سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
کتاب «عكسی از يازده سپتامبر» رونمایی می‌شود

کتاب «عكسی از يازده سپتامبر» به مناسبت گرامیداشت سده زایش ویوا شیمبورسکا در خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «عكسی از يازده سپتامبر»؛ گزيده اشعار ويسواوا شيمبورسكا به مناسبت گرامیداشت سده زایش ویوا شیمبورسکا رونمایی می‌شود. این کتاب ترجمه ايونا نويسكا و عليرضا دولتشاهی است.

این نشست با حضور رافائل بالکویچ، علیرضا دولتشاهی، پیام شمس‌الدینی، ایونا نویسکا و رضا نجفی چهارشنبه 19 مهرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷/۳۰ در سالن خیام خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

سال ۲۰۲۳ برابر است با سدۀ زایش شاعر نامدار لهستانی«ویسواوا شیمبورسکا». او شاعری است که در جامعه فارسی زبان نیز انبوهی مخاطب یافته است. شعردوستان ایرانی به یاری ترجمه‌های موجود از سروده‌های او امکان آشنایی با جنبه‌های گوناگون شاعری او را یافته‌اند.

از میان اشعار ترجمه‌شدۀ او، شمار اندکی به طور مستقیم از زبان لهستانی به فارسی برگردان شده است. کتاب حاضر که نام مشهورترین سرودۀ او را برخود نهاده، یکی از این آثار است. رویداد موسوم به یازده سپتامبر، دستمایۀ سرایش شعری از شیمبورسکا شد که در ادبیات لهستانی بر آن شرح‌ها نوشته‌اند. او در سال ۱۹۹۶ جایزه نوبل ادبی جهان را از آن خود کرد و به این ترتیب شهرتی دوچندان یافت.

ویسواوا شیمبورسکا، برنده نوبل ادبی ۱۹۹۶ است و کتاب «عكسی از يازده سپتامبر» به زبان فارسی ترجمه شده است. شیمبورسکا، زاده غرب لهستان است. وی در دوم ژوئیه ۱۹۲۳در روستایی به نام بنین در حوالی شهر پزنان متولد شد. در هشت سالگی در کراکو اقامت گزید. در دانشگاه این شهر ـ که از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپاست ـ بین سال‌های ۱۹۴۵تا ۱۹۴۸در دو رشته ادبیات لهستانی و جامعه شناسی تحصیل کرد. نخستین دفتر شعرش  «در پی واژه می‌گردم» را در بیست و دو سالگی منتشر کرد.

شیمبورسکا حدود سی سال (۱۹۵۳ـ۱۹۸۱) دبیر بخش شعر هفته‌نامه زندگی ادبی بود و از سال ۱۹۶۸نیز در همان نشریه ستون خواندنی‌های اضافی را می‌نوشت که بعدها ـ ۱۹۷۳ـ در دو جلد منتشر شد و تنها کتاب نثر وی نیز محسوب می‌شود. ویژگی بزرگ شعر شیمبورسکا در این است که با زبانی ساده پرسش‌های فلسفی خود را در باب انسان، وضع انسان، چون و چرا و چگونگی وجود انسان، درباره اتفاق و چرخش تاریخ و جبر مطرح می‌کند. در پایان کتاب گفت و گویی با وی به طبع رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها