پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۷
محرم و واقعه‌ عاشورا از عوامل مهم تأثیرگذار بر ادبیات ایران است

هرمزگان - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان گفت: محرم و به‌ویژه واقعه‌ عاشورا از عوامل مهم تأثیرگذار بر ادبیات ایران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، فرشاد محمدی در مجلس طرح معرفی کتاب‌های عاشورایی که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان تا پایان ماه محرم برگزار می‌شود از تاثیر گذاری محرم و واقعه عاشورا بر ادبیات ایران گفت و افزود: عاشورا مهم‌ترین واقعه در فرهنگ شیعیان است و قیام امام حسین علیه‌السلام در ماه محرم و واقعه عاشورا از عوامل مهم تأثیرگذار بر ادبیات ایران است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان با بیان به اینکه ادبیات عاشورایی از غنی‌ترین و حماسی‌ترین ذخایر فکری و احساسی مکتب شیعه است، ادامه داد: عمق تاثیرگذاری این قیام به گونه‌ای است که با گذشت قرن‌ها از آن واقعه، نویسندگان و شاعران در نوشته‌های مکتوب خود وام‌دار این واقعه‌اند.

وی با توجه به اهمیت ترویج فرهنگ عاشورایی بیان کرد: با فرا رسیدن ماه محرم، طرح معرفی کتاب با محوریت عاشورا و شناخت شخصیت و سیره امام حسین (ع) و یاران باوفایشان در منبرهای وعظ و روضه خوانی با حضور «حجت الاسلام بهزاد پودات»، نویسنده و کارشناس مذهبی آغاز شد.

حجت الاسلام بهزاد پودات ضمن تسلیت فرا رسیدن شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایشان اظهار داشت: عاشورا حقیقتی تکرار شونده و ناظر بر تمام جنبه‌های زندگی است. خودشناسی، جامعه‌شناسی، هستی‌شناسی و خداشناسی همه در عاشورا جمع شده و ادبیات که همواره محملی برای انتقال زیباتر و ماناتر اندیشه‌هاست می‌تواند نقش موثری در شناساندن ابعاد مختلف این حماسه عظیم ایفا کند.

وی تصریح کرد: زمانی به شناخت و معرفت عاشورایی دست خواهیم یافت که اهل مطالعه و تحقیق باشیم از همین رو کتاب‌های مختلفی از جمله: «کتاب فرزندان امام حسین (ع)»، نوشته مرضیه محمد زاده، «کتاب از مدینه تا کربلا»، نوشته دکتر آیتی و «کتاب پرسش تشنگی»، کاری از موسسه فرهنگی عاشورا در گلزار شهدای بندرعباس برای عزاداران حسینی معرفی شد.

این کارشناس مذهبی افزود: این طرح تا پایان ماه محرم ادامه خواهد داشت و کتاب‌های مختلفی از نویسندگان بومی و ملی با محوریت عاشورایی معرفی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها