شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
کتابخانه آیت‌الله حیدری ایلامی دارای نسخ خطی و بخش عربی مستقل است

ایلام- مسئول کتابخانه آیت‌الله حیدری شهر ایلام گفت: این کتابخانه دارای نسخ خطی و بخش عربی مستقل است.

بهار سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام ضمن تبریک سی ویکمین دوره هفته کتاب گفت: کتابخانه حاج شیخ عبدالرحمن حیدری‌ایلامی در ۲۴ آبان سال ۹۷ برای استفاده عموم آغاز به کار کرد و این کتابخانه دارای مخزن بزرگ مستقل بخش کودک، دو سالن مطالعه جدا ویژه خانم‌ها و آقایان و همچنین دارای بخش دفاع مقدس و نسخ خطی و بخش عربی مستقل است.

وی ادامه داد: زیر بنای این کتابخانه، ۷۵۰ متر مربع، در دو طبقه در ضلع شمالی میدان شهداء واقع شده و دارای ۱۰۲۴۴ نسخه کتاب و۵۴۱ عضو فعال است.

این کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی درخصوص شاخص‌های این کتابخانه گفت: این کتابخانه دارای معماری بسیار زیبای ایرانی-اسلامی، فضایی مجزا و مناسب برای خردسالان و کودکان و همچنین دارای امکانات لازم و مناسب برای مطالعه است.

کتابخانه آیت‌الله حیدری ایلامی دارای نسخ خطی و بخش عربی مستقل است

وی در ادامه به عوامل ترغیب کننده مطالعه در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: دو کتابدار آقا علاقه‌مند به شغل کتابداری، حرفه‌ای بودن و آشنا به وظایف کتابداری، پاسخگو، مشاوره به افراد و اعضای مراجعه کننده به کتابخانه، همچنین مسئول کتابخانه، مسلط به وظایف و مسئولیت‌های اداری، تسهیلگر موانع مطالعه و رفع کننده آنها، تعامل با اعضا و همچنین سازمان ها و گروه‌های داخل و خارج از کتابخانه در مسیر ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی در میان جامعه تلاش می‌کنند تا مخاطبان از این فضای فرهنگی، استفاده مطلوب نمایند.

وی ادامه داد: در این مجموعه، علاوه بر موضوعات عمومی و تخصصی، کتاب‌های دانش آموزی و تقویتی، کنکوری، دانشجویی در رشته‌های مختلف دانشگاهی، کتاب‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و هنری و همچنین کتاب‌های مخصوص کودکان و… در اختیار اعضا قرار می‌گیرد.

سلطانی با اشاره به مخاطبان و جامعه هدف این کتابخانه ادامه داد: کودکان و خردسالان به خاطر فضا و مکان مخصوص کودکان، دانش آموزان به خاطر وجود منابع مطالعاتی قوی برای تقویت دروس درسی و کنکوری، دانشجویان با عنایت به وجود منابع لازم برای یادگیری بهتر دروس و واحدهای انتخابی و محققین، نوآوران، مبتکران و ایده‌پردازان از منابع و امکانات این کتابخانه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به انجام فعالیت‌های دیگر در این مرکز فرهنگی گفت: علاوه بر مطالعه و امانت کتاب و امور مربوط به کتابداری، فعالیت‌هایی چون انجام پروژه‌های تحقیقاتی، اجرای طرح‌های توجیهی، تالیف کتاب، برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های اجتماعی در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های مرتبط با حمایت از کسب و کارهای کوچک نیز برای علاقه‌مندان انجام می‌شود.

وی با اشاره به کاهش مراجعه به کتابخانه‌های عمومی گفت: به طور کلی می‌توان علل کاهش مراجعه به کتابخانه‌ها را در کاهش انگیزه افراد و جامعه جستجو کرد؛ زمانی افراد مطالعه می کردند که در دانشگاه قبول شوند، الان دانشگاه تقریباً بدون کنکور شده؛ دوره‌ای دیگر افراد مطالعه می‌کردند تا در سازمانی وارد و استخدام شوند و الان ورود به سازمان‌ها و ادارات کاهش یافته و این مباحث بر کاهش مراجعه به کتابخانه‌ها تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: فضاهای مجازی و فایل‌های الکترونیکی کتاب‌ها نیز در این مساله بی تاثیر نبوده. افراد به جای مراجعه به کتابخانه‌ها در کسری از ثانیه، فایل الکترونیکی کتاب مورد نظر خود را در فضای مجازی پیدا و آن را دانلود می کنند.

مسئول کتابخانه آیت‌الله حیدری برای برون رفت از این چالش پیشنهاد داد: می بایست به سمت انگیزه‌مندکردن جامعه پیش رفت. یکی از اصلی‌ترین دلایل انگیزه در جامعه نیز بیشتر با دو فاکتور گره خورده. درآمدزایی و اشتغالزایی. خوشبختانه در خردادماه سال جاری نیز همایش بین‌المللی حمایت کتابخانه‌ها از کسب و کارهای کوچک نیز آغاز شد و این را می رساند که نهاد بخش اصلی مسیر خود را پیدا کرده است.

بایستی به سمت انگیزه‌مند کردن جامعه پیش رفت

کتابخانه آیت‌الله حیدری ایلامی دارای نسخ خطی و بخش عربی مستقل است

اشاعه فرهنگ مطالعه در میان خانواده

وی در پاسخ به پرسش که «چگونه می‌توان جامعه‌ای کتابخوان تربیت کرد؟» گفت: برای رسیدن به این غایت بزرگ، باید اشاعه فرهنگ مطالعه را از خانواده شروع کرد و به سرپرستان خانواده ها ارتباط مهارت‌های مطالعه و نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی به آنها انتقال داد.

وی ادامه داد: معرفی کتابخانه و خدمات جدید آن به جامعه، تاکید برحضور دانش آموزان مدارس و معرفی خدمات کتابخانه و چگونگی استفاده از این خدمات به دانش آموزان و معرفی کتابخانه و خدمات جدید حمایتی آن در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک؛ به کارفرمایان و کارجویان می‌تواند در تربیت جامعه کتابخوان کمک کند.

سلطانی ادامه داد: معرفی خدمات جدید به اقشار جامعه در راستای مشاوره‌های آگاهی بخشی درخصوص آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای مبارزه با آن و معرفی خدمات جدید کتابخانه‌های عمومی درخصوص مدیریت زندگی به تمام خانواده‌ها و در نهایت استفاده از ظرفیت‌های متنوع صدا و سیما درخصوص معرفی خدمات جدید کتابخانه‌های عمومی به جامعه و چگونگی بهره‌مندی از آن با انواع تولیدات رسانه‌ای می‌تواند جامعه را به سمت مطالعه و کتابخوانی بیشتر هدایت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها