بیشتری طی سال‌های اخیر داشتند و دارند، در این زمینه امیدواریم به تعاونی‌ها بیشتر رسیدگی شود تا آنچه در قانون اساسی ذکر شده، اجرایی شود.
 
مظاهری با بیان اینکه تعاونی چاپخانه‌داران تهران، قدیمی‌ترین تعاونی چاپ در سراسر کشور است، عنوان کرد: این مجموعه از سال 1353 مشغول فعالیت است، 462 عضو دارد که خدمات توزیع کالاهای مختلف را به بیش از یک‌هزار واحد چاپی ارائه می‌کند.
 
مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران تهران با اشاره به مشکلات کنونی تعاونی، گفت: به دنبال افزایش نرخ ارز و تورم در کشور، تعاونی‌های زیادی برای تهیه مواد اولیه دچار مشکل شدند، در این میان به‌دنبال برگزاری انتخابات سال گذشته، تعاونی به سمت گشودگی راه‌ها پیش می‌رود. تعاونی به دلیل نوسانات مالی بازار مجبور به صرفه‌جویی و دچار انقباض شد، اما اکنون هیئت‌مدیره جدید تلاش می‌کند با توجه به ثبات نرخ ارز و امیدواری به استمرار آن، بیش از 160 قلم کالای مورد نیاز صنف را در میان اهالی چاپ توزیع کند.
 
مظاهری افزود: زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، سود تعاونی بسیار ناچیز می‌شود و همین مساله تاثیر بسیار مخربی بر نقدینگی تعاونی می‌گذارد، همین مساله در درازمدت تعاونی را از دایره رقابت خارج و شرایط کار را بسیار سخت می‌کند.
 
                                 

در ادامه این نشست خبری، طاهری آشتیانی نیز در سخنانی با اشاره به سابقه فعالیت تعاونی، گفت: این تشکل را می‌توان بزرگترین بنگاه اقتصادی چاپ دانست، اما مساله اینجا است که از زمان شکل‌گیری تعاونی‌ها تا امروز، بنای تجارت و اقتصاد تفاوت‌های زیادی کرده است، امروز تجمیع خواسته‌ها بر افزایش ارتباط میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.
 
وی ادامه داد: از الزامات و وظایف تعاونی چالاکی، کیفیت‌مداری، ایجاد شرایط انتفاعی اقتصادی برای اعضا است، در این میان عواملی وجود دارد که موجب شده برخی صنایع دچار رکود شوند و باید برای فعالیت و احیای آن‌ها تلاش شود.
 
طاهری با بیان اینکه صنعت چاپ نیز با توجه به ایجاد ابزارهای ارتباطی در فضای مجازی بیشتر به سمت بسته‌بندی رفته است، توضیح داد: با توجه به توان بالقوه پتروشیمی و پلیمر در ایران، حوزه بسته‌بندی امروز به‌دلیل ظرفیت صادراتی، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین عوامل ارز‌آوری در اقتصاد و توسعه صادرات در کشور باشد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود از احداث شهرک صنعتی چاپ برای دست‌اندرکاران و فعالان این صنعت خبر داد و گفت: چند نقطه چند شهرک اطراف تهران برای این موضوع پیش‌بینی شده و برآورد اولیه ما 400 هکتار است که تا یک هزار و 600 متر نیز خواهد رسید.
 
طاهری با بیان اینکه امروز اغلب چاپخانه‌ها در فضای نامناسب قرار دارند، افزود: چاپخانه‌های کنونی ما از استفاده از برق صنعتی تا سایر خدمات صنعتی محروم هستند، بخش عمده این چاپخانه‌ها قابل تجدید و تجمیع هستند، این مجموعه‌ها می‌توانند از فضای شهرک‌های صنعتی چاپ استفاده کنند.
 
وی همچنین به اهداف کلان این شهرک صنعتی اشاره کرد و گفت: این شهرک می‌تواند فضای مساعدی برای ارتقا، تمرکز و تجمیع توانمندی‌های صنعت چاپ کشور برای ارائه امکانات ساده‌تر، خدمات ارزان‌تر و پویایی بیشتر برای فعالان صنعت و اعضای تعاونی هستند، در این میان چاپخانه‌های نشر و بسته‌بندی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری‌های جدید هستند و شهرک با زیرساخت‌های صنعتی می‌تواند کمک خوبی برای آن‌ها باشد.
 
به‌گفته طاهری، تفاهم‌نامه احداث این شهرک صنعبه زودی توسط شرکت تعاونی چاپخانه‌داران، دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت شهرک‌های صنعتی به امضا خواهد رسید.
 
مدیرعامل تعاونی چاپخانه‌داران همچنین در صحبت‌های خود به موضوع تامین مواد اولیه در این مجموعه اشاره کرد و گفت: تعاملاتی با مجموعه‌های بزرگ تامین مواد اولیه چاپ داشتیم، در این زمینه با بزرگترین تولیدکننده محصولات سلولزی برای تامین مقوا به تفاهم رسیدیم تا ماهانه 300 تن مقوا در اختیار تعاونی قرار دهد.
 
وی بیان کرد: همچنین برای تامین ملزومات اولیه خارجی با یک کارخانه مرکب‌سازی چینی قرارداد امضا کردیم، اکنون یک کانتینر مرکب افست از این کارخانه در مرحله ثبت سفارش قرار دارد و پس از ورود به ایران در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت، در زمینه تامین مرکب فلکسو نیز در حال رایزنی با یک شرکت دیگر هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها