شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۲
تاریخچه زلزله‌های بزرگ ایران به روایات و اسناد تاریخی

انتشارات اندیشه ماندگار کتاب «تاریخچه زلزله‌های بزرگ ایران و امدادرسانی به روایات و اسناد تاریخی» تالیف نواب شمس‌پور را به چاپ رساند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات اندیشه ماندگار کتاب «تاریخچه زلزله‌های بزرگ ایران و امدادرسانی به روایات و اسناد تاریخی» تالیف مشترک نواب شمس‌پور، سید حسن حسینی و فایق عبدالله‌زاده را به چاپ رساند.

وقوع زلزله در سرزمین ما، پیشینه طولانی دارد. اولین زلزله ثبت شده در ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا زلزله‌های رودبار و منجیل، بم و ورزقان، هنوز تلخی خاطرات‌شان آزاردهنده است. زلزله‌ها اگرچه مخرب و جانکاه بودند اما علاوه بر خرابی و ویرانی درس‌هایی نیز داشتند. زلزله‌های بزرگ گاهی شهر و ناحیه‌های را برای همیشه از بین برده و گاه موجبات ایجاد شهری نو و محکم‌تر می‌شود. همچنین موجب بازسازی و بازتوانی پس از زلزله‌ها شده تا مسئولان بیشتر به پیشگیری، مقابله و سیر تکامل داشته باشند.

هر چند مستندات در خصوص امداد و نجات در زلزله‌های بزرگ ایران کم و پراکنده است، اما در این اثر سعی شده تا اولین گام به شکل مدون و کلی به زلزله‌های بزرگ ایران پرداخته شود. بی‌شک علی‌رغم همه تلاش‌ها در خصوص جمع‌آوری مستندات، در این اثر نتوانستیم به کلیه آنها دست پیدا کنیم، لذا این اثر را مقدمه‌ای برای تاریخ امداد و نجات این کشور می‌دانم. بیشتر از هر زمانی نیازمند مستندسازی و بررسی دلایل بلایای طبیعی به ویژه زلزله در این مرز و بوم هستیم.

همچنین در کتاب‌های موجود کمتر مباحث امداد و نجات بررسی شده و بیشتر به آثار و عوارض جغرافیایی و گاه اجتماعی زلزله‌ها بیشتر پرداخته شده و اولین گام در درس‌آموخته‌های حادثه، ثبت و مستندسازی آنهاست تا در گام‌های بعدی بتوان با تجزیه و تحلیل عملیات‌های امداد و نجات؛ تجارب را در قالب دانش به نسل‌های بعد عرضه کرد. در این اثر مجموعه‌ای از مکتوبات باقی مانده از همه زلزله‌های بزرگ رخ داده در ایران جمع‌آوری شد که ارزیابی صحت برخی از آنها نیز احتیاج به پژوهش بیشتری دارد. برای جمعآوری این مکتوبات به بررسی خاطرات، کتاب‌ها، سفرنامه‌ها و روزنامه‌ها و برخی گزارشات سال‌های اخیر پرداخته شد.

کتاب در سه فصل با عناوین «نگاهی به تاریخ زلزله‌های بزرگ ایران از ۳۰۰ قبل از میلاد مسیح تا سال ۱۳۰۰ ه.ش»، «امداد و نجات در زلزله‌های بزرگ ایران از ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷» و «امداد و نجات در زلزله‌های بزرگ ایران از ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۶».

انتشارات اندیشه ماندگار کتاب «تاریخچه زلزله‌های بزرگ ایران و امدادرسانی به روایات و اسناد تاریخی» تالیف مشترک نواب شمس‌پور، سید حسن حسینی و فایق عبدالله‌زاده را در ۱۸۴ صفحه روانه بازار کتاب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها