دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
آسیب قیمت‌شکنی تعرفه خدمات چاپی جدی است

یک پیشکسوت صنعت چاپ می‌گوید؛ در برخی واحدهای صنفی صنعت چاپ، شاهد قیمت‌شکنی تعرفه تولید محصول هستیم؛ بنابراین با توجه به اینکه مشتری خواهان سفارشی با دستمزد اندک است، قیمت‌شکنی به فعالیت همکاران آسیب ‌زده است.

حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مهم‌ترین دغدغه فعالان صنعت چاپ، عنوان کرد: به‌عنوان یک فعال صنعت چاپ که بیش از پنج دهه است مشغول فعالیتم، شاهد نوسانات نرخ مواد اولیه و تاثیر آن بر کسب و کار اهالی چاپ و نشر هستم.

وی افزود: گاهی این نوسانات به‌گونه‌ای است که در فاصله امروز تا فردا، هر بند قیمت کاغذ ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند، سایر اقلام مورد نیاز اهالی چاپ مثل مرکب نیز درگیر این مسئله هستند.

محمدی با بیان اینکه یک زمانی مرکب‌های آلمانی باکیفیت و درجه یک وارد می‌شد، ادامه داد: امروزه اما دیگر خبری از مرکب‌های درجه یک نیست و کشوری مثل چین، ۱۰ مدل مرکب تولید می‌کند می‌دهد که متاسفانه اغلب آن‌ها کیفیت خوب و مناسبی هم ندارند و همه آن‌ها هم در بازار ایران موجود است.

وی ادامه داد: در یک بازه زمانی در کیفیت محصولات چاپی با کشورهایی مثل ایتالیا رقابت می‌کردیم و گاهی حتی همپای آن‌ها بودیم اما امروزه به‌دلیل کیفیت نازل مواد اولیه، شاهد افت کیفیت محصولات هستیم؛ به‌نظر می‌رسد باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.

این پیشکسوت صنعت چاپ در ادامه به قیمت‌شکنی صنف اشاره کرد و گفت: در برخی واحدهای صنفی صنعت چاپ، شاهد قیمت‌شکنی تعرفه تولید محصول هستیم، درحالی که این تعرفه طی سال‌های اخیر، افزایش چشم‌گیری نداشته است بنابراین با توجه به اینکه مشتری دنبال سفارشی با دستمزد اندک است، قیمت‌شکنی به فعالیت همکاران آسیب زده است.

محمدی با اشاره به افزایش دستمزد کارگران طی ۶سال اخیر گفت: اکنون باید به کارگر چاپخانه بیش از ۱۶ میلیون تومان حقوق بدهیم؛ درحالی که این عدد طی سال‌های قبل، بسیار پایین‌تر بود اما طبق قانون، موظف به پرداخت این حقوق هستیم.

به‌گفته وی، این موضوع در حالی رخ می‌دهد که تعرفه‌های چاپ طی این سال‌ها نه‌تنها افزایش نداشته که پایین‌تر هم آمده است، در این میان برخی واحدهای صنفی قیمت‌شکنی می‌کنند تا بتوانند سفارش و کار بیشتری بگیرند تا هزینه‌های دفتر اجاره‌ای و ماشین قسطی را پرداخت کنند، اما همین کار صدمات زیادی به صنف وارد می‌کند.

محمدی با بیان اینکه قیمت‌شکنی‌ها گاهی از سوی برخی واحدهایی انجام می‌شود که مجوز هم ندارند، گفت: کیفیت نکته مهمی است که بسیاری از سفارش‌دهندگان باید به آن دقت کنند؛ زیرا در بسیاری از موارد واحدهایی که قیمت‌شکنی می‌کنند، کارهای باکیفیت و خوبی تولید نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها