شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
استیپانکوف با جمع‏‌آوری اسناد و مدارک کتاب «توطئه کرملین» را نوشت

کتاب «توطئه کرملین» نوشته استیپانکوف و یوگنی لیسوف با ترجمه مستقیم شهرام همت زاده از زبان روسی از سوی نشر نیستان هنر منتشر و وارد بازار کتاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «توطئه کرملین» نوشته استیپانکوف و یوگنی لیسوف با ترجمه مستقیم شهرام همت زاده از زبان روسی از سوی نشر نیستان هنرمنتشر و وارد بازار کتاب شد.

وقتی در نظام شوروی شیرازه امور از هم پاشیده بود و دیگر کمتر کسی به حزب کمونیست و تصمیم‏‌های آن وقعی می‌‏نهاد، پیران و بزرگان حزب در صدد نجات کشور برآمدند و با ایجاد «کمیته دولتی وضعیت اضطراری» اقدام به کودتای ۱۹ اوت ۱۹۹۱ کردند.

ساعت ۶:۱۹ روز ۱۹ اوت ۱۹۹۱، رادیو به مردم شوروی اعلام کرد که چون گورباچف «از نظر سلامت در وضعی نیست که بتواند عهده‏ دار وظایفش باشد»، لذا «کمیتۀ دولتی وضعیت اضطراری» که به همین خاطر به ریاست یانایِف، معاون رئیس‏ جمهور اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شده، یک وضعیت اضطراری شش ماهه اعلام می‌کند. هر گونه تظاهرات و اعتصاب ممنوع اعلام می‌شود، سانسور دوباره برقرار می‏‌شود، احزاب سیاسی و «ساختارهای دولتی که برخلاف قوانین دولت مرکزی باشند» – یا به عبارت دیگر دولت‌‏ها و مجالس جمهوری‏ هایی که خواستار استقلال باشند – من بعد وجود نخواهند داشت». ولی مردم بی‌اعتنا به این فرامین به خیابان‏‬ ها آمدند و در نهایت کودتا به شکست انجامید.

نتیجه کودتا، شکست و تسریع روند فروپاشی شوروی بود. افراد رذلی که سال‏‌ها جان و مال انسان ‏ها را به گرو گرفته بودند و از هیچ جنایتی فروگذار نکرده بودند، نمی‌توانستند آزادی ملت را برتابند و مدام دستور و فرمان صادر می‌‏کردند.

در نهایت و پس از شکست کودتای ۱۹ اوت، والنتین استیپانکوف دادستان کل روسیه مامور تشکیل پرونده قضایی برای عاملان این کودتا می‌شود و شروع به جمع‏ آوری اسناد و مدارک این رخداد می‌‏کند. آنچه در این کتاب می‌خوانیم بر مبنای اسنادی است که وی به همراه سایر اعضای دادستانی کل روسیه و شوروی به ویژه معاونِ خود یوگنی لیسوف گردآورده و حاوی اطلاعاتی کتمان ‏ناپذیر از این کودتای نافرجام و واقعیت‏ های شوروی است.

کتاب «توطئه کرملین» نوشته استیپانکوف و یوگنی لیسوف با ترجمه مستقیم شهرام همت زاده از زبان روسی از سوی نشر نیستان هنر در ۴۴۸ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۴۳۰ هزار تومان منتشر و وارد بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها