دوشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
رئیسی را نمی‌توان به یک جریان خاص محدود کرد

همایون همتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در آیین ادای احترام اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به خادم فرهنگ گفت: آیت‌الله رئیسی متعلق به همه ایرانیان و مسلمانان است. نمی‌توان او را به یک جریان خاص محدود کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین ادای احترام اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به خادم فرهنگ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، سیدمجتبی پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات داخلی، ایمانی خوشخو، دبیر شورای هنر و جمعی دیگر از مسئولان فرهنگی دوشنبه (۷ اردیبهشت ماه) در تالار وحدت برگزار شد.

شاهین فرهت، موسیقی‌دان گفت: من دو بار رئیس جمهور را دیدم و برایم خاطره است؛ بار اول یک افطاری در ساختمان ریاست جمهوری بود که از طرف فرهنگستان هنر، درباره موسیقی صحبت می‌کردم، درخواست حمایت از فرهنگستان هنر داشم که با روی باز استقبال کردند.

بار دوم، در مهمانی سال گذشته ایشان را دیدم؛ به من گفتند، مشغول این هستم که موسیقی ایران توسعه پیدا کند؛ با این جمله تشویق شدم. امیدوارم روحشان در نهایت آرامش باشد.

در ادامه این آیین همایون همتی، استاد و محقق ادیان عرفان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در سخنانی با تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه، گفت: آیت‌الله رئیسی متعلق به همه ایرانیان و مسلمانان است. نمی‌توان او را به یک جریان خاص محدود کرد. همه باید از این شخصیت‌های بزرگ درس بگیرند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور، دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت، افزود: ایشان در برابر انتقاد و افکار مخالف روی گشاده‌ای داشت، نزدیک ۳۰ سال معاشرت از نزدیک و دوستی و برادری، کار را برای من مشکل کرده که درباره او صحبت کنم. باورم نمی‌شود به این زودی از بین ما برود و چه امیدها داشتیم و چه بسا آرزوها که خاک شد.

همتی با بیان اینکه رئیس جمهور، دغدغه فرهنگ و دانشگاه را داشت، ادامه داد: ایشان در برابر انتقاد و افکار مخالف روی گشاده‌ای داشت و از ما می‌خواست دیدگاه و نظرات مردم را به ایشان منتقل کنیم، همچنین بسیار متواضع و فروتن بود و ندیدم با کسی با خشم صحبت کند

وی گفت: ایشان پیگیر امور فرهنگی بود و موضوعات این حوزه را جدی دنبال می‌کرد و از بی‌تفاوتی برخی جوانان نسبت به موضوع فرهنگ، گله داشت و ناراحت بود. دنبال برنامه، طرح و کلاس و سخنرانی برای معرفی درست و امروزی معارف اسلامی بود؛ دغدغه‌ای که امروز در میان مسئولان کمتر می‌بینم.

رئیسی به مسئله فرهنگ و دانشگاه علاقه‌مند بود

همتی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی نشاط زیادی برای خدمت داشت و شوق خدمت، لحظه‌ای او را رها نمی‌کرد، افزود: ایشان قدرت مدیریت و اجرا داشت؛ خصیصه‌ای که در شهید بهشتی دیده می‌شد. از رسانه‌ها می‌خواهم که اندیشه‌ها و نظرات ایشان را تبیین کنند، کتاب‌هایشان نقد شده و میزگرد برگزار شود.

در ادامه این مراسم نجفقلی حبیبی، پژوهشگر حوزه فلسفه و حکمت اسلامی گفت: بزرگان زیادی را از اول انقلاب از دست دادیم و آیت‌الله رئیسی یکی از آن‌ها است. معتقدم که آثار و برکات حضور ایشان در سال‌های آتی باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه ایشان به شدت به مسئله فرهنگ و دانشگاه علاقه‌مند بود، افزود: ایشان تاکید داشتند که امکانات لازم فراهم شود که کسی عقب نماند؛ چون توان یک مملکت به علم و دانشجویان آن است. تمام تلاش خود را کردند که دانشگاه‌ها آزادی خود را حفظ کنند، استادان درس خود را بدهند و دانشگاه نظم خود را حفظ کند که دانشجویان در عین حال که نظر سیاسی خود را داشته باشند در فضایی آرام و با سطحی مطلوب درس بخوانند.

حببیبی گفت: قوام کشور به دانشگاه است از چند جهت دانشگاه، علم را توسعه می‌دهد؛ کشور با علم زنده است، دانشی که محصولات را بیرون می‌دهد و جامعه را زنده نگه می‌دارد، دانشگاه با استادان زنده است. جناب رئیسی به این مسائل خیلی اهتمام داشت، تمام تلاش خود را کرد تا دانشگاه‌ها هم آزادی را حفط کنند، هم کتاب‌های خوب منتشر شود، هم استادان خوب درس دهند و فعال باشند.

رئیس‌جمهور تلاش کرد، دانشگاه‌ها در فضای آرام فعالیت کنند

وی بیان کرد: شاهد بودیم که رئیس‌جمهور تلاش کرد، دانشگاه‌ها در فضای آرام، در عین حضور سیاسی دانشگاهیان به فعالیت خود ادامه دهد - چون دانشگاه بدون حضور سیاسی دانشگاه نیست سطح خود را نیز ارتقا دهند، ارتقای دانشگاه یعنی ارتقای سطح علمی کشور.

به‌گفته حبیبی، در سال‌های اخیر، نتایجی که از دانشگاه به بخش صنعت می‌رود، را دیده‌ایم و شاهدیم که چقدر صنعت رشد کرده است؛ جزو کشورهای نادری هستیم که صنعت فضایی آن رشد چشمگیری داشته است؛ البته حق ایران است که با داشتن همه سوابق علمی‌، ابن‌سیناها، خواجه نصیرها و … به چنین جایگاهی برسد.

در ادامه این مراسم یادبود، داریوش ارجمند، بازیگر نیز در سخنانی گفت: آیت‌الله رئیسی فقط رئیس جمهور من و سرزمین من نبود. مردی که به اعتقاد بنده تکرار نشدنی است؛ در خلوص بی‌نظیر بود، چنین مردی کم پیدا می‌شود، بزرگا مردا که رئیس جمهور من بود.

وی افزود: من با عشق به او رای دادم، امروز هم در هفتمین روز شهادتش حضور دارم وآرزو می‌کنم خصلت‌ها، عادات و روش و شیوه او در مردانی که پس از او زمام امور را به دست می‌گیرند باشد و بیاموزند که چگونه در میان مردم بود و تا پایان خدمت جانش را داد.

ارجمند با بیان اینکه من در یکی از موضوعات از منتقدان ایشان بودم، گفت: در مراسمی صحبت کردم؛ آن زمان با تهاجم مواردی را مطرح کردم و از وفای به عهد و اصول به عهد سخن گفتم، با تندی گفتم، چون این پول برای هزار و اندی هنرمند بود.

این بازیگر افزود: آدم سیاسی، زیاد دیده‌ام؛ ۲۰ مدیرکل فرهنگ و هنر و ۵ وزیر و رئیس جمهور دیده‌ام؛ از کهنه آدم‌ها هستیم، چون در فضای فرهنگ و هنر این سرزمین بال زدم، اما انسانی تا این حد نقدپذیر، با محبت، دوست داشتنی و وفای به عهد ندیدم! اما چه حیف، ایشان زود از میان ما رفت، اما چه زیبا و چه باشکوه، مردم ایران در تشییع، چه شکوهی خلق کردند که جزو استثناهای تاریخ است، رئیس جمهوری ندیدیم دامن عبایش تا زانو گلی باشد، در مسیل راه برود و با زلزله‌زدگان همنشین شود، من ندیدم!

نخستین کارگروه کاغذ در دولت سیزدهم تشکیل شد

در ادامه این آیین غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان نیز در سخنانی گفت: من به نمایندگی از صنعت چاپ باید بگویم، اتفاقی که در این دولت رخ داد و نخستین‌بار کارگره کاغذ و چاپ به دستور رئیس جمهور شهید و به ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد؛ در ایران نخستین‌بار در حوزه تولید کاغذ ایرانی برای چاپ کتاب‌های درسی خودکفا شدیم.

وی افزود: زمانی که در ستاد انتخاباتی آقای رئیسی بودم، نخستین‌بار ۴۵ تشکل حوزه نشر و چاپ و مطبوعات با ایشان بیعت کردند. پیش از این همه روسای جمهور کشور را دیده بودم، اما ایشان با همه فرق می‌کرد و تک‌تک سلول‌هایشان برای کار و خدمت به مرم بود، خاکی بود و صداقت داشت و طی هزار روزی که رئیس جمهور بود، تمام زحمت و علاقه‌اش برای نظام و رهبری بود.

مسائل صنعت نشر در دولت سیزدهم به‌خوبی پیگیری شد

در ادامه این آیین مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات «دارالکتب اسلامیه» با اشاره به نمازی که رهبر انقلاب بر پیکر آیت‌الله رئیسی و همراهانش خواندند، گفت: خیر را می‌شد از رفتار آقای رئیسی احساس کرد. می‌دانیم کسانی که عامل خیر باشند، تمام جنبنده‌های زمین برای آن‌ها طلب مغفرت می‌کنند، دیدیم که ملت ایران و مستضعفان دنیا، درباره سوگ ایشان چه کردند و چه گفتند و چگونه گریه کردند.

وی با اشاره به بازدید رئیس‌جمهور شهید از نمایشگاه کتاب تهران گفت: ایشان نسبت به نشر و ناشران اظهار محبت می‌کردند، در دوران وی مسائل مهمی ازجمله مسئله کاغذ به بهترین وجه پیش رفت و تولید کاغذ بهتر شد، مسئله فروش مجازی در نمایشگاه کتاب تهران که برای ناشران نیز بسیار خوب بود در این دولت پیش رفت.

خدا برای رئیسی عاقبت خیر ترسیم کرد

در ادامه بهروز افخمی، کارگردان سینما در سخنانی با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی، گفت: شاید هیچ‌وقت مشخص نشود که ماجرای از دست دادن رئیس جمهور چه بود اما از دیدگاهی دیگر خیلی فرق نمی‌کند. اگر اعتقاد داشته باشیم به اینکه زمان مرگ هیچ آدمی یک‌ساعت عقب و جلو نمی‌شود؛ فکر می‌کنم همه کسانی که اعتقاد به اسلام و قرآن دارند، در این عقیده مشترک باشند، باید بدانیم از دیدگاه خدا و نقطه دید خدا، ماجرا کاملاً متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه ظاهر و باطن آیت‌الله رئیسی و همراهانش یکی بود، افزود: آن‌ها صاف و صادق بودند، حتی اگر به عملکرد دولت انتقاد وجود داشت و به نظر من جای انتقاد زیادی به سیاست اقتصادی دولتش بود اما در عین حال فکر می‌کنم که رئیسی را نمی‌شود سرزنش کرد. رئیسی فردی بود که ظاهرش زیبا و باطنش زیبا بود و خدا هم برایش عاقبت خیر، ترسیم کرد.

افخمی ادامه داد: آدم فکر می‌کند این سن ۶۳ سالگی سن اوج پختگی و اوج توانایی روحی و جسمی است، فکر می‌کنم، هرانسانی بنا به قانون طبیعت، بعد از این سن شروع به افت کردن می‌کند و توانایی‌های جسمی و ذهنی‌اش نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه بعد از رفتن امام، رئیس جمهورها یکی بعد از دیگری با محبوبیت زیاد آمدند و با تردید و بی‌اعتنایی و حتی مخالفت مردم، سمتشان را ترک کردند و خیلی خوشنامی یکدستی از خود به جا نگذاشتند، بیان کرد: بهتر از این عاقبت، برای سیدرئیسی نمی‌توانست اتفاق افتد، هم از لحاظ جسمی و ذهنی، چون بعد از این نمی‌دانم چقدر قرار بود زنده بماند، اما طبق قانون طبیعت، توانایی‌های او افت می‌کرد و شاید نتایج کار دولتش را مخصوصاً در زمینه اقتصادی به حساب خودش می‌گذاشتند که به نظر من بی‌انصافی بود.

به‌گفته افخمی، آنچه اتفاق افتاده از نقطه‌نظر سیاست و سیاسیون می‌تواند موضوع مرموزی باشد که همچنان نیز مرموز باقی می‌ماند، اما از نقطه نظر کسی که اعتقاد به تقدیر دارند، بهترین اتفاق برای آقای رئیسی وهیئت همراهش رخ داد که نمی‌دانیم هرکدام از آن‌ها چه خیری برایشان پیش آمده است؟

وی با بیان اینکه فکر می‌کنم شاید این نقطه‌نظر در آینده، دلایل بیشتری برایش پیدا شود که در بهترین زمان از لحاظ توانایی جسمی از میان ما رفت، گفت: آینده بعد از «وعده صادق» و موقعیت جدید ایران در دنیا این ضرورت را ایجاد می‌کند که انتخاب یک دولت جوان، آینده سیاسی پُرتحرک‌تری برای ایران بزرگ و ایران فرهنگی که از پاکستان تا لبنان گسترش پیدا کرده و در دنیا، اعتباریبسیار بیشتری نسبت به گذشته دارد، را رقم بزنیم.

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه، جدیدترین شعر خود درباره آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی را قرائت کرد؛ همچنین علی موسوی گرمارودی، شاعر پیشکسوت قطعه‌ای از سروده‌های خودش با عنوان مهربانی را به یاد «شهدای خدمت» خواند.

اسماعیل آذر شاعر و مدرس زبان و ادبیات فارسی هم پس از صحبت‌های موسوی گرمارودی با روایت خاطره‌ای کوتاه از توجه ویژه رئیس جمهور شهید در توجه به فرهنگ و ادبیات ایران زمین گفت: من دعا می‌کنم همه ما عاقبت بخیر شویم و امیدوارم روح شهید جمهور، در بهشت برین سرشار از شکوه باشد.

رئیسی به فهم فرهنگی دست یافته بود

در ادامه نیز پیام فضلی‌نژاد، فعال حوزه رسانه نیز گفت: چه با رئیس جمهور موافق یا مخالف باشیم و چه درصد زیادی از ایده‌های او را رد کنیم به هر صورت، رئیس‌جمهور نماد یک کشور است، آنکه اهل دانش و فرهنگ و هنر باشد نمی‌تواند در سوگ یک کس، ننشیند و این لحظات سخت تاملات بیشتری را بر او حادث نکند.

وی ادامه داد: درباره آیت‌الله رئیسی در جامعه فرهنگی، قضاوت‌های متفاوتی وجود داشت، عده‌ای او را نماد گشودگی و عده‌ای او را نماد تحجر می‌دانستند، اما رئیسی به فهم فرهنگی دست یافته بود که ناشی از تجربه زیستی بود.

آیین دمام‌زنی در تالار وحدت به یاد سید شهیدان خدمت انجام شد و محمدمهدی اسماعیلی بعد از حضور در تالار وحدت دفتریادبود را به یاد رئیس‌جمهور شهید امضاء کرد.

این مراسم که اجرای آن را رسالت بوذری به عهده دارد، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط حامد شاکرنژاد آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها