پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
«روابط ایران و ارمنستان»؛ با نگاهی به چالش‌های منطقه قفقاز

نگاهی به «روابط ایران و ارمنستان» تالیف مسعود جباری ملکی حاکی از آن است که منطقه قفقاز از گذشته‌های دور، چه به عنوان بخشی از سرزمین چه به عنوان حوزه نفوذ همواره مورد توجه ایران بوده است از جمله کشورهایی که در این منطقه روابط و تعاملات گسترده‌ای را تجربه کرده بود، ارمنستان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر رجال کتاب «روابط ایران و ارمنستان» تالیف مسعود جباری ملکی را به چاپ رساند. این کتاب نگاهی به روابط ایران و ارمنستان با توجه به چالش‌های موجود در منطقه و ظرفیت‌های همکاری میانه دو کشور دارد.

مسیرهای تعریف شده برای تعاملات اقتصادی ایران در سال‌های آینده، ارتباط با اتحادیه اقتصادی ارواسیایی است. این اتحادیه شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و تاجیکستان است. پیش از این جمهوری اسلامی ایران با هر یک از این کشورها تعاملات دو جانبه را نیز تجربه کرده است، اما یکی از مهم‌ترین موضوعات در سال‌های اخیر پی بردن به تاثیر همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اروسیایی بر روابط دو جانبه تهران با هر یک از اعضای این اتحادیه است.

در سال‌های اخیر، دیدگاهی در میان نخبگان حاکم جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته که نظام بین‌الملل، تحولات منطقه‌ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سه موضوع جدا از هم نیستند بلکه سه لایه متفاوت از یک تحلیل واحد و جامع را تشکیل می‌دهند، لذا یک روش مناسب برای توسعه اقتصادی کشور با توجه به تضادهای موجود بین ایران و غرب، تقویت اتصال منطقه‌ای و همگرایی اقتصادی در حوزه همسایگی است در این راستا، ایجاد آرامش روانی در فضای اقتصادی ایران می‌تواند به زمینه‎‌سازی توسعه و روابط اقتصادی و تسهیل تجارت خارجی منطقه‌ای منجر شود.

همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه‌های تجاری اقتصادی و امنیتی به ویژه در جهت توسعه اقتصادی پایدار نیازمند همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای ایران است. با همین منطق، اتحادیه اقتصادی اوراسیایی به دلیل سابقه ارتباطات فرهنگی و اهمیت ژئوپلتیک اعضای آن در سال گذشته، مورد توجه سیاست خارجی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. دولت‌های یازدهم و دوازدهم در چارچوب گفتمان ژئوپلتیک، عمل‌گرایانه و اقتصاد محور، توجه ویژه‌ای را به گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه داشته اند. این امر زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که همگرایی اقتصادی در سطح جهانی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای یک ابتکار مهم برای دستیابی به توسعه اقتصادی تلقی و تشکیل اتحادیه اقتصادی ارواسیایی به عنوان حرکتی برای توسعه و موفقیت بهتر اقتصادی در بین کشورهای منتخب پس از فروپاشی اتحادجماهیر شوروی دیده می‌شود.

منطقه قفقاز از گذشته‌های دور، چه به عنوان بخشی از سرزمین چه به عنوان حوزه نفوذ همواره مورد توجه ایران بوده است از جمله کشورهایی که در این منطقه روابط و تعاملات گسترده‌ای را تجربه کرده بود، ارمنستان است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیوندهای تاریخی و داشتن امتیاز همسایگی، همکاری‌های گسترده اقتصادی با جمهوری‌های قفقاز جنوبی از جمله ارمنستان دارد. امکانات و نیازهای ارمنستان در زمینه‌های انرژی، حمل و نقل، صنایع و معادن، نیروی کار ارزان، تخصص و تکنولوژی در ساخت مصنوعات و موقعیت جغرافیایی این کشور از یک سو و موقعیت مناسب ایران، تخصص و تجربه ایران در بهره‌برداری از معادن، داشتن تکنولوژی روز برای تولید برخی کالاها، منابع غنی انرژی و راه‌های مواصلاتی گسترده از سوی دیگر ظرفیت‌های مطلوب دو کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی است.

جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایراوان که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران همسایه است، این کشور یکی از مراکز اصلی صنعتی جماهیر اتحاد شوروی سابق محسوب می‌شد، جمعیت ارمنستان در حدود ۳ میلیون نفر است. این کشور به طور کلی جمعیت بسیار اندکی دارد به گونه‌ای که سه شهر اصلی آن یعنی ایروان، گیومری و وانادزور در حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارند و سایر شهرهای کوچک این کشور کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده‌اند.

نشر رجال کتاب «روابط ایران و ارمنستان» تالیف مسعود جباری ملکی را در ۱۰۶ صفحه به بهای ۱۲۰ هزار تومان به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها