چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰
تصویری واقعی از وضعیت روس‌ها در «اقتصاد سیاسی روسیه»

اقتصاد سیاسی روسیه، منتخبی از مقالات، گفت‌وگوها و تحلیل‌هایی است که همگی از زبان روسی انتخاب و ترجمه شده تا تصویری نسبتاً واقعی و جامع از وضعیت اقتصادی روسیه در ربع قرن اخیر تا امروز به مخاطبان ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «اقتصاد سیاسی روسیه» انتخاب و ترجمه از روسی محمد کردزاده کرمانی را به چاپ رساند. این کتاب، سیاست‌گذاری‌های اقتصادی روسیه پس از فروپاشی نظام سوسیالیستی را مورد مطالعه قرار می‌دهد. سوالاتی که کتاب حاضر در پی پاسخ گفتن به آن‌هاست، عبارتند از: اندیشه محوری در اقتصاد سیاسی روسیه چیست یا اینکه محققان روسی راجع به توسعه چگونه می‌اندیشند و چه راه‌کارهایی برای آن ارائه می‌کنند؟ رانت در روسیه چه ویژگی‌هایی دارد؟ فرایندهای اقتصاد سیاسی روسیه کنونی چیست؟ و...

کتاب «اقتصاد سیاسی روسیه» در چهارده فصل نوشته شده و در آن به این قبیل از مباحث پرداخته می‌شود: شرق‌شناسی روسیه، مفهوم رانت در ادبیات اقتصادی روسیه، رانت منابع طبیعی، آسیب‌شناسی رانت، بیماری هلندی و تأثیر پولی منابع رانت طبیعی، متنوع‌سازی اقتصاد و سیاست اعتبار ملی، نگاهی به اقتصاد سیاسی روسیه پس از فروپاشی کمونیسم، سیاست خودکشی اقتصادی، اقتصاد سیاسی روسیه کنونی، و...

مطالعه اقتصاد سیاسی روسیه پس از فروپاشی شوروی، نشان می‌دهد که این کشور از استراتژی اقتصادی یا برنامه‌ریزی مشخص برخوردار نبوده است. نوشته‌های تحلیل‌گران برجسته روسی از جمله سرگی کلازیف، سرگی گوبانف و والنتین کاتاسانوف. سایر اقتصاددانان حاکی از آن است سیاست‌های لیبرالیستم اقتصادی که توسط یلتسین پایه‌گذاری شد و ادامه یافت همگی با شکست روبه‌رو بوده‌اند. خصوصی‌سازی منجر به پاره شدن زنجیر ارزش افزوده در تولید صنعتی، فرار سرمایه از کشور، سفته‌بازی، حاکمیت دلار و ایجاد قشری از الیگارش‌های کمپرادور شد که فقط به فکر صادرات مواد خام بوده‌اند.

درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز بجای این‌که وارد صندوق ذخیره ارزی یا بودجه دولت شوند، وارد جیب دولتی‌ها و بخش خصوصی شده و پیامد آن گسترش فقر، افزایش فاصله طبقاتی و انقراض صنعتی بوده است. جنگ اوکراین و تحریم‌های غرب، توقیف حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از داریی‌های روسیه و یک تریلیون دلار اموال الیگارش‌های روس را در پی داشته است. همین موضوع زمینه‌های تغییر استراتژی اقتصادی روسیه را پدید آورده است. در فشار تحریم‌های غرب، دولت روسیه سعی دارد تا لیبرالیسم اقتصادی را رها کند و حاکمیت اقتصادی، به ویژه استقلال مالی خود را بازیابد. اثر حاضر، منتخبی از مقالات، گفت‌وگوها و تحلیل‌هایی است که همگی از زبان روسی انتخاب و ترجمه شده تا تصویری نسبتاً واقعی و جامع از وضعیت اقتصادی روسیه در ربع قرن اخیر تا امروز به مخاطبان ارائه کند.

انتشارات نگارستان اندیشه کتاب «اقتصاد سیاسی روسیه» انتخاب و ترجمه از روسی محمد کردزاده کرمانی را در ۳۰۸ صفحه به بهای ۲۰۰ هزار تومان به چاپ رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها