سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
نگاه مثبت قضات به کتاب و استقرار کتابخانه سیار در روستاهای دشتستان

بوشهر – حضور کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در روستاهای شهرستان دشتستان و همچنین تاکید رئیس دادگستری دیّر بر صدور احکام فرهنگی جایگزین حبس با هدف ترغیب محکومان به مطالعه و رسیدن به آگاهی، مهم‌ترین اخبار کتاب‎‌محور استان بوشهر در این هفته هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، دومین هفته خردادماه در کنار برگزاری محافل سوگواری برای شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه در کتابخانه‌های عمومی و دیگر مراکز و ادارات فرهنگی استان بوشهر، با تصمیم‌گیری‌ها و برگزاری رویدادها و برنامه‌های متنوعی با محوریت و موضوع کتاب همراه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به تاکید رئیس دادگستری دیر بر صدور احکام فرهنگی جایگزین حبس، بازدید امام جمعه جم از کتابخانه عمومی این شهرستان، حضور کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در روستاهای دهقاید و عیسوند، برگزاری ویژه‌برنامه سراسری سوگواره ادبی «روز وداع یاران»، رونمایی از کتاب شاعر گناوه‌ای در روستای محمدصالحی از جمله مهم‌ترین رویدادهای کتاب‌محور استان بوشهر در دومین هفته خردادماه است که در ادامه مختصرا به آن‌ها اشاره می‌شود.

احکام فرهنگی جایگزین حبس؛ مسیری برای آگاهی‌بخشی محکومان

رئیس دادگستری شهرستان دیر در نشستی که به‌منظور همفکری و بررسی تفاهمنامه همکاری معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای صدور احکام فرهنگی جایگزین حبس در شهرستان دیّر با حضور سید محمد مهدی موسوی کراماتی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان و حسین اکبری دادستان این شهرستان در دادگستری دیر برگزار شد، بر لزوم صدور احکام فرهنگی جایگزین حبس تاکید کرد و این امر را موثر در افزایش آگاهی محکومان در پی مطالعه دانست.

حبیب زارع با اشاره به لزوم اجرای آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی که به احکام فرهنگی جایگزین حبس اشاره دارد، گفت: کارکرد و اثربخشی احکام فرهنگی جایگزین حبس در حوزه کتاب و کتابخوانی به مراتب بهتر از تادیب و حبس خواهد بود و بر اساس نوع احکام، محکومان را در مسیر آگاهی‎بخشی و مطالعه قرار می‌دهد و موجب کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

همچنین در این نشست دادستان شهرستان دیر نیز با استقبال از احکام جایگزین حبس در تفاهمنامه قوه قضائیه و نهاد کتابخانه‌های عمومی، بر لزوم اجرای آن تاکید و بیان کرد: احکام جایگزین حبس، هدف‌های عدالت کیفری را برآورده ساخته، هزینه‌های معنوی و مادی را کاهش، به اصلاح و بازپروری مجرم کمک کرده و باعث جلوگیری از طرد مجرم از جامعه می‌شود.

در ابتدای این نشست نیز سیدمحمدمهدی موسوی کراماتی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دیّر با ارائه گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان، از همراهی دادگستری دیر در صدور احکام جایگزین حبس تقدیر کرده و گفت: نگاه ویژه مجموعه قضا به مقوله فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخوانی قطعاً در تعالی و پیشرفت جامعه موثر خواهد بود.

ضرورت بهسازی فضا و تجهیزات کتابخانه‌های شهرستان جم

حجت‌الاسلام محمدی، امام جمعه جم با حضور در کتابخانه عمومی حجت‌الاسلام محسنی جمی این شهر بر ضرورت تأمین کتب بیشتر برای رفع نیاز اقشار مختلف جامعه و نیز بهسازی فضا و تجهیزات کتابخانه‌های این شهرستان تأکید کرد.

سرپرست اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان نیز به همراهی و حمایت امام جمعه و فرماندار جم در راستای مشارکت کمیته مسئولیت‌های اجتماعی نفت و گاز و شورای راهبردی به‌منظور بهسازی و نوسازی کتابخانه‌های قدیمی و همچنین تجهیز کتابخانه جدید که طبق پیش‌بینی‌ها در دهه فجر امسال به بهره‎برداری خواهد رسید، اشاره کرد.

حضور کتابخانه سیار کانون در روستاهای دهقائد و عیسوند دشتستان

کتابخانه سیار روستایی دشتستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر در ادامه اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در مناطق محروم استان، این هفته میهمان بچه‌های روستاهای دهقائد و عیسوند از توابع شهرستان دشتستان بود.

از جمله برنامه‌های این کتابخانه سیار برای کودکان این دو روستا می‌توان به ایستگاه بازی، ایستگاه نقاشی، قصه‌گویی، معرفی شخصیت شهدای خدمت، روخوانی کتاب، امانت‌دهی کتاب برای اعضا، اوریگامی (ساخت شمع)، ساخت قاب با مقوا و… اشاره کرد که با استقبال پرشور کودکان جنوبی همراه شد.

برگزاری سوگواره ادبی «روز وداع یاران» در کتابخانه عمومی خلیج فارس

همزمان با دومین هفته خردادماه، سوگوار ملی «روز وداع یاران» به مناسبت شهادت شهدای خدمت در کتابخانه عمومی خلیج فارس برگزار می‌شود.

این سوگواره ادبی عصر سه‌شنبه، ۷ خردادماه با حضور مسئولان و شاعران بوشهری و خوانش اشعاری در رثای شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید و شهید ایران و همراهانش در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر برگزار خواهد شد.

برگزاری همایش «ناقص حیات‌داوودی» در روستای محمدصالحی گناوه

همایش بزرگداشت «ناقص حیات‌داوددی» با رونمایی از کتاب «ناقص حیات‌داوودی (کربلایی محمدقلی شاعری)» تألیف محمد مظفری در روستای محمدصالحی بندر گناوه دیگر رویداد کتاب‌محوری است که همزمان با این هفته در استان بوشهر برگزار خواهد شد.

این همایش ساعت ۲۰:۴۵ پنجشنبه، ۱۰ خرداد در میدان کربلایی محمدقلی شاعری روستای محمدصالحی به همت سازمان مردم‌نهاد نیمدری سبز با همکاری دهیاری و شورای اسلامی این روستا برگزار می‌شود.

کتاب «ناقص حیات‌داوودی» در خصوص شعر و زندگی شاعر گناوه‌ای؛ کربلایی محمدقلی شاعری معروف به «ناقص حیات داوودی» است. کربلایی محمدقلی شاعری در قالب‌های مختلف شعری تبحر داشته، ولی منظومه بلند او یکی از حماسه‌های برار ایران‌زمین است که به پیروی از شاهنامه فردوسی سروده شده و مردم شهرستان گناوه آن را بسیار دوست دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها