یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۹
سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» به‌مثابه قانون است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» می‌گوید، این سند به‌واسطه تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌مثابه قانون است که دستگاه‌ها باید آن را اجرا کنند.

مهدی رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا درباره سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» و ضمانت اجرای آن گفت: پیش از تصویب این سند، دو سند دیگر در این زمینه وجود داشت؛ سند «نهضت مطالعه مفید» که بنا به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دولت دهم تصویب شد و سند «ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی» که در شورای فرهنگ عمومی دولت دوازدهم با تعجیل به تصویب رسید اما در عمل این دو سند ضمانت اجرا نداشت و اجرایی نشد.


وی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد داد که این دو سند فرهنگی در بخش کتابخوانی نیازمند به‌روزرسانی است، عنوان کرد: دلیل این پیشنهاد این بود که برخی مصادیق، مفاهیم، تعاریف و موضوعات در فضای کتابخوانی تغییر کرده است، سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید بعد از چند جلسه بررسی و رفت و برگشت در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسید و در نهایت به شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و در کمیسیون «معین» بررسی شد.


دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابهاماتی درباره تدوین سند ملی خواندن داشتند که با برگزاری جلساتی این نقاط مبهم رفع شد، اظهار کرد: در نهایت سند «ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و از سوی رئیس جمهور شهید ابلاغ شد.


رمضانی درباره ضمانت اجرای سند «ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید» گفت: در این سند، تکالیف هر دستگاه به تفصیل آمده و یک کارگروه، مسئول پیگیری ضمانت اجرای آن است. تکالیفی که در این سند برای دستگاه‌ها دیده شده است، مالایطاق نیست، یعنی این روند در مسیر اهداف دستگاه‌هاست و برای آن‌ها جهت‌دهی شده است؛ به‌عبارت دیگر اگر تکلیفی به‌عنوان مثال برای صداوسیما در نظر گرفته شده در مسیر خدمت صداوسیما تعریف شده است اما انسجام و اجرای مفاد سند از سوی همه دستگاه‌ها موجب به چشم آمدن اهداف این سند و تاثیرگذاری آن می‌شود.

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌مثابه قانون است، عنوان کرد: قانون نیز یک تکلیف است که دستگاه‌ها باید اجرا کنند، پس ضمانت اجرا برای این سند دیده شده است و پیگیری‌کننده و ناظر، کمیته سند ملی «خواندن و نهضت مطالعه مفید» است که این کمیته نیز ترکیب خوبی دارد و ریاستش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وزیر قطعاً توان راهبری و اجرای این سند را دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه تاکنون سندی با این جزئیات و دقت با ذکر درصد، برای پیشرفت در یک حوزه خاص مانند خواندن تدوین نشده است، گفت: مفاهیمی که در سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» آمده براساس موضوعات و اتفاقات روز است و مجموعه این ویژگی‌ها نهاد کتابخانه‌های عمومی را نسبت به اجرایی شدن این سند نسبت به دو سند پیشین امیدوار کرده بود.


رمضانی با تاکید بر اینکه امیدواریم با تغییر دولت، سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» اجرایی شود، گفت: یک نکته مهم در تدوین سند این بود که عمده منویات مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ و نکاتی که حتی درگذشته مطرح کرده بودند، در این سند دیده شده است؛ ازجمله تکلیف «تولید محتوا»، «تبلیغ و ترویج کتاب»، «تعیین زنگ کتابخوانی» و «دخالت دادن وزارت علوم و آموزش و پرورش در بخش کتابخوانی».


وی با بیان اینکه برای اجرای سند ملی «خواندن و نهضت مطالعه مفید» یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که برای پیشبرد نهضت مطالعه و افزایش کتابخوانی در میان دستگاه‌های مختلف، انگیزه وجود دارد و این موضوع به اجرایی شدن سند کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها