شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۰
کتاب «روایت دوتوک» در بیرجند رونمایی شد

خراسان جنوبی- کتاب «روایت دوتوک» با هدف معرفی عروسک‌های بومی و محلی خراسان جنوبی در بیرجند رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بیرجند، احمد کاشانی، مدیرعامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی در مراسم رونمایی از کتاب روایت دو توک گفت: این کتاب درآمدی بر معرفی عروسک‌های بومی - محلی خراسان جنوبی با تاکید بر دوتوک تاجمیری بوده که توسط سیدمحمدرضا خلیل‌نژاد، سیداحمد برآبادی، آرزو پایدارفرد، آمنه سیاری و علیرضا یاری جمع آوری و نگارش شده است.

وی عنوان کرد: عروسک‌های بومی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن محدوده سربیشه نمونه‌ای از عروسک‌های دست‌ساز است که لالایی‌ها، شعرهای قدیمی و خاطرات زندگی روستایی و عشایری یادآوری می کند.

کاشانی ادامه داد: عروسک دست ساز بومی دوتوک جان‌بی‌بی تاجمیر توسط گل بی‌بی، یکی از زنان توانمند روستای تاجمیر ساخته شده است.

وی بیان کرد: پروژه بین المللی ترسیب کربن ابتکاری مشترک بین دولت جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران سازمان ملل متحد است که از سال ۲۰۰۵ میلادی در منطقه حسین آباد شهرستان سربیشه، خراسان جنوبی اجرا شده است.

کاشانی یادآور شد: این پروژه در راستای تحقق یکی از اولویت های توسعه ایران یعنی مقابله با بیابانزایی و تخریب سرزمین و با هدف توسعه یک مدل مدیریت مشارکتی و احیای اقتصادی منابع طبیعی تخریب شده در مناطق خشک و نیمه خشک طراحی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها