یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۷
انتشار کتاب درباره شهید جمهور به ۷ زبان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح جزئیات برنامه‌های مراسم چهلم شهدای خدمت از تدوین ۱۴ عنوان کتاب با موضوع رئیس جمهور شهید خبرداد و گفت: تلاش داریم بخشی از این آثار به هفت زبان ترجمه و منتشر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست خبری تشریح جزئیات مراسم چهلم شهدای خدمت یکشنبه (سوم تیرماه) با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت چهلمین روز شهدای خدمت، سیدمحمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ و مهدی رمضانی، دبیر ستاد بزرگداشت چهلمین روز درگذشت شهدای خدمت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از برنامه‌های اربعین شهدای پرواز اردیبهشت، گفت: در میان ناباوری، سوگ، غم و اندوه به اربعین این شهدا نزدیک می‌شویم و در فقدان رئیس‌جمهور پُرکار، پُرتلاش، باکفایت و جامع الاطراف و همکاران صدیقش در عزا هستیم.

وی افزود: از ابتدای اعلام خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و در همه برنامه‌های تجلیل و تکریم شهدای خدمت، آنچه که بیش از همه محسوس و ملموس است میدان‌داری مردم است.

اسماعیلی با بیان اینکه خداوند به‌واسطه اخلاص و خدمتگزاری خادمان ملت این محبت را در دل مردم قرار داده است، ادامه داد: محبت به مردم این وعده الهی است و کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، خداوند محبت آن‌ها را در دل مردم قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: بنا داریم برای مراسم اربعین شهدای خدمت وجه مردمی و حضور آحاد مردمی را تسهیل کنیم، در دولت و مجموعه نهادهای حاکمیتی هیچ وظیفه‌ای جز تسهیل و هماهنگی کارها نداریم، این برنامه‌ها متعلق به مردم است؛ بنابراین پیش‌بینی شده، همه کار، برنامه‌ریزی بر حضور قوی مردم و امکان بروز عواطف و احساسات میلیون‌ها ایرانی در فراغ این بزرگواران باشد.

اسماعیلی با بیان اینکه مراسم اصلی در تهران و مشهد است، گفت: پنجشنبه ساعت ۱۷ در مصلای تهران مراسمی داریم و چینش به‌گونه‌ای است که جلوه‌ای برای ارائه خدمات دولت سیزدهم فراهم کنیم، سخنان سیدحسن نصرالله پخش می‌شود همچنین، همسر فاضل و دانشمند رئیس‌جمهور دکتر علم‌الهدی سخنرانی دارد و برنامه با مداحی، سرود و شعر با هدف تحلیل از شهدا دنبال می‌شود.

به‌گفته وی، برنامه دوم مراسم‌های بزرگداشت نیز از زمان تدفین شهدا است و روز سه‌شنبه ۱۲ تیر ماه اجرا می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه علاوه بر تهران در استان‌ها نیز چند مراسم مختلف برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: تلاش شده همزمان با مراسم تهران در شهرهای دیگر مثل تبریز هم چند مراسم مختلف برگزار شود؛ همچنین تلاش شده به شکل متعارف با حضور حماسی، گسترده و میلیونی مردم در همه نقاط کشور برگزار شود.


وی ادامه داد: حضور حماسی مردم، نظریه کارآمدی دولت دینی و تجلیل از خادمان را به نمایش می‌گذارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه خانواده شهدا بخصوص خانواده رئیس‌جمهور در قم. هواز حضور خواهند داشت، گفت: در پایان هفته بعدی خانواده رئیس‌جمهور برای تشکر از احساسات گسترده مردم عراق و دولتمردان عراقی، شاعران و موکب داران به این کشور سفر خواهند کرد.


به‌گفته وی، خانواده امیرعبداللهیان نیز پنجشنبه هفتم تیر در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حضور دارند و مراسمی آنجا برگزار می‌شود.


اسماعیلی با بیان اینکه رونمایی کتاب نیز ازجمله این اقدامات است، گفت: مجموعه‌ای از نمایشگاه عکس و نمایشگاه آثار هنری در یک بازه زمانی یک هفته‌ای برگزار خواهد شد و برنامه وسعی خواهیم داشت.


همچنین وزارت امور خارجه برنامه‌ای با حضور مهمانان خارجی برای بزرگداشت شهدا به‌خصوص وزیر خارجه با حضور ۱۴۰ مهمان برگزار خواهد کرد و خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی این رویدادها با پوشش می‌دهند.

وی افزود: اقلیت‌های دینی و قومیت‌های مختلف نیز برنامه‌های بزرگداشت شهدای خدمت را اعلام کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش ایبنا درباره تشکیل بنیاد آیت‌الله رئیسی با هدف پیشگیری از انتشار مصادیق کتابسازی با موضوع رئیس‌جمهور شهید بیان کرد: بنا نیست یک کار متمرکز انجام شود و ممکن است برخی افراد دلنوشته و اقدامی برای رئیس‌جمهور شهید داشته باشند اما اداره کل کتاب این موضوع را در دستور دارد تا بررسی کتاب‌های ارسالی برای دریافت مجوز با دقت انجام شود.

به گفته اسماعیلی به اداره کتاب و معاونت امور فرهنگی ابلاغ شده تا نسبت به این موضوع مراقب داشته باشند تا بنیاد رئیس جمهور شهید شکل بگیرد و به شکل جدی‌تری این نظارت انجام شود.
وی همچنین درباه برنامه‌های مختلف پیش‌بینی شده برای بزرگداشت و گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید، عنوان کرد: با همکاری بنیاد رئیس‌جمهور شهید، تصمیماتی توسط همکاران گرفته شده است و در جشنواره‌های فجر جایزه ویژه شهیدجمهور خواهیم داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه در بیش از ۶۰ کشور آئین یادبود رئیس‌جمهور و هیئت همراهشان برگزار شده است، گفت: در کشورهایی که ما نماینده نداریم هم برای ارادت به رئیس‌جمهور مراسم گرامیداشت برگزار شده است و قرار است برنامه‌هایی نیز برگزار شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره کتاب‌های مرتبط با رئیس‌جمهور شهید، توضیح داد: بخش مهمی از آثار هنری مثل شعرهای سروده شده و مجموعه خاطرات مربوط به رئیس‌جمهور و گردآوری آثار است، این کتاب‌ها ۱۴ اثر هستند، کتابی نیز با نظارت من درباره خدمات رئیس‌جمهور در قوه قضا در حال گردآوری است و تلاش داریم که به هفت زبان ترجمه و منتشر شود.

وی همچنین تاکید کرد: مستند مجتبی امینی (دبیر سابق جشنواره فیلم فجر) نیز با موضوع رئیس‌جمهور همزمان با اربعین به نمایش گذاشته می‌شود. در حوزه موسیقی و سرود نیز کارهای خوبی انجام شده است و به تدریج به عرصه عمومی خواهد رسید.

محمدمهدی رحیمی، مدیرکل روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور نیز در ادامه صحبت‌های وزیر فرهنگ، گفت: کتاب حاشیه‌نگاری نخستین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک یکی از این کتاب‌ها است که حامد عسگری کارهای آن را انجام می‌دهد، این اثر در مراحل پایانی خود قرار دارد و پایان‌بندی آن به شهادت ایشان ختم می‌شود، محمدعلی جعفری نیز کتابی درباره حاشیه‌نگاری سفر رئیس‌جمهور به نیویورک در دست دارد.

وی افزود: از نزدیکان و همراهان ایشان نیز حاشیه‌نگاری‌هایی در حال تالیف است، مستندها هم اغلب فعالیت و دوران حیات و دوره کوتاه ریاست جمهوری ایشان را به تصویر می‌کشند، در این حوزه مستندهای زیادی تولید شده و به زودی مستند سفر استانی و سفرهای برون مرزی رئیس‌جمهور شهید از شبکه‌های ملی پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها