چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶
یونیفرم برای صنعت نشر، یک عنصر حیاتی است

مدیر هنری نشر سازمان بازرسی کل کشور گفت: سعی کردیم با یک عنصر بصری به محتوای درونی کتاب نزدیک شویم تا زمانی که مخاطب با کتاب مواجه می‌شود، سلسله کتاب‌هایی که تنها با عنوان و اسم از هم متمایز می‌شوند، روبه‌رو نشود.

علی ساربان‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطرح کرد: در حوزه کتاب، خصوصاً کتاب‌های علمی و پژوهشی با این موضوع مواجه هستیم که ناشران با رویکرد یونیفرم محوری، دست به چاپ کتاب می‌زنند. عموماً این کتاب‌ها تنها با یک عنوان و اسم نویسنده در یک قالب رنگی منتشر می‌شوند. این اتفاق هیچ تمایزی برای کتاب به وجود نمی‌آورد. البته این رویکرد، به هیچ عنوان غلط نیست.

وی افزود: در نگاهی که من و مدیریت انتشارات سازمان بازرسی داشتیم، سعی کردیم با یک عنصر بصری به محتوای درونی کتاب نزدیک شویم تا زمانی که مخاطب با این کتاب مواجه می‌شود با کتاب‌های هم‌شکل که تنها با عنوان و اسم کتاب از هم متمایز می‌شوند، روبرو نشود.

ساربان‌نژاد گفت: ما سعی کردیم با ایجاد یک لکه بصری نگاه‌ها را به سمت خود جلب کنیم. ما سعی کردیم محتوای ثقیل کتاب‌های انتشارات سازمان بازرسی را با تصاویر مینیمال، تبدیل به یک کتاب عامه‌پسند کنیم.

او ادامه داد: طبیعتاً طراحی یونیفرم و جلد نیاز اساسی است. به نظر من همانقدر که یک نشان تجاری برای ادامه بقای انتشارات حیاتی است، یونیفرم نیز تاثیرگذار است. حالا این یونیفرم می‌تواند در دو دسته باشد.

مدیر هنری نشر سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما در مبحث طراحی جلد، یک یونیفرم ثابت کلی داریم که در تمامی کتاب‌ها دیده می‌شود. همانند محل قرارگیری نشان تجاری و … در جلد. همچنین یک یونیفرم دسته‌بندی داریم که هر کتاب با توجه به رده دسته‌بندی که در انتشارات دارد، خود را با آن یونیفرم به مخاطب معرفی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها