سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
نشست نقد و بررسی کتاب «درخت نخل در ایران» برگزار می‌شود

کتاب «درخت نخل در ایران» اثر گیتی دشتکی به همت پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «درخت نخل در ایران» اثر گیتی دشتکی به همت پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

کتاب «درخت نخل در ایران» از سری کتاب‌های مجموعه از ایران چه می‌دانم؟ با حضور منتقدان گلفام شریفی و ژیلا مشیری و مولف اثر برگزار خواهد شد.

این کتاب در پنج فصل به معرفی گونه‌ها، ویژگی‌ها و پراکندگی انواع نخل؛ کاشت، داشت و برداشت نخل؛ اقتصاد، تولید محصولات، خواص دارویی نخل و خوراکی‌های به دست آمده از خرما؛ نخل در اساطیر فرهنگ و هنر ایران و مردم شناسی نخل می‌پردازد.

این کتاب پژوهشی است مستقل درباره‌ درخت نخل که بیش‌تر بر پیشینیه‌ فرهنگی نخل در گستره‌ تاریخ و در پهنه‌ جغرافیایی ایران تاکید دارد. در این اثر  از اسناد مردم‌نگاری بهره‌ بیش‌تری برده است و هم‌چنین اطلاعات و شواهدی احتمالی را تهیه کرده که به برداشت‌های علمی درباره‌ نخل ایران منجر شده و در این میان برای به دست آوردن قدیم‌ترین نشانه‌های موجود در آثار و نقوش باستانی به جست‌وجو پرداخته است.

در کتاب تصاویری از نخل بر روی آثاری چون سفال‌های به دست آمده از شهداد کرمان (مربوط به عصر مفرغ)، یا جیرفت (مربوط به هزاره‌ی سوم قبل از میلاد) هم‌چنین بر سفال‌های شوش یا مهر داریوش هخامنشی مشاهده می‌شود. افزون بر پیشینه‌ و ویژگی‌های نخل، بخش عمده‌ کتاب به مناطق نخل‌خیز ایران و استفاده‌هایی که از قسمت‌های مختلف این درخت می‌توان کرد.

همچنین ردپای نخل در آیین‌ها و باورها اختصاص دارد. در سرزمین‌های جنوبی و حوزه‌ی کویر ایران محصول عمده و پشتوانه‌ اقتصادی مردم نخل و محصولات آن است. همچنین تلاش شده تا تاثیرات مختلف این پدیده را در تمام جنبه‌های زندگی مردم و مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اقوام و مناطق مختلف ایران طبقه‌بندی و بررسی شود. 

نشست نقد و بررسی کتاب «درخت نخل در ایران» چهارشنبه 19 مهر ماه 1402 ساعت 13 تا 14 در محل پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها