چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶
بازگویی ناگفته‌های زیگورات و معرفی کتاب «بارقه کائنات»

نشست «ناگفته‌های زیگورات» با آرمان شناساندن توانمندی‌های کمتر شناخته‌شده‌ میراث جهانی چغازنبیل و معرفی کتاب «بارقه کائنات: نگاهی بر میراث جهانی چغازنبیل» تالیف کامیار عبدی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «ناگفته‌های زیگورات» با آرمان شناساندن توانمندی‌های کمتر شناخته‌شده میراث جهانی چغازنبیل و اهمیت تفسیر درست این اثر از سوی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، با همکاری مجله تخصصی گیلگمش و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

در این نشست کتاب «بارقه کائنات: نگاهی بر میراث جهانی چغازنبیل»، تالیف کامیار عبدی معرفی می‌شود.

نشست «ناگفته‌های زیگورات»، چهارشنبه ٢٢ آذر ١۴٠٢، ساعت ١۶:٣٠ با سخنرانی کامیار عبدی، باعنوان «بارقه کائنات: نگاهی به میراث جهانی چغازنبیل»، آرش نورآقایی، با نگاهی به «اهمیت تولید محتوا برای میراث جهانی»، مجتبی گهستونی، با عنوان «گنجینه‌های طبیعی در منظر میراث جهانی چغازنبیل»، محمدیاری، با موضوع «جستجو در سرزمین خدایان در هر مکان و زمان» و عاطفه رشنویی، با موضوع «حفاظت مردم محور در میراث جهانی چغازنبیل» برگزار می‌شود.

کتاب «بارقه کائنات: نگاهی بر میراث جهانی چغازنیبل» به قلم کامیار عبدی، با نظر علمی مهرنوش زاده دباغ و با ناظر پروژه عاطفه رشنوئی نوشته شده است.

تا به امروز کتاب‌ها، یادداشت‌ها و مقالات اندکی به زبان فارسی درباره تاریخ خاموش دوره‌ی عیلامی و نحوه‌ی زندگی مردمان عیلامی نگاشته شده، بنابراین فقر اطلاعات تالیف و ترجمه گاه باعث گمراهی در شناخت قومیت، دین و آیین زندگی عیلامیان شده است.پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه، نهادی وپژوهشی وابسته به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که وظیفه حفاظت‌نگهداری، شناسایی، معرفی ترویج روش‌های نگهداری اثر و نیز بررسی تاریخ عیلام را به عهده دارد.

این نهاد با انجام پژوهش‌های راهبردی برای غلبه بر مشکلات نگهداری مبتنی بر اصالت و سلامت اثر جهانی چغازنیبل و اولویت‌های حفاظت ازآن می‌کوشد؛ از این‌رو، این پایگاه بنابر وظیفه‌ی ذاتی خود هم‌زمان با احیاء کارگروه پژوهش، معرفی و آموزش چغازنبیل، معرفی میراث برجای‌مانده از تمدن عیلام در ایران‌زمین و انتقال دانش و تجربه خود از برخورد مستقیم با آثار فاخر فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده است.

کتاب حاضر، پس از کتاب چهارجلدی چغازنبیل که ترجمه آن به سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ باز می‌گردد، اولین کتابی که به زبان فارسی و با هدف معرفی دقیق‌تر تمدن عیلام شهر دوراونتاش و معبد چغازنبیل به زبان ساده تدوین و چاپ شده است.

این نشست در خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، تقاطع خیابان ورشو، تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها