دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
مرتضی سرهنگی پدر ادبیات دفاع مقدس است/ «نامزد گلوله‌ها» کتابی دیدنی و خواندنی است

حجت‌الاسلام علی شیرازی، جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی مسلح در جشن چاپ چهلم کتاب «نامزد گلوله‌ها» گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۶۹ بر کتاب‌های دفتر ادبیات که متولی آن مرتضی سرهنگی بود، تقریظ می‌نوشت و فرمود اگر من شاعر بودم در وصف مرتضی سرهنگی شعر می‌سرودم.

سرویس فرهنگ مقاومت خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): حجت‌الاسلام علی شیرازی، جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی مسلح در جشن چاپ چهلم کتاب «نامزد گلوله‌ها» که یکشنبه ۱۵ بهمن ماه در کتابخانه پارک‌شهر برگزار شد، گفت: سال ۱۳۷۵ مرتضی سرهنگی به کنگره شهدای کرمان وصل شد. از آنجا ماه‌ها و سال‌ها با حاج قاسم ارتباط پیدا کرد و آن حرکتی را که سرهنگی از دوران جنگ آغاز کرده بود و من از سال ۷۰ شاهد تلاش و دلسوزی او در میدان ادبیات دفاع مقدس هستم.

او افزود: امروز از سال ۷۰ سی و دو سال می‌گذرد، در این سی و دو سال ندیدم سرهنگی نسبت به کتاب‌هایش و محل کارش (دفتر ادبیات حوزه هنری) تعصب داشته باشد. آن روزی که قرار شد انتشارات خط مقدم شکل بگیرد به او پیشنهاد کردیم در این نشر مسئولیت بگیرد و کتاب‌ها زیرنظر او چاپ شود. در واقع ما از کسی خواستیم که به ما یاری برساند که سال‌ها در حوزه هنری ریشه دارد به جایی بیاید که تازه قرار است سنگ بنای آن گذاشته شود.

جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی مسلح عنوان کرد: مرتضی سرهنگی تاکید داشت کتاب‌هایی که در انتشارات خط مقدم به نگارش درمی‌آید به صورت مستقل چاپ شود و فرهنگ دفاع مقدس با افزایش انتشاراتی در این زمینه گسترش پیدا کند. زمانی عمق این نکته فهم می‌شود که دریابیم رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۶۹ به کتاب‌های دفتر ادبیات که متولی آن مرتضی سرهنگی بود، تقریظ می‌نوشت و شاید در ۲۶ سال قبل فرمود اگر من شاعر بودم در وصف مرتضی سرهنگی شعر می‌سرودم.

حجت‌الاسلام شیرازی گفت: بنابراین سرهنگی فردی است که رهبری او را پدر ادبیات دفاع مقدس می‌دانند به انتشارات خط مقدم آمد و راهبری کرد و بعد این حضور زمینه‌ای شد که حتی در زمان حاج قاسم همکاری‌هایی آغاز شود که بعد از شهادت او نویسندگان و پژوهشگران دیگری با سرهنگی همراه شدند و خشت بنای جدیدی برای معرفی مکتب سلیمانی بنا گذاشتند. در آثاری که با همراهی و نظارت سرهنگی در خط مقدم رقم خورد، دلسوزی او بیشتر از همه نمایان بود.

او ادامه داد: سرهنگی در انتشارات خط مقدم دو کتاب را برای تدوین درباره سردار سلیمانی آغاز کرد که یکی کتاب «نامزد گلوله‌ها» است که مولف محترم به کرمان آمد و همه آثار مربوط به حاج قاسم را مرور کرد، هر چند آشنایی نزدیک به ۲۴، ۲۵ سال با سردار سلیمانی داشت که با این عقبه و تلاشی که داشت کتابی به نگارش درآمد با عنوان «نامزد گلوله‌ها» که هم برای نسل نوجوان مناسب است هم نسل جوان و اقشار مختلف.

جانشین رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی مسلح بیان کرد: کتاب «نامزد گلوله‌ها» به شکلی تدوین و طراحی شد که هم دیدنی شد هم خواندنی. به عبارت کتاب هم سیما دارد هم مکتوب. من کتاب‌های زیادی را درباره شهید سلیمانی مطالعه کردم به ویژه که بعد از شهادتش تالیف و انتشار کتاب‌ها زیاد شد، اما من کتابی را به زیبایی و جاذبه نامزد گلوله‌ها ندیدم. من از این زاویه می‌گویم که نوجوان و جوان‌پسند باشد هم دانشجوپسند و عوام‌پسند. در مجموع کتاب بسیار خوبی است. در واقع کتابی که مرتضی سرهنگی تالیف و نگارش کند و به چاپ چهلم برسد حتماً خیلی خواندنی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها