سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
راهکارهای بهبود حال و روز کتاب/ قالب‌های متنوع مصرف کتاب مورد توجه باشد

فارس _ مشاور استاندار فارس در امور هنری معتقد است در کنار توجه به کتابخانه‌های عمومی و رسم امانت کتاب، قالب‌های متنوع مصرف کتاب مثل کتاب صوتی و نمایش صوتی و صحنه ای و... در آینده کتاب باید جدی گرفته شود.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - نجمه اشرفی: به بهانه هفته کتاب و کتابخوانی سراغ یکی از چهره‌های کتاب‌دوست رفتیم که در چند دهه گذشته هرجا صحبت از توزیع کتاب، معرفی کتاب یا تولید کتاب و دوره آموزشی وترویجی می‌شد، یکی از نقاط امیدواری و مورد رجوع اهالی کتاب بود.

سید مهدی موحد درباره تازه‌ترین کتابی خوانده پاسخ داد: باتوجه به اینکه راه اندازی دفتر هنرمردمی را در حوزه هنری پیگیری می‌کنیم اخیراً روی کتاب‌های دفتر تاریخ شفاهی و انتشارات راه‌یار تمرکز کردم و هفته گذشته چند کتاب از جمله بانگ آزادی که خاطرات شفاهی احمدعلی راغب به عنوان یکی از چهره‌های اصلی موسیقی انقلاب را روایت می‌کند، کتاب «برخیزید» مجموعه‌ای از خاطرات شفاهی سیدحمید شاهنگیان آهنگساز سرودهای انقلابی، کتاب تاریخ شفاهی نشریه سلام بچه ها و کتابی درباره تشکیل گروه سرود در مسجد را همزمان خواندم. مسئولیت و سازندگی هم در حال مرور دوباره هستم.

وی که در کنار مطالعه کتاب از مشتریان ثابت نشریات هم هست، در خصوص نشریاتی که اخیراً تورق کرده گفت: سری جدید نشریه سوره بنظرم جالب توجه هست. نشریه طنز سه نقطه که مانند سابق در لیست اشتراک نشریاتم هست. سری جدید نشریات دانشمند باشگاه روایت پیشرفت هم سوژه‌های خاص و بانشاطی دارد. جزو نشریاتی است که بنظرم در همه دبیرستان‌ها لازم است بچه‌ها را مشترکشان کرد. این نشریه جزو کشف کارهای خوب در حوزه نشریه بود.

اکثر فعالان فرهنگی فارس می‌دانند که هرجا اسم تاثیرگذارترین کتاب بیاید، یا کسی سر دو راهی فعالیت‌های فرهنگی بماند و مشورت بخواهد کتاب خاطرات احمد احمد از اولین گزینه‌های سید مهدی موحد است.

وی کتاب دغدغه‌های فرهنگی و نیمه اول کتاب ما و اقبال دکتر شریعتی و کتاب آغازی بر یک پایان شهید آوینی را نیز برای شخص خودش از موثرترین ها می‌داند.

موحد که اخیراً مشاور استاندار فارس در امور هنری هم شده درباره حال و روز فعلی کتاب معتقد است وارد یک چرخه عجیبی شدیم.

وی تصریح کرد: قبلاً می‌گفتیم کتاب گران است ولی باید تلاش کنیم وارد سبد خانواده شود و از این حرف‌ها، اگر واقع بین باشیم ازخیلی از اقشار جامعه نمی‌توان توقع داشت که کتاب را در سبد خرید خود قرار دهند. البته یک عده معتاد به کتاب هستند و از قدیم بودند برای اینها جدا باید تحلیل کرد. یک عده نیاز اساسی دارند مثل استاد و دانشجو که باید به روز باشند اینها هم باید جدا دیده شوند.

باید از کتابسازی‌های بی‌فایده عبور کنیم

او ادامه داد: بنظرم برای بهبود حال کتاب با توجه به شرایط امروز دوباره باید سمت تمرکز بر کتابخانه‌های عمومی و امانت کتاب برویم و این یک فرصت است. من اگر قبلاً تا فرزندم به کتابی نیاز داشت فکر خرید می افتادم امروز اولین گزینه ای که به ذهنم میرسد امانت گرفتن از کتابخانه است. اینکه یک نفر بخاطر نیاز به یک کتاب با سرچشمه کتاب روبرو شود موضوعیت دارد. تهدید شرایط فعلی را باید به فرصت تبدیل کنیم. ارتباط با کتابخانه عمومی بعنوان ترجیح کتابخانه چاپی بر دیجیتال و صوتی گام اول است. در کنار آن کتاب‌های صوتی و دیجیتال را هم باید جدی گرفت.

این فعال فرهنگی افزود: یکی دیگر از فرصت هایی که از دل تهدید گرانی چاپ و نشر کتاب می‌شود به آن توجه کرد این است که از کتابسازی در ایران باید عبور کنیم. نهادها و ناشران به این نتیجه برسند که به جای حجم زیاد کتاب تکراری و غیرمفید، روی کتابهای خوب و قابل استفاده تمرکز کنند و بعد برای معرفی و توزیع مناسب آن تلاش کنند.

جشن تولد یک کتابفروشی جدید در شیراز

موحد به دوستداران کتاب و ادبیات مژده داد: خبرهای خوبی در پیش داریم‌. اردیبهشت رمان با مدیریت اکبر صحرایی و شش نویسنده خوب شهر با موضوعات زیست بوم استان فارس درحوزه هنری شروع شده و امیدواریم تا آخر سال شش رمان فاخر تولید کنیم. دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری هم با مدیریت محمد حسین عظیمی سی پروژه در دست تولید دارد که تعدادی از آن‌ها آن تا پایان سال به نتیجه می‌رسد. انجمن داستان کلمه با مدیریت میثم محمدی و بیژن کیا با محوریت آموزش تولید محور آغاز به کار کرده است و افق خوبی دارد.

وی همچنین خبر داد: بزودی یک کتابفروشی به جمع کتابفروشی‌های شیراز اضافه خواهد شد.

موحد افزود: کتابفروشی سوره مهر تا یک ماه آینده در یک مکان موقت افتتاح می‌شود تا مکان دائمی آن آماده بهره‌برداری شود.

وی در خصوص آینده کتاب نیز توضیح داد: کتاب خودش موضوعیت دارد. اما ماهیتاً ابزار خوبی برای انتقال محتوا است و باید محتوای ذهنی و انتزاعی تبدیل به متن شود و معادل آن برود تا مرحله مصرف و تاثیر گذاری. آینده کتاب به معنای فیزیکی مکتوب همیشه باقی خواهد بود اما اینکه با شرایط موجود یک تعداد چاپی محدود آرشیو شود و کتاب بیشتر در قالب‌های مختلف مثل کتاب صوتی و موشن سازی وساخت فیلم های اقتباسی و …آماده مصرف شود یک مسئله جدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها