جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
حمایت گسترده شاعران و اهالی ادب از طوفان الاقصی

از مهمترین اخبار هفته سی ام (از 22 تا 28 مهر) می‌توان به حمایت‌های گسترده شاعران و اهالی ادب با سرودن اشعار آیینی در حمایت از عملیات طوفان الاقصی اشاره کرد.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مهمترین اخبار هفته اخیر را ازنظر می‌گذرانید:

حمایت گسترده شاعران و اهالی ادب از طوفان الاقصی ادامه دارد

از نخستین ساعات شروع عملیات طوفان الاقصی شاعران کشورمان به حمایت از این حماسه و محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی پرداختند.

۱۵ دی آخرین مهلت شرکت در کنگره شعر پیامبر مهربانی است

علاقه‌مندان به شرکت در سومین کنگره بین‌المللی شعر پیامبر مهربانی تا ۱۵ دی فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند. سومین کنگره بین المللی شعر پیامبر مهربانی در سه یخش شعر نو، شعر کلاسیک ومجموعه شعری ودر شش زبان فارسی، عربی، ترکمنی، ترکی، کردی، بلوچی وگویش سیستانی برگزار می‌شود. بخش‌های این کنگره شامل شعر نو - شعر کلاسیک و مجموعه شعر خواهد بود.

علیرضا شجاع‌پور، خالق شعر معروف «وطن» درگذشت

علیرضا شجاع‌پور، شاهنامه‌پژوه و خالق شعر معروف «وطن» به دیار باقی رفت. در صفحه شخصی علیرضا شجاع‌پور در فضای مجازی آمده است: «انالله و انا الیه راجعون، خبردار شدیم که «استاد علیرضا شجاع‌پور» به رحمت خدا رفتند.آرزو می‌کنیم که وسعت صبر خانواده و علاقه‌مندان ایشان به اندازه دریای غمشان باشد. باهم دعا کنیم تا خداوند بزرگ روح عزیز سفر کرده را قرین رحمت کند و از این میهمان جدید خوب پذیرایی کند.»

اعتراض ۶۰۰ نویسنده به نمایشگاه فرانکفورت

بیش از ۶۰۰ نویسنده جهانی با امضای یک نامه سرگشاده‌، لغو برنامه تجلیل از یک نویسنده فلسطینی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت را تقبیح کردند.

تمبر اختصاصی حافظ در شیراز رونمایی شد

تمبر یادبود بیست و هفتمین دوره بزرکداست حافظ شیرازی در آرامگاه این شاعر بلندآوازه رونمایی شد.

دیدار معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دانشجویان خارجی

یاسر احمدوند، ۲۴ مهر در دیدار با دانشجویان زبان و ادبیات فارسی از کشورهای هند و روسیه به میزبانی خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به کیفیت برگزاری محفل‌های شعری در ایران گفت: این محفل‌ها ممکن است در کشورهای دیگر نباشد. ما دور هم جمع می‌شویم و شعر می‌خوانیم. در دورهمی‌های خانوادگی با هم مشاعره می‌کنیم. یکی از سرگرمی‌های ما در خانواده‌های مختلف این است که بزرگتر خانواده «شاهنامه» می‌خواند. در برخی از مناطق «افتخارنامه حیدری» یا قصه‌ها و منظومه‌های دیگری می‌خوانند.

نخستین نشست از ویژه‌برنامه «یک قرن جلال» برگزار شد

محمدقائم خانی در نخستین نشست از ویژه‌برنامه «یک قرن جلال» با موضوع بازخوانی آثار جلال آل‌احمد، کتاب «سفر به ولایت عزرائیل» ضمن اشاره به ضرورت بازخوانی آثار جلال، درباره غفلت جامعه روشنفکر و دانشگاهی نسبت به آثار این نویسنده هشدار داد و گفت: یکصدمین سالگرد تولد جلال آل‌احمد فرصتی است تا رسانه‌ها به آثار او توجه کنند و به واکاوی این متون و وضعیت کنونی خودمان بپردازند. ما در مقطع خاصی از تاریخ قرار داریم؛ جنگ اسرائیل و غزه ویژگی‌های خاصی دارد و از حساسیت بالایی برخوردار است. کتاب «سفر به ولایت عزرائیل» انتخاب خوبی برای پرداختن به مساله اسرائیل در زمانه کنونی است.

برگزیدگان پویش «شمیم مهر» معرفی شدند

اسامی برگزیدگان پویش شعر و متن ادبی «شمیم مهر» در سه موضوع شعر و ادب پارسی، میلاد پیامبر (ص) و هفته دفاع مقدس اعلام شد.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی دستگاه برتر ملی شناخته شد

همزمان با یک‌صدمین سالروز تأسیس سازمان استاندارد در ایران از فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان یکی از دستگاه‌های برتر ملّی تجلیل شد.

برنده نوبل ادبیات درگذشت

«لوئیز گلیک»، شاعر آمریکایی برنده نوبل ادبیات درگذشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها