شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵
«هم‌سنگ طوفان»، هم‌قدم با طوفان الاقصی

برنامه شعرخوانی و رونمایی مجموعه شعر «هم‌سنگ طوفان»، شامل اشعار کنگره سراسری حماسه غزه مظلوم در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این مراسم که ۲۹ اردیبهشت برگزار شد، هادی ملک‌پور، دبیر اجرایی این کنگره، با بیان اینکه در مجموع ۷۰۰ شاعر در این کنگره شرکت کردند و ۱۲۰۰ شعر به دبیرخانه ارسال شد که از این میان اشعاری برگزیده و تبدیل به این مجموعه شعر شد، گفت: این کنگره واکنشی متعهدانه به موضوع غزه و حماسه طوفان‌الاقصی و تنها کنگره شعر در این راستا بود.

همچنین دبیر علمی کنگره بیان کرد: تنها انجمن ادبی که برای مطرح کردن طوفان الاقصی شرایط برگزاری کنگره را فراهم کرد، انجمن ادبی فرات است که ضمن اهدای جایزه نقدی به آثار برتر، مجموعه شعر شاعران این کنگره در کتاب منتشر شد. در دیدار شاعران شعر انقلاب با رهبر معظم انقلاب، ایشان تاکید بر ترجمه اشعار کردند که به دنبالش، شعر تاثیری فراتر از مرزهای فارسی‌زبانان خواهد داشت. به همین دلیل در برنامه امروز اشعار به زبان‌های انگلیسی و عربی نیز ترجمه خواهند شد.

وی در خصوص مقدمه کتاب «هم‌سنگ طوفان» اظهار کرد: این کتاب مقدمه مفصلی درباره معیارهای شعر حماسی و شگردهای رسیدن به بیان حماسی دارد؛ امروزه در عرصه شعر دچار فقر هستیم و در حوزه مسائل آفرینش شعری در دانشگاه‌ها رساله‌های بسیاری نوشته می‌شود؛ اما اینکه این رساله به دست شاعران برسد و وجهه هنری یابد و منشوری برای آفرینش آثار ادبی باشد، تبدیل به حلفه مفقوده شده است. یکی از این موضوعات، شعر حماسی است؛ شاعران از شگردهای شعر حماسی آگاهی ندارند و صرفاً بر اساس سلیقه و تجربه شعر حماسی می‌گویند. باید برای مخاطبان دانشگاهی و شاعران وجهه‌ای علمی و در عین حال سهل و ممتنع در قالب مقالات و یادداشت‌ها ارائه دهیم.

شعر فلسطین یکی از مولفه‌های ادبیات انقلاب اسلامی است

علی داوودی، داور کنگره و نماینده حوزه هنری نیز عنوان کرد: شعر برای فلسطین موضوع جدیدی برای ادبیات ما نیست؛ به ویژه یکی از مولفه‌های ادبیات انقلاب اسلامی، در ادوار مختلف شعر فلسطین بوده است. بر همین اساس، هم‌زمان با شکل‌گیری عملیات طوفان الاقصی به همت انجمن ادبی فرات پیشنهادی برای برگزاری کنگره شعر با موضوع فلسطین ارائه و طراحی شد.

در بخشی از این برنامه، شعرایی همچون بهنام کردلو، مهدی گرایی، سعیده سادات علوی، الهام صفالو، سمیه فضل‌علی، محمدرضا طالبی، حسین خزایی, میلاد عرفان‌پور اشعار خود را خواندند و اشعار برخی از این شاعران از لحاظ مضمون و قالب بررسی شد و نیز کتاب «هم‌سنگ طوفان» با حضور شعرای مطرح کشوری رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها