شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۸
تجسم بخشيدن به معاني آيات هنگام قرائت قرآن

قاري بين‌المللي قرآن كريم در نشست «واكاوي ابعاد فني تلاوت‌هاي قرآن استاد مصطفي اسماعيل» كه عصر امروز(شنبه) برگزاری شد، يكي از ويژگي‌هاي بارز تلاوت اين قاري را تجسم بخشيدن به معاني آيات در نظر مستمعان دانست./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ محمدحسين سبزعلي، قاری قرآن کریم در اين نشست كه با حضور عباس سليمي و هاشم روغني از قاريان برتر کشور در خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) برگزار شد، ضمن بیان این مطلب و تجليل از مقام مصطفي اسماعيل گفت: همان‌گونه که مقام معظم رهبري درباره ايشان گفته‌اند؛ او قاري جامع و كاملی در تمامي جهات بود.

وي يكي از دلايل موفقيت قاريان مصري از جمله مصطفي اسماعيل را سابقه هفتصد ساله آنان در قرائت قرآن کریم دانست و گفت: ابن بطوطه در سفرنامه خود، هنگام بازديد از مصر به اهميت قرائت قرآن در اين كشور و اختصاص بودجه قابل توجه براي اعتلاي آن اشاره کرده است.

در ادامه، عباس سليمي مجري اين برنامه و کارشناس قرائت قرآن، مصطفي اسماعيل را نابغه قرائت قرآن خواند و گفت: وي استادي بي‌بديل در تلاوت كتاب آسماني است كه با تكيه بر نبوغ ذاتي و تلاش براي پرورش آن، كلام خدا را مطابق با معاني و القاي آن برای شنونده ادا مي‌كرد. تسلط اين استاد بزرگ بر الحان و نغمات قرآني سبب فرا رفتن قرائت‌هاي او از زمان و مرزهاي جغرافيايي شده است.

سليمي با بيان اين كه هدف از برنامه‌هاي تحليل و بررسي آثار قاريان برجسته مصري تخريب و كم اهميت جلوه دادن استادان داخلي نيست، تصريح كرد: هدف از اين نشست‌ها، ايجاد شهامت علمي گفت‌وگو در جوانان براي الگوگيري و ارتقاي تلاوت قرآن در كشورمان است.

در ادامه اين نشست، گفت‌وگوي تلفني با مرتضي فاطمي، از قاريان برتر، درباره ويژگي‌هاي قرائت مصطفي اسماعيل پخش شد.

فاطمي در اين گفت‌وگو با اشاره به لقب مصطفي اسماعيل به عنوان «اكبرالقراء» در ميان قاريان مصر، يكي از ابعاد تلاوت وي را قدرت صوت او در مهار صدا و اوج و فرود بخشيدن به موقع آن دانست و گفت: وي به تمامي نغمات و موسيقي‌هاي قرآني تسلط كامل داشت و قادر به تلاوت قرآن براي چندين ساعت پي‌درپي بود.

وي يكي از ويژگي‌هاي بارز تلاوت اين استاد را قرائت آيات كتاب آسماني با توجه به معنا و مفهوم آنها دانست و گفت: وي به‌گونه‌اي آيات کتاب آسمانی را تلاوت مي‌كرد كه گويي در حال تفسير و تفهيم آن به مستمعان است، البته الگوگيري از ايشان، به مبتديان قرائت توصيه نمي‌شود، زيرا به دليل دشواري ممكن است سبب خستگي فراگيرنده شود.

فاطمي درباره ويژگي‌هاي شخصيتي و فردي مصطفي اسماعيل گفت: من از نزديك ايشان را نديده‌ام اما شنيده‌ها حاكي از آن است كه وي با وجود شهرت فراوان در ميان قاريان و مردم، بسيار متواضع و از نظر اجتماعي ممتاز بود.

سپس محمدحسين سبزعلي، قاری قرآن کریم با اشاره به گفته‌هاي فاطمي مبني بر عدم الگوگيري نوآموزان قرائت از قارياني نظير مصطفي اسماعيل گفت: اين موضوع درباره تمامي نوآموزان صادق نيست، زيرا براي آن دسته از فراگيراني كه از استعداد و انگيزه قابل توجهي برخوردارند، الگوگيري از استادان بزرگي چون مصطفي اسماعيل سبب تسريع در آموزش و پيشرفت مي‌شود.  

او به ذكر تفاوت‌هاي قرائت قاريان مصري با ايراني كه سبب برتري آنها‌ست پرداخت و گفت: نفس‌هاي بلند، شمرده اداء كردن كلمات و رعايت ضرباهنگ، صوت زيبا و دلنشين، برخورداربودن از استادان برجسته و استفاده از احساس هنگام تلاوت قرآن کریم، كه تأثير به‌سزايي در شيوا كردن قرائت دارد، از تفاوت‌هاي اساسي قاريان ما با قاريان مصري اند.

وي مصطفي اسماعيل را جادوگر ايجاد الحان و نغمات و جواهر دنياي قاريان خواند و گفت: وي به‌گونه‌اي قرائت آيات را به پايان مي‌برد كه كسي قادر به پيش‌بيني آن نبود.

در ادامه، هاشم روغني، قاری قرآن کریم با بيان اين كه «مصطفي اسماعيل به‌گونه‌اي به تلاوت آيات مي‌پرداخت كه گويي در تجسم صحنه‌هاي آن حضور داشت» یادآور شد: اين امر به دليل عرفان او و ارتباطي معنوي است كه با خداي خود برقرار مي‌كرد.

وي با اشاره به اين كه صداي مصطفي اسماعيل چندان شاخص از بقيه نبود، اظهار داشت: دليل برتري او استفاده ماهرانه از شيوه‌ها و نكات قرائت بود، وي قادر بود به تنهايي و تنها با تكيه بر مهارت‌هاي خود در قرائت، عده زيادي را براي ساعت‌هاي متمادي محو شنیدن آیات کتاب آسمانی مسلمانان سازد.

روغني با اشاره به پشتوانه علمي هفتصدساله اين قاري در تلاوت قرآن کریم، به نوآموزان و قاريان قرآن توصيه كرد: گوش‌كردن به صداي مصطفي اسماعيل به صورت مكرر بي‌شك تأثيرات مثبتي را در پيشرفت قاريان خواهد داشت.

در ادامه اين نشست، گفت‌وگوي تلفني با محمدتقي مروت، از قاريان بزرگ ايران كه سال‌ها در ركاب مصطفي اسماعيل در مصر بود و همچنين داراي مقام اول در مسابقات قرآني مالزي در سال‌هاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي است، پخش شد.

محمدتقي مروت در اين گفت‌وگو يكي از ويژگي‌هاي بارز اين قاري را عشق او به قرآن کریم برشمرد و گفت: مصطفي اسماعيل خود از قرائت قرآن لذت مي‌برد؛ هنگام تلاوت از دنياي خارج غافل مي‌شد و سر را بر آسمان مي‌گرفت و هنگام خاتمه آيات نيز دستانش را به نشانه احترام بر پاهايش مي‌گذاشت.

در ادامه، هاشم روغني با اشاره به مجلس‌شناسي مصطفي اسماعيل هنگام تلاوت قرآن، آن را به عنوان يكي از ويژگي‌هاي بارز وي معرفي كرد و گفت: انتخاب آيات متناسب با مجالس مختلف و حاضران آنها از ديگر دلايل موفقيت اين قاري قرآن به شمار مي‌آيد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: وجود احساس در قرائت از ويژگي‌هاي ديگر مصطفي اسماعيل و ديگر قاريان مصري است كه در ميان قاريان ايراني كمتر‌ به چشم مي‌خورد، دليل اين امر را مي‌توان در تسلط بر زبان عربي به عنوان زبان مادري و آگاهي از شأن نزول آيات دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط