پنجشنبه ۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
تجلیل از شش چهره ماندگار در دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی

بزرگداشت شش چهره ماندگار در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی برگزار شد.

سرویس تاریخ و سیاست خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): مراسم افتتاحیه دومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی چهارشنبه ۸ آذر در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد (استاد حوزه و دانشگاه و امام جمعه موقت تهران)، استادغلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، استاد بهاءالدین خرمشاهی (فرهنگ‌نویس، شاعر و روزنامه‌نگار)، پروفسور باقر ساروخانی (پدر جامعه‌شناسی ارتباطات در ایران)، دکتر علی‌اکبر صالحی (معاون پژوهشی و قائم‌مقام فرهنگستان علوم) و مرشد حسین حاج ولیان (پیشکسوت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای)، توسط قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و استاندار قزوین و اهالی فرهنگ و هنر تجلیل شدند.

علیرضا تابش، دبیر دومین جشنواره ملی میراث فرهنگی گفت: گشایش و افتتاح، در آداب و رسوم مناطق مختلف، فرهنگ‌های متنوع و حتی تمدن‌های گوناگون، معانی مختص به خود را دارد، در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، هر افتتاح و آغازی، با تکیه بر الطاف الهی و امید به همراهی و مرافقت او، انجام می‏‌شود. امروز نیز که در کنار هم جمع‏ شده‌‏ایم تا به شکلی آیین دومین دوره از جشنواره ملی چند‏رسانه‌ای میراث فرهنگی را آغاز کنیم، نخستین سخن بدون تردید، شکرگذاری از فراهم آمدن این توفیق، و نیز استمداد از الطاف و فیض الهی برای انجام موفقیت آمیز و بی‬ ‏کم و کاست این دوره از جشنواره است.

به عنوان دبیر این دوره جشنواره، که وظیفه‏ ساماندهی و هدایت فرآیندهای این جشنواره را بر عهده داشته ‏ام، لازم می ‏دانم باز با تکیه بر آداب و سنت‌های فرهنگی کشورمان، ضمن تشکر از همراهی و همفکری اعضای محترم شورای سیاستگذاری جشنواره، چند کلمه‌ای در باب جشنواره‏ای که آن را آغاز می‏‌کنیم و ابعاد و مختصات این جشنواره را ارائه دهم

وی افزود: این دوره از جشنواره، با شعار «میراث در آینه»، بر آن بوده است تا فراتر از دغدغه‌های روزانه، بتواند تصویری از ظرفیت‌های بی‏کران آنچه در پی سال‌ها زیست فرهنگی یک تمدن شکل گرفته و به دست ما رسیده است را پیش روی فرهیختگان، نخبگان، و عموم جامعه قرار دهد، فلسفه‏ وجودی جشنواره‏ ما، یادآوری این ضرورت و ظرفیت به عموم فعالان حوزه‏ تولید محتوا، در رشته‌های گوناگون هنری و رسانه‌‏ای است. این واقعیت که ما در مجاورت اقیانوسی از ظرفیت‌های بارور نشده‏ میراث فرهنگی کشورمان زیست می‌کنیم که الهام گرفتن از آنها، می‌تواند برگ برنده‏ای، برای رقابت با بزرگان دنیای رسانه، و نیز گام مثبتی برای تبیین وجوه کمتر شناخته‬ ‏شده‏ تمدن ایرانی اسلامی در فضای افکار عمومی باشد.

تابش گفت: برای تحقق این امر، راه چاره، فراخوان عمومی برای دریافت بهترین آثار از هنرمندان، تولیدکنندگان محتوا و کارآفرینان و فناوران بود، که نتیجه‏‌اش، ثبت بیش از ۲۰۰۰ اثر در دبیرخانه‏ جشنواره شد، حجم و عددی که نشانگر زندگی و پویایی قابل توجهی در بطن جامعه، علی‏رغم تمامی دغدغه‏‌ها است.

وی افزود: در قدم بعدی، و با تقسیم آثار به رشته‏‌های هشت‌گانه، از گروه‌های داوری کمک گرفتیم، تا بتوانیم بهترین‌ها را در میان آثار رسیده انتخاب کرده و با قدردانی از آنها راه و رسم زنده نگاه داشتن میراث فرهنگی را تقویت کنیم. استاد شناخته‏شده‏ هنر ایران، ابراهیم حقیقی نیز با طراحی تندیس یادبودی که خود اثری هنری، و شایسته تقدیر است به کمک ما آمدند تا برترین نشان تقدیر از آثار در این دوره از جشنواره، نشانی به یادماندنی و کم‏نظیر، به همراه جوایز نقدی و غیر نقدی دیگر باشد که در مجموع به بیش از ۸۰ اثر برگزیده اهدا خواهد شد.

تابش ادامه داد: در کنار این فرآیند، به طراحی کارگاه ‏های فکر و اندیشه پرداختیم که برگزاری آنها با حضور اساتید و بزرگان حوزه‌های مختلف دخیل در بحث میراث فرهنگی آغاز شده است، پلتفرم‌ها و سامانه‌های ویدیویی را به همکاری دعوت کردیم تا بیش از ۱۴۰ اثر را به صورت زنده، با اجازه صاحبان اثر، در سراسر جهان نمایش دهند، و پویشی اختصاصی برای نسل نوپای کودک و نوجوان را آغاز کرده‏ایم با عنوان «میراث بانان کوچک» تا کنشگری و حساسیت در قبال حفظ و حراست از میراث فرهنگی از سال‌های ابتدایی زندگی در نسل نو نهادینه شود.

وی گفت: در پایان امیدوارم راهبرد معاونت میراث فرهنگی کشور و تلاش همکاران دلسوز و تلاشگرم در دبیرخانه دائمی جشنواره که ماه‌ها صرف برگزاری شایسته، صرفه‬ ‏جویانه و بهره‬ ‏ورانه‏ این جشنواره شده است، به نتیجه‏ مطلوب منتهی شود، و این گام کوچک، در حد و اندازه‏ی خود، برای مردمی‌سازی میراث فرهنگی و ارتقای سواد میراث فرهنگی موثر باشد و آینده‏ای که پیش روی شما قرار داده‌‏ایم، تصویری در خور و منطبق با واقعیت پیش رویتان ترسیم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها