دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
نگاه ویژه کتابخانه‌های عمومی هرمزگان به موضوع کودک و نوجوان

هرمزگان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: نگاه ویژه‌ای به موضوع کودک و نوجوان داریم و نرم افزار و سخت افزار لازم برای این حوزه نیز آماده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، فرشاد محمدی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرخمیر با اشاره به اینکه سه ماه از اداره کل فرهنگ و ارشاد به نهاد کتابخانه‌ها آمده است و از بدو تولد در هرمزگان بوده و هرمزگان را از خیلی‌ها، خیلی بهتر می‌شناسد، گفت: شهرستان خمیر، معتمدین، فرهیختگان و فرهنگیان آن را خیلی خوب می‌شناسد.

وی افزود: نشانه‌های رشد و توسعه و بالندگی هر جامعه‌ای بر اساس استانداردهای جهانی و ایرانی اسلامی، میزان سرانه مطالعه در آن جامعه است. هر چند فاکتور خرده فرهنگ‌ها و کلان فرهنگ های مذهبی، دینی و سایر مسائل تاثیر گذار هستند اما شاه بیت و نخ تسبیح، میزان مطالعه است.

وی اضافه کرد: سیاست‌هایی که ما به جدیت پیش گرفته‌ایم شامل دو سیاست: افزایش سرانه فیزیکی و افزایش سرانه مطالعه است و آن هم مطالعه مفید که باعث فرهیختگی و حرکت در مسیر کمال باشد.

او ادامه داد: با توجه با انحرافات، اگر نظارت نباشد مطالعه غیر مفید حتی باعث پسرفت در جامعه خواهد شد. کتابخانه‌ها دیگر مثل کتابخانه قدیمی نیست که یک کتابدار منتظر حضور یک نفر باشد که آیا بیاید یا نیاید بلکه کتابخانه حداقل در ۲ سال اخیر به عنوان پایگاه فرهنگی و اجتماعی هر شهر و هر جامعه‌ای تلقی می‌شود. به عنوان تغذیه کننده اقشار مختلف مردم، تغذیه فکری، هویت سازی، فعالیت سازی و محور تعامل با مساجد، هیئت‌های مذهبی، مدارس، دانشگاه‌ها، سایر تشکل‌های مذهبی، دینی، فرهنگی و حتی ورزشی است.

محمدی توضیح داد: کتاب، محور توسعه و حرکت به سمت کمال در همه زمینه‌ها است. و موضوع دیگر خدمات نوین، بحث کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌ها است که باید ظرفیت‌ها احصاء شود و بر اساس ظرفیت‌ها کمیته تخصصی تشکیل بشود و ما بتوانیم از خرده فرهنگ‌ها در بندرخمیر نیز استفاده بهینه بکنیم.

این مقام مسئول گفت: کتابخانه‌ها می‌توانند محور شناسایی، پرورش و جهانی کردن فرهنگ‌ها در یک منطقه باشند. آن چیزی که در کشور ما مغفول مانده است اقتصاد فرهنگ و هنر است. و سیاست‌های غلطی که باعث شده ما فکر کنیم سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ بازگشتی ندارد. به زودی نرم افزارش را تهیه می‌کنیم و زیر ساخت‌ها را آماده خواهیم کرد و اعتباراتش را نیز خودمان انجام می دهیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی هرمزگان ابراز داشت: با دست باز، با نگاه باز و در حوزه مادی و معنوی، با نگاه خیلی حمایتی آمده‌ایم. هم به لحاظ اقتصادی هم به لحاظ فرهنگی پای کار هستیم. مطمئن باشید تعامل با اداره کل کتابخانه‌ها برای هر منطقه‌ای یک بازی دو سر سود خواهد بود ما در واقع درآمدهای محلی، منطقه‌ای، استانی و ملی را تعریف کرده‌ایم و به نیم درصد درآمد شهرداری‌ها بسنده نکرده‌ایم. و اگر شهرستانی با ما تعامل بکند طوری برنامه ریزی کرده‌ایم که در کوتاه ترین زمان ممکن بتواند عقب ماندگی در حوزه فرهنگ، هنر، ادبیات، کتاب، کتابخوانی را نه تنها جبران کند بلکه از سایرین هم پیش بیفتد و در منطقه و کشور شاخص بشود.

فرشاد محمدی همچنین گفت: نگاه ویژه‌ای به بحث کودک و نوجوان داریم و نرم افزار و سخت افزارش را نیز آماده کرده‌ایم و هیچ محدودیتی نداریم. امروز در بازدید از کتابخانه بندرخمیر به مسئول این کتابخانه گفتم هر هزینه و برنامه‌ای داشته باشد ما مشکلی برای رفع آن نخواهیم داشت. همین کتابخانه موجود، چه فضای داخلی و بیرونی، فضای سبز و کتاب و تجهیزات نیاز داشته باشد تمام و کمال در کنارشان هستیم پشتشان می‌ایستیم و اجازه نمی‌دهیم که دغدغه‌هایشان توی دلشان بماند و تلاش داریم همین مکان را شاداب‌تر و جذاب‌تر بکنیم.

او با اشاره به مشکلات اساسی گفت: ما یک منع قانونی داریم که منع عذاب‌آوری است. زیرا سرانه فیزیکی باید مکانش ایجاد شود و ما اجازه نداریم اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان هم داشته باشیم نمی‌توانیم آجر روی آجر بگذاریم. نمی‌دانم قانون گذار چرا چنین قانونی مصوب کرده است؟ برای این هم راه‌حل و راهکار در سطح ملی داریم آن را نیز جبران می‌کنیم. فکر می‌کنم حداکثر تا ۳ ماه آینده به نتیجه برسد.

محمدی در خصوص افزایش سرانه کتابخانه در این شهرستان گفت: اگر بتوانید فضایی حداقل با ۲۰۰ متر مربع فراهم کنید، تجهیزات کامل چه به لحاظ کتاب، امکانات، دیوار پوش، قفسه، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و هر آنچه فکر می‌کنید برای یک کتابخانه مجهز نیاز است فراهم می‌کنیم. یکی از استراتژی‌های ما این است که هر وعده داده باشیم چه عمرانی و چه غیر عمرانی کمتر از دو ماه انجام خواهد شد که شور و نشاط و امید ایجاد شود.

این چهره فرهنگی اضافه کرد: ما دنبال مالکیت نیستیم ما بهره برداری ۱۵ تا ۲۰ ساله می‌خواهیم. ما در ملک شما برای مردم آن سرزمین برای رفع مشکل سرانه فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کنیم. مکانی هم در رویدر در نظر گرفته بودند، مکان خیلی خوبی نبود اما ما به همان هم راضی هستیم.

وی گفت: چه نیکی بالاتر از نوشتن کتاب و هزینه کرد در زمینه فرهنگ و ادب و هنر؟ زیرا هر انسان موفقی در استان می‌شناسم که عاقبت بخیر شده است با کتابخانه ارتباط داشت و واجباتش را انجام می‌داد.
محمدی در پایان در پاسخ به پیشنهاد کار فرهنگی در حوزه کتاب پاسخ داد: برای انجام تفاهم نامه های پژوهشی هم کاملاً آماده‌ایم و اگر موفق شدید در سایر شهرستان‌های استان انجام خواهیم داد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان در سفر یک روزه، روز یکشنبه به بندرخمیر، با سید عبدالجلیل قتالی امام جمعه اهل سنت این شهرستان دیدار کرد. از تنها کتابخانه عمومی این شهرستان بازدید کرد. با خانواده شهید حسین لشتغانی دیدار داشت، در جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان حضور داشت و سپس به دل شهر و روستاها رفت تا از مکان هایی که به‌عنوان کتابخانه در نظر داشتند بازدید کرد. این بازدید همچنان در شهر رویدر شهرستان بندرخمیر ادامه دارد.

باید از ظرفیت گردشگری بندرخمیر استفاده شود

فرماندار شهرستان بندرخمیر هم در ادامه ضمن محکوم کردن کشتار مردم بی پناه غزه توسط رژیم جعلی و کودک کُش و تسلیت این فاجعه انسانی در فلسطین اشغالی، از موفقیت بشر در کهکشان ها بر اساس مطالعات در زمینه کتاب توضیح داد.

میر هاشم خواستار با انتقاد از وضعیت موجود افزود: بیشتر از این جای کار هست. نقش آموزش و پرورش، مدرسه، خانواده، معلم و … در اشاعه فرهنگ کتابخوانی باید پر رنگ‌تر باشد. با توجه به آمارهای موجود، باید سرانه مطالعه بالاتر برود و این مهم مستلزم این است که همه دست به دست هم بدهیم تا شهر خمیر، پهل و رویدر در محدوده این شهرستان، وضعیت بهتری به لحاظ سرانه فضای کتابخانه‌ای داشته باشند.

وی با انتقاد به جانمایی تنها کتابخانه عمومی این شهرستان گفت: امیدوارم کتابخانه‌ای در دسترس‌تر در فضایی آرام، جذاب و بهتر در اختیار مردم این شهرستان قرار بگیرد.

او ادامه داد: ضمن توسعه زیرساخت‌های مناسب، از آنجایی که بندرخمیر یک شهر گردشگری است باید از کتاب‌های به روز و علمی، کاربردی و متناسب با اهداف و ظرفیت شهرستان در نظر گرفته شود تا از ظرفیت گردشگری بندرخمیر استفاده شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: اندونزی و کشورهای منطقه هر چند از ما به لحاظ گردشگری و فرهنگی و … پیش افتاده‌اند اما ظرفیت و قابلیت بندر تالابی خمیر را ندارند.

خواستار با اشاره به کتابخانه های موفق جناح، گزیر و بستک، در غرب هرمزگان گفت: ما هم این امکان را داریم در پهل، رودبار، رویدر و گوین و … از الگوی مثبت آنها استفاده کنیم زیرا من بومی این شهرستان هستم و معتقدم در زادگاه من بیشتر از این ظرفیت هست.

این چهره فرهنگی و سیاسی از مدیرکل کتابخانه های استان هرمزگان خواست تا در خصوص کتابخانه شهر رویدر اقدام شود و ادامه داد: هر آنچه متعلق به دولت است مال مردم است و باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

فرماندار بندر تالابی خمیر با اشاره به مهاجرپذیری این شهرستان گفت: با توجه به سرانه جمعیت، باید زیر ساخت کتابخانه‌ای ایجاد شود تا امکان دسترسی به کتابخانه های عمومی تسهیل گردد. اگر کتابخانه عمومی استان اقدام کند ما هم پای کار هستیم و از مسئولیت اجتماعی صنایع برای زیبا سازی و … استفاده می‌کنیم.

میر هاشم خواستار در پایان اضافه کرد: می توانیم با تلاش بیشتر در زمینه کتاب و کتابخوانی، افکار نوجوانان و جوانان مان را زنده کنیم. زیرا خیلی از کشورهای همسایه رشد قابل توجهی کرده‌اند، اما ظرفیت‌های کشور ما یا احیاء نشده و یا کمتر احیاء شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها