یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
ادبیات سرنوشت‌ساز است

محمد حکم‌آبادی، نویسنده کتاب «عملیات احیا» گفت: اهمیت نقش ادبیات در همه بحران‌هایی که ما را احاطه کرده‌اند، بسیار زیاد است و رمان، ادبیات و داستان یقیناً سرنوشت‌ساز هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست بررسی کتاب «عملیات احیا» با حضور محمد حکم‌آبادی و ساسان ناطق یکشنبه ۲۳ اردیبهشت در سرای ادبیات نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

محمد حکم‌آبادی، نویسنده کتاب با اشاره به سختی‌های آغاز نوشتن این کتاب گفت: کتاب «عملیات احیا؛ روایتی از صعود یک مجموعه دانش‌بنیان به قله دانش و فناوری الکتروموتور» است. شرکت ماشین‌های الکتریکی جمکو از صنایعی است که در سال ۱۳۶۹ در شهرستان جوین با هدف عدم وابستگی صنایع داخلی به کشورهای خارجی در زمینه تولید انواع ماشین های الکتریکی تأسیس و راه‌اندازی شد؛ ولی در ادامه به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، با مشکلات زیادی روبرو شد و در آستانه تعطیلی قرار داشت. اما امروز، این شرکت موفق به طراحی و تولید الکتروموتورها و ژنراتورهای بزرگ صنعتی با استانداردهای جهانی شده و در برخی از محصولات نیز جزو چهار-پنج شرکت تولیدکننده در جهان است.

وی ادامه داد: ابتدا خود ما هم که در سبزوار زندگی می‌کردیم باور نداشتیم که بتوانیم در شهر خودمان اتفاقی در جهت پیشرفت پیدا کنیم و تقریباً این کار را غیر ممکن می‌دانستیم. اما بعد از اینکه وارد این حیطه شدیم، پیشرفت‌هایی دیدیم که برای خودمان هم جای تعجب داشت. اهمیت نقش ادبیات در همه بحران‌هایی که ما را احاطه کرده‌اند، بسیار زیاد است. رمان، ادبیات و داستان یقیناً سرنوشت‌ساز هستند. در حوزه این کتاب ما باید تلاش می‌کردیم یک اتفاق کاملاً صنعتی را جذاب روایت کنیم. این کتاب مربوط به یکی از شرکت‌های زیان‌دهی است که با ورود یک مدیرعامل جهادی، توانمند و با دانش توانسته بر بسیاری از مشکلات تولید و فروش فائق آید. مدیران و کارگران این شرکت با زحمات خود نه تنها از ورشکستگی و فروش یکی از بزرگترین سرمایه‌های صنعتی کشور جلوگیری کردند، بلکه باعث شدند تا این کارخانه به یک قطب صادراتی تبدیل شود. کمپانی تولید الکترو موتورهای صنعتی شهرستان جوین یا به اختصار جمکو یکی از کمپانی‌های بزرگی بود که سرمایه‌گذاری فراوان از جانب دولت بر روی آن انجام شده بود اما طی سالیان زیاد نتوانسته بود به سوددهی برسد و در آستانه ورشکستی قرار گرفته بود.

رکن آبادی گفت: در ابتدا فکر نمی‌کردیم مصاحبه‌ها به خصوص با شخصیت اصلی یعنی مدیر عامل این اندازه طولانی شود. با مدیر شرکت جمکو حدود ۵۷ ساعت مصاحبه داشتیم. روایت او را از کودکی شروع کردیم. تا مدیریت او در کارخانه جمکو. مهندس محمد رستمی که خود سابقه مدیریت در چند کمپانی بزرگ را داشت و فارغ التحصیل از معتبرترین دانشگاه‌های ایران بود کار را به دست گرفت، توانست به کمک نیروهای جوان و دانشمندی که دلشان برای خدمت به این ملت و میهن می‌تپید، دوباره این کمپانی را احیا کند.

ساسان ناطق، منتقد ادبی نیز در خصوص ظرفیت‌های شهرستان‌ها و دلیل نوشتن این سبک کتاب‌ها گفت: من معتقدم برای موفق شدن به بودجه‌های کلان و حرفه‌ای اساس کار نیست بلکه انگیزه و شوقی است که در آن شهرستان وجود داشته است. در جنگ هم خیلی از کارها را فرماندهان جوانی انجام داده اند که قبل از آن نه توجهی به آن‌ها می‌شد و نه جدی گرفته می‌شدند. چنین اتفاقاتی باعث می‌شود جوانان دیده شوند. خیلی وقت‌ها دشمن خارجی ما را شکست نمی‌دهد مسئولان با بی‌توجهی به ظرفیت‌ها انجام می‌دهند. پشت اسم کتاب‌ها و کارخانه‌ها مرهون مدیرانی هستند که هوش فردی هستند. گاهی اوقات هم در کنار هوش جسارت هم لازم است این هوش و درایت مدیر چرخ‌دنده‌های یک کارخانه هستند. وقتی چرخ دنده‌های یک کارخانه کار کند حال افراد و خانواده‌ها خوب است. این ایده‌ای است که محمد حکم آبادی انجام داده است.

ناطق ادامه داد: برای موفق شدن هر کسی باید کار خود را انجام دهد ما چرخ دنده‌هایی هستیم که به به هم وصل شده‌ایم. اگر این اتفاقات بیفتد برای کشور سودآوری و ارزآوری همراه است. امام خمینی (ره) فرمودند: «هرکسی هرجایی هست آنجا را آباد کند». این نویسنده و دوستانش هم از شهر و دیار خود شروع کردند تا پیشرفت‌های آن منطقه را روایت کنند.

این منتقد در توضیح کتاب گفت: کتاب نثر صمیمی و شسته رفته‌ای دارد، روایت ساده و مخاطب فهمی دارد اما متن پیشگفتار فراتر از متن کتاب است. در خصوص این نوع پیشرفت‌ها و اتفاقات در خارج از کشور هم کار شده است به عنوان مثال درباره نیروگاه چرنوبیل کتاب کار شده است. ما در رمان و داستان قهرمان و ضد قهرمان داریم و هر دو این‌ها کنار هم داستان را می‌سازد. این کتاب به راحتی بیان شده، مشکلات موجود را سانسور نکرده اگر جایی مشکلی بوده توضیح داده شده است. راوی در روایت صادق است و فقط به قهرمان سازی اکتفا نمی‌کند.

نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها