یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
ارائه کتاب‌های حسین مسرت در نمایشگاه کتاب تهران/ از «یادگار نیک» تا «یزد، یادگار تاریخ»

حسین مسرت درباره‌ی کتاب‌های عرضه‌شده‌ی خود در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: خوشبختانه بیشتر آثار من که از سال ۱۳۹۰ تاکنون چاپ شده است، از سوی ناشرانی چون اندیشمندان یزد، شرکت سهامی انتشار، مولی، میراث مکتوب، وراقان، هیرمبا و یزدا، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حسین مسرت نویسنده و پژوهشگری است که در زمینه‌ی یزدشناسی آثار متعددی منتشر کرده است. آثار او در زمینه تالیف، تصحیح متون و نوشتن مقالاتی است که همگی برای شناخت تاریخ و فرهنگ یزد، مشاهیر و مفاخر این استان و آثار و ابنیه‌ی تاریخی آن، از مراجع تحقیقی به‌شمار می‌روند. مسرت آثار خود را از سال ۱۳۹۰ به این‌سو منتشر کرده و همچنان سرگرم تالیف و پژوهش در زمینه‌ی مورد علاقه‌ی خود (یزدپژوهی) است.

در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، شماری از آثار حسین مسرت توسط ناشران گوناگون عرضه شده است. جلد چهارم مهم‌ترین اثر او به نام «یزد، یادگار تاریخ» در این نمایشگاه در دسترس پژوهندگان و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ یزد قرار گرفته است.

حسین مسرت درباره کتاب‌های عرضه‌شده خود در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: «خوشبختانه بیشتر آثار من که از سال ۱۳۹۰ تاکنون چاپ شده است، از سوی ناشرانی چون اندیشمندان یزد، شرکت سهامی انتشار، مولی، میراث مکتوب، وراقان، هیرمبا و یزدا، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. ولی مهم‌ترین کتابم جلدهای سوم و چهارم یزد، یادگار تاریخ است که ویژه‌ی گفتارهای این‌جانب در حوزه‌ی یزدپژوهی است. از این‌رو، به معرفی کوتاه این اثر می‌پردازم».

مسرت در ادامه درباره این اثر خود افزود: این دفتر هم به‌مانند سه‌دفتر پیشین، دربردارنده‌ی ۱۶۰ گفتار در زمینه‌ی تاریخ، ادبیات، فرهنگ، هنر، گویش، معماری، نام‌آوران و بزرگان، نقد و معرفی کتاب، فرهنگ مردم، فرهنگ عامه، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و دیگر موضوعات وابسته به حوزه‌ی یزدپژوهی در شش فصل است. کتاب با مقدمه‌ای به قلم دکتر محمدحسین پایلی یزدی با عنوان پاسدار فرهنگ و تمدن درباره‌ی کوشش‌های نویسنده در راه پاسداشت فرهنگ بومی یزد آغاز می‌شود. ویراستاریو گزینش مقالات این کتاب نیز همانند دفترهای پیشین با دکتر پیام شمس‌الدینی بوده است.

در آغاز کتاب متنی ادبی با خوشنویسی استاد رهبران، با عنوان کوچه‌های شهر یزد، آمده است و همین گفتار در پایان کتاب به زبان‌های ایتالیایی، چینی، عربی، اردو، روسی، اسپانیایی، انگلیسی و فرانسوی از سوی دکتر پیر دونینی، فاطمه جعفری، دکتر ابوطالب درانی، دکتر فاطمه سماواتی و دکتر خوزه کاسیاس‌فرز ترجمه شده است. گفتارهای کتاب با تصاویر وابسته بدان، غنایی دوچندان گرفته. ضمن آنکه در میان فصل‌های کتاب سه بخش تصویر رنگی از دیدنی‌های یزد به صورت گلاسه در ۲۴ صفحه از هنرمندان نامی عکاس استان یزد جای گرفته است.

کتاب «در بوته نقد» حسین مسرت، که از سوی نشر وراقان چاپ شده، دربردارنده‌ی ۱۷۰ مقاله منتشر شده در زمینه‌ی نقد و معرفی کتاب است. این مقاله‌ها حاصل ۳۵ سال فعالیت پژوهشی نویسنده است که در مطبوعات کشور چاپ شده است. در فصل نخست کتاب «در بوته نقد» خواننده با کتاب‌های چاپی آشنا می‌شود.

نقد و معرفی، آغازی نکو برای انجامی شایسته، ادیب نیشابوری از نگاه جلالی پندری، ارزش و اهمیت تذکره نصرآبادی، از گفتار تا کردار، از قول تا عمل به بهانه چاپ سیصدمین شماره جهان کتاب، اقیانوس بی‌کران، الگویی برای پژوهش در فرهنگ عامه، اهتمامی ناتمام، اهمیت و امتیازات کشف‌الاسرار، بادگیر، شاهکاری در معماری ایران، بایستگی تدوین ویرایش نوین تاریخ تذکره‌های فارسی، بررسی دو نسخهٔ مصوّر چاپ سنگی اسرارالشّهاده در کتابخانهٔ وزیری یزد، بررسی فهرست‌های مشترک نسخه‌های خطّی فارسی از آغاز تاکنون، برگی دیگر، نقد کتابشناسی عطّار نیشابوری، بزرگان کهن دیار قزوین، بهاری خوش در پاییزی سرخوش، بهاء طاهر در ایران، بهره‌وری بیشتر از گیاهان دارویی، پیر نیک‌اندیش ادبیات کودک و نوجوان، تاریخی از مطبوعات دارالامان کرمان، تحفه‌ای دیگر از دیار کریمان و… عنوان‌هایی‌ست که در فصل‌بندی «الف» بخش نخست کتاب می‌خوانیم.

در بخش «ب» که به کوته‌نوشته‌ها پرداخته شده است، آثار کنگره بزرگداشت ابوالفضل رشیدالدّین میبدی، آذریزدی در پاریس، اجزای ساختمان، افسانه طبس، انیس العاقلین، باقرخان سعد السلطنه، برگزیده آثار عین‌القضات همدانی، برگی از تاریخ مشروطه در قزوین، بلبشو در ماشین عجیب، به همین کوتاهی، بیاضه سرزمینی در دل تاریخ، پرده‌خوانی حماسه کربلا، پژوهشی در شاهنامه، تاریخچه مطبوعات قرآنی، تئاتر و سینما در قزوین، حکایت پیر قصه‌گو، دانشنامه گلستان، دفتری از شاعران قدیم کرمان، روشی نو در تحلیل و مقایسه داستان‌های رئالیستی، زبان اهل اشارت، گنجینه‌ای گران‌سنگ، زندگی و آثار خوشنویسان قزوین، سرآغاز عکاسی در قزوین، سرگذشت موسیقی‌دانان قزوین، سفر به سرزمین هند، سکوت سراپا گوش است، سید ضیاء در فلسطین، سیماهای برجسته‌ی فرهنگ ایران، شاعران قدیم کرمان، شهرزاد قصه‌گو و… آمده است.

کتاب یادگار نیک (پنجاه گفتار درباره‌ی زردشتیان یزد)، نوشته‌ی این نویسنده و یزدپژوه، در پنجاه گفتار به زرتشتیان یزد، معرفی برخی روستاهای زرتشتی‌نشین یزد، اماکن زیارتی، ساخت آب‌انبارها، مدارس، بیمارستان و زایشگاه، بزرگان فرهنگی و دینی زرتشتی، کتابخانه‌ها، کتاب‌شناسی و مطبوعات زرتشتی می‌پردازد.

در معرفی این کتاب چنین آمده است: «سده‌ها از زندگی زرتشتیان در کنار مسلمانان در استان یزد می‌گذرد. به دور از باورهای دینی و تنگناها، هر دو سو به بهترین شکل ممکن سالیان بسیاری‌ست یزد را به سوی آبادانی کشانده‌اند. یادگارهای زرتشتیان در دیار یزد چه به شکل بنا (‌مدارس، آب‌انبار، بیمارستان‌،..‌) و چه به شکل فرهنگی تنها برای خود نبوده بلکه دیگر هم‌میهنان خود را نیز در استفاده از آن سهیم کرده‌اند».

برخی آثار پژوهشی حسین مسرت چنین است: «آب‌انبارهای شهر یزد»، انتشارات یزدا، «از خاک تا خشت» انتشارات یزدا، «پرده‌گشا، رازنما» انتشارات همشهری، «پژوهشی در آب‌انبارهای شهر یزد» - انتشارات اندیشمندان یزد، «چکیده‌ی تاریخ فرهنگ و ادب یزد در عصر قاجار»، انتشارات یزدا، «زندگی‌نامه و خدمات علمی استاد مهدی آذر یزدی»، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، «سفرنامه‌ی تاجیکستان»،انتشارات یزدا، «سفرها و سخن‌ها»، انتشارات اندیشمندان یزد، «یادگار نیک»، انتشارات هیرمبا.

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت) ۱۴۰۳ (در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها