جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۳
فقدان کلان‌نگری علمی در پایان‌نامه‌های رشته زبان و ادبیات فارسی

رئیس بنیاد استاد شهریار و مسئول برگزاری نخستین جشنواره پایان‌نامه‌های زبان و ادبیات فارسی یکی از مهم‌ترین چالش‌های تحقیقات و پایان‌نامه‌های این حوزه را عدم کلان‌نگری علمی و ادبی عنوان کرد.

جواد وند نوروز در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) یکی از اهداف اصلی برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های زبان و ادبیات فارسی را آسیب‌شناسی در این حوزه و کشف ظرفیت‌های مغفول‌مانده عنوان و بیان کرد: ادبیات عامه در ایران دانشی بسیار نوپاست و در مقایسه با کشورهای دیگر پژوهش‌های زیادی درباره آن انجام نشده ولی همین مقدار پژوهشی که به لحاظ کمی و کیفی درباره آن انجام شده است، تاثیر بسزایی در معرفی این رشته دارد. یکی از مهم‌ترین پژوهش‌هایی که دانشگاه‌های ایران انجام می‌شود و نتیجه کار فشرده پژوهشگران دانشگاهی است، پایان نامه‌هاست که در این عرصه اگر درست و متقن نوشته شوند، می‌توانند در حل بسیاری از مشکلات علمی رشته ادبیات عامه که دانشی جدید است، موثر و کارساز باشند و به نتایج سودمند و علمی بدل شوند.

مسئول برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد: بیشتر پایان‌نامه‌هایی که در دانشگاه‌های کشور نوشته شده است توصیفی‌اند، به نتایج جدیدی نرسیده‌اند و در بخش کلیات معمولاً تقلیدی عمل کرده‌اند. در ساختار اصلی پایان نامه‌ها کلیشه ملال‌آوری دیده می‌شود؛ به پیشینه تحقیق درست توجه نشده، از منابع معتبر استفاده نشده است و در کل رویکرد مسئله‌محور و دانشگاهی ندارند. توصیفی و گردآوری بودن پایان‌نامه‌های دانشگاهی در این رشته نشان‌دهنده ابتدایی بودن پژوهش‌های ادبیات عامه در ایران است و ازآنجا که پژوهش درباره هر مسئله‌ای در هر کشوری با گردآوری آغاز می‌شود و سپس به مرحله پختگی و تحلیل می‌رسد، باید گفت هنوز این رشته در ایران در مرحله اولیه است؛ هرچند در سال‌های اخیر گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی توضیح داد: یکی از آسیب‌های عمده پایان‌نامه‌های رشته زبان وادبیات فارسی عدم وجود کلان‌نگری علمی _ادبی است. با نگاهی به پایان‌نامه‌های تالیف شده در دانشگاه‌های کشور متوجه می‌شویم که هیچ نوع پیوند هدفمند میان موضوع‌های پایان‌نامه‌ها وجود ندارد؛ هزاران پایان نامه در دانشگاه‌های کشور نوشته شده ولی تاکنون هیچ نظریه و استنتاج کلی مدون در ادبیات فارسی تولید نشده است. علت وجود چنین مشکلی نبود هدف گذاری‌های کلان و وجود نظامی هدفمند برای پژوهش‌های ادبی است. در نظام دانشگاهی کشورهدف‌ها باید به گونه‌ای گسترده ترسیم شوند تا بتوانند از یک سو علایق دانشجویان را پوشش دهند و از سوی دیگر دیگر مبانی علمی ادبیات فارسی را بنا نهند؛ در این مسیر هر یک از پایان نامه‌ها به عنوان خشتی از این بنای عظیم محسوب می‌شوند که در عین داشتن هویت و محدوده مشخص در پیگره عظیم دیگری نقش آفرینی می‌کنند.

وندنوروز با اشاره به انتشار فراخوان برگزاری جشنواره پایان‌نامه‌های برتر رشته زبان و ادبیات فارسی عنوان کرد: بنیاد فرهنگی مقبره‌الشعرای استاد شهریار با همکاری دانشگاه تهران و کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اولین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر زبان و ادبیات فارسی را برگزار می‌کند. زمان برگزاری این جشنواره ۲۷ شهریور همزمان با روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی در دانشگاه تهران است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها