شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
فضاسازی در «پسر مَش ابراهیم» نقطه قوت آن است

طاهره امینی‌جزه، منتقد ادبی گفت: فضاسازی داستان «پسر مش ابراهیم» عالی است و نویسنده از اجزای صحنه، خوب استفاده کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ برنامه «گذری به خیال» که اختصاص به نقد و بررسی کتاب «پسرِ مَش ابراهیم» دارد، داستان زندگی پسری به نام محسن در دهه چهل که درگیر مشکلات و گرفتاری‌های زندگی می‌شود و آنقدر می‌جنگد تا زندگی‌اش به سر و سامان برسد و به مناسبات و رفتارهای مردم دهه چهل نیز می‌پردازد. رمان به ساختار فرهنگی اجتماع، روابط اعضای خانواده‌ها، ارتباطات همسایه‌ها، موضوع کسب و کار، ازدواج و حتی مسئله مهاجرت نیز نظر دارد. این رمان به طیف‌های مختلف جامعه نگاه می‌اندازد. به این‌که اجتماع مجموعه‌ای است از تمامی اقشار و طبقات فرهنگی و اقتصادی که باید آداب زندگی کردن کنار هم را بیاموزند.

در ابتدای این نشست، گیتی حسنلو، نویسنده کتاب علاوه بر خاطرات، شخصیت‌ها و فضاهای بسیاری که در ذهن خودش ساخته است به ماجرای درگیری بیماری همسرش و روزهای سختی که پشت سر گذاشته است پرداخت و گفت از کوچکترین زمان‌ها برای نوشتن استفاده کرده چرا که تلاش داشته است تا در زمان حیات وی کتاب را به اون تقدیم نماید. «پسر مش ابراهیم» که از خاطرات وی نشأت گرفته و قریب به پنجاه درصد از آن واقعیاتی است که او تعریف کرده است و با خیال‌پردازی نویسنده تبدیل به این کتاب شده است.

طاهره امینی جزه، کارشناس و منتقد ادبی، ضمن قدردانی از همراهی و تلاش‌های کانون ادبی زنگ داستان، ضمن اشاره به شاه پیرنگ اصلی داستان که عشق ناکامی را روایت می‌کند و در کنار آن خرده پیرنگ‌هایی شکل گرفته که پیرنگ اصلی را حمایت کرده و نهایتاً نیز تمام این خرده پیرنگ‌ها به نتیجه می‌رسد.

به گفته وی؛ مهمترین مسئله‌ی رمان «پسرِ مَش ابراهیم» این است که داستان شعارزده نشده است. نویسنده اگر می‌خواهد بگوید شخصیت اول داستان متدین و نماز خوان است، فریاد نمی‌زند، بلکه شخصیت را وادار به کنش و عمل داستانی می‌کند.

وی ادامه داد: شخصیت‌پردازی خیلی خوب از آب درآمده اما گاه راوی غیر هم‌جنس از پس احساسات بسیار زیادِ خویش برنیامده است. فضاسازی داستان عالی است و نویسنده از اجزای صحنه، خوب استفاده کرده است. گاهی بو، گاهی صدا، و حتی نم هوا و باران به کمک ما می‌آید و احساس برانگیزی را دوچندان می‌کند. درونمایه‌های امید و جوانمردی و تلاش و تدین خیلی خوب انتقال یافته گرچه گاهی رفتارها وکلماتی دیده می‌شود که مناسب دهه‌ی چهل نیست و به جهانی که در داستان شکل گرفته نمی‌نشیند. وی همچنین ادامه داد: محسن یک پسر نوجوان است که از بد روزگار باید به فکر امتحان کنکور باشد به فکر مادرش، خواهرش، معشوقش، شاگردش، دختر همسایه و.... نویسنده تلاش کرده از محسن قهرمان بسازد و تا حدود زیادی به این مسئله نزدیک شده است.

امینی جزه افزود: همه تلاش داستان این بوده که تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی را نشان بدهد و از تلاش یک پسر نوجوان بگوید که با تمام سختی‌ها و با وجود این‌که در منطقه‌ای نه چندان مرفه زندگی می‌کرد، بهترین رتبه دانشگاه را گرفت، درس خواند و هیچ وقت از یاری رساندن به دیگران دست برنداشت.

در ادامه منصوره دیانی، منتقد ادبی گفت: این داستان یک اثر اجتماعی است که با زاویه دید اول شخص روایت می‌شود. داستان دارای فضاسازی و شخصیت‌پردازی خوبی است، گفت‌وگوها و چینش کلمات، احساس برانگیزی و تعلیق اثر خوب شکل گرفته به طوری‌که آدمی را همراه خود می‌کند اما داستان به جنبه‌های سیاسی زمان خود نپرداخته است. او همچنین از بازخورد خوب کتاب در فضای مجازی سخن گفت و به نظرات خوب مخاطبان پرداخت.

رمان «پسرِ مَش ابراهیم» نوشته گیتی حسنلو، در ۴۷۸ صفحه در تابستان ۱۴۰۲ در شمارگان ۵۰۰ نسخه در قطع رقعی توسط انتشارات پرسمان وارد بازار نشر شده است. کتاب صوتی «پسرِ مَش ابراهیم» با صدای سید سعید حسنتاش، تهیه و گوینده رادیو البرز تدوین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها