پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
فروش ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه کتاب در بخش مجازی نمایشگاه

سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران در نخستین نشست خبری این رویداد گفت: تعداد کل سفارش‌های ثبت شده در سامانه مجازی حدود ۳۹ هزار و یکصد سفارش است که ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست خبری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با حضور علی رمضانی، قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران و محمد الهیاری، مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ در ستاد اجرایی این رویداد برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رمضانی در سخنانی با بیان اینکه بخش مهمی از زحمات رساندن شور و حال نمایشگاه بر عهده رسانه‌ها است، گفت: نمایشگاه، با شعار «بخوانیم و بسازیم» از روز گذشته آغاز شد و از ساعت اولیه مردم حاضر شدند و با کتاب‌های جدید ناشران آشنا شدند، به گزارش مجموعه‌های ارزیابی ما، تعامل بین ناشران و مردم شکل گرفت.

وی افزود: روز گذشته در نمایشگاه میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های همراه و ناشران برای افتتاحیه نمایشگاه بودیم.

رمضانی با بیان اینکه روز گذشته ساعت ۲۰ نمایشگاه پایان یافت و همکاران ما تلاش کردند برخی نواقص موجود برطرف شود، ادامه داد: بخش عمده نواقص تا شب گذشته تکمیل شد و تلاش می‌کنیم سایر نواقص رفع شود.

وی درباره استقبال در نخستین روز از برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ بیان کرد: از ابتدای امروز هم جمعیت زیادی به نمایشگاه آمدند و به گواه فعالان این حوزه، حجم بازدیدکنندگان طی دو روز نخست خوب بوده که این موضوع موجب خوشحالی است.

رمضانی به تشکیل هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران اشاره کرد و از صدور یک حکم برای ناشر متخلفی که کتاب غیرمجاز ارائه کرده بود، خبر داد.

وی با اشاره به حضور معاون اول رئیس‌جمهور در نمایشگاه کتاب تهران، گفت: جلسه کارگروه کاغذ و نشر معاون اول رئیس‌جمهور، اکنون با حضور اهالی نشر و ایشان در حال برگزاری است.

وی همچنین با اشاره به افتتاح غرفه کشور یمن در نمایشگاه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی یمن، گفت: امروز نمایشگاه میزبان امرای ارتش جمهوری اسلامی ایران و امیر دریادار سیاری خواهد بود.

رمضانی با بیان اینکه امروز ۳۳ نشست در سراهای مختلف نمایشگاه برگزار خواهد شد، گفت: در مرکز پاسخگویی نمایشگاه نیز حدود ۱۰۰ نفر پاسخگوی تلفنی از ۱۲ اردیبهشت فعالیت خود را آغاز کرده و در آنجا به ناشران، کتابفروشان و مردم پاسخ می‌گویند.

به‌گفته وی، مرکز اطلاع‌رسانی نیز کارافزار نمایشگاه کتاب را توسعه داده و مسیریابی محل قرارگیری امکانات رفاهی در کنار اطلاعات غرفه ها را در این کارافزار قرار داده است.

رمضانی با اشاره به نصب یکصد دستگاه ایستاده لمسی برای استفاده‌کنندگان در نقاط مختلف نمایشگاه کتاب تهران، گفت: این تعداد دستگاه، غیر از غرفه‌های اطلاع‌رسانی است. همچنین خط‌کشی‌های روی زمین برای شناسایی بخش‌های مختلف که از رویداد ایده‌پردازی نمایشگاه به شمار می‌آید، امسال اجرا شده است.

وی همچنین از عرضه ۲۶۲ هزار عنوان کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران در دوره سی‌وپنجم خبر داد و بیان کرد: تعداد کل سفارش‌های ثبت شده در سامانه مجازی حدود ۳۹ هزار و یک‌صد سفارش است که ۵۸ هزار و ۳۰۰ نسخه را شامل می‌شود.

به‌گفته قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۹ هزار و ۵۰۰ تماس با بخش اطلاع‌رسانی گرفته شده که بیش از ۷ هزار تماس ورودی و مابقی تماس خروجی همکاران است؛ همچنین مجموع کل درخواست‌هایی که در بخش مجازی ثبت شده شامل کلیک و ثبت‌سفارش، حدود ۴۵ میلیون‌بار بوده و بیشترین درخواست در ثانیه یک‌هزار و ۲۰۰ درخواست بوده است.

رمضانی با بیان اینکه در بخش رفاهی نیز نیمکت‌های مختلف پیش‌بینی شده است، گفت: تلاش کردیم فضا برای استفاده خانواده‌ها مناسب‌سازی بیشتری شود، تعداد درهای ورودی امسال افزایش‌یافته و درهای ۱۱، ۴ و ۱۹ افزوده شده است.

ناشران از میزان فروش ۲ روز نخست رضایت دارند

در ادامه این نشست خبری نیز محمد الهیاری در سخنانی گفت: جمعیت حاضر در نمایشگاه روز گذشته نسبت به روز اول دوره‌های مختلف قابل توجه‌تر بود و این موضوع نشان می‌دهد تلاش اهالی رسانه زودتر به گوش مردم رسیده است.

وی افزود: ثبت‌نام ناشران داخلی تا قبل از سال ۱۴۰۲ به پایان رسید و از آنجایی که امسال ناشران بیشتری علاقه‌مند به حضور در نمایشگاه بودند و فضا کم بود، تلاش شد که در حد مقدورات، ناشران عمومی در شبستان جانمایی شوند؛ همچنین به فضای نشر دانشگاهی و کودک و نوجوان نیز افزوده شده است.

الهیاری با بیان اینکه فضایی فراهم شد که ناشران همزمان با تحویل غرفه از یک هفته قبل در مصلا حاضر شوند، گفت: در روز نخست، با ضریب صحت بالای ۹۷ درصد شاهد بودیم ناشران در غرفه‌ها حاضر و فرآیند آماده‌سازی را تکمیل کرده بودند؛ بنابراین مردم هم با سهولت به کتاب دسترسی داشتند.

وی ادامه داد: اغلب ناشران از میزان فروش راضی بودند و با ناشرانی که حضور نداشتند تماس گرفته شد تا غرفه و فضای خالی در نمایشگاه نداشته باشیم.

رمضانی همچنین به فرم نظرسنجی از شرکت‌کنندگان در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: هر روز بخشی از نتایج این نظرسنجی را در نشست خبری بیان می‌کنم. امروز یکی از سوالات این بود که مصلای تهران چقدر فضای مناسبی برای برگزاری نمایشگاه است؛ در مجموع ۵۳ و سه‌دهم درصد، خیلی زیاد، ۲۲ و هشت‌دهم درصد زیاد، ۱۷ و هشت‌دهم درصد، متوسط، چهار و۶ دهم درصد کم، و یک‌نیم درصد، خیلی کم، مصلا را مکان مناسب می‌دانستند.

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: همچنین سه نقطه قوت روز اول نمایشگاه از دیدگاه مخاطبان، تعداد سرویس حمل و نقل داخلی، تعداد ایستگاه اطلاع‌رسانی جستجو و تعدد ناشران و کتاب‌ها و سه نقطه ضعف نیز آماده نبودن برخی غرفه‌ها، کم بودن مکان استراحت داخل سالن و توزیع نبودن مناسب نقشه راهنما بوده است.

به‌گفته وی، بر این اساس ستاد برگزاری نمایشگاه تصمیم گرفت، جایگزینی غرفه‌های غیرفعال و جانمایی نیمکت را در دستور کار قرار دهد. چاپ و توزیع گسترده نقشه نیز پیگیری شد. همچنین نشریه کتابینا هر دو روز یک‌بار منتشر می‌شود و حاوی رخدادهای نمایشگاه است.

بخش دوم این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت،

رمضانی درباره مهمترین حمایت و خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حوزه نشر توضیح داد: برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، یکی از مهمترین حمایت‌ها است؛ زیرا از گذشته موجب رونق صنعت نشر شده است، در بخش مجازی نیز یارانه‌ای برای ارسال کتاب‌ها در نظر گرفته شده است که خدمت مستقیم برای دسترسی مردم به کتاب است تا هزینه مضاعف نپردازند.

وی افزود: اقدامات حمایتی دیگر، حضور کتابفروشان در نمایشگاه کتاب تهران است، فرضیه در دوره قبل این بود که این حضور، فرآیند تجدید چاپ آثار ناشران را جلوتر خواهد انداخت؛ بنابراین پس از دوره پیشین از ناشران سوال کردم و پاسخ شنیدم که از خردادماه فرآیند تجدید چاپ آثار شروع شد و کتابفروشان تقاضا داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها