شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۱
شاعر مشهدی برنده جایزه «کتاب سال شعر خبرنگاران» شد

خراسان‌رضوی - فارد قربانی، شاعر مشهدی در هجدهمین دوره جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» رتبه دوم بخش ویژه شاعران بدون کتاب را دریافت کرد.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): فارد قربانی، شاعر مشهدی و دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک است که از سال ۱۳۸۳ با ورود به دانشگاه فنی شیراز به شعر و ادبیات علاقه‌مند شد و اکنون عضو فعال بسیاری از انجمن‌های شعر است وآن‌طور خودش می‌گوید ۱۲ سال که شعر می‌نویسد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: تا اواسط سال ۱۴۰۲ با حضور در جشنواره ها و جوایز ادبی مخالف بودم و برای همین تا کنون در هیچ جشنواره و جایزه‌ای به دلیلی که ذکر کردم و نداشتن کتاب شرکت نداشتم.

وی گفت: در یک عصر زمستانی در سال ۱۴۰۲ و در دیداری که با دوستان خوب و شاعرم آقایان محمد توکلی کوشا و سعید رضوی پور داشتم متقاعد شدم که در بخش ویژه هجدهمین دوره جایزه شعر خبرنگاران که برای شاعرانی که به اندازه یک مجموعه شعر و کتاب شعر، شعر دارند اما تا کنون کتابی چاپ نکرده‌اند، شرکت کنم.

قربانی افزود: حاصل آن هم کسب مقام دوم در هجدهمین دوره این جایزه شد.جایزه شعر خبرنگاران که از آن به عنوان کتاب سال شعر خبرنگاران نیز یاد می‌شود پاییز سال ۱۳۸۴ توسط محمد هاشم اکبریانی بنیان گذاری شد و اولین دوره آن در سال ۱۳۸۵ برگزار شد که در حال حاضر دبیر این جایزه آقای علیرضا بهرامی هستند.

این شاعر اظهار کرد: از ۱۲ سال پیش که شعر و جهان مرتبط با شعر برای من مثل هوا برای نفس کشیدن و زنده ماندن امری حیاتی و مهم شد و با وجود اینکه کلاً انسان جلوت گریزی هستم تصمیم گرفتم حضور پر رنگ تری در جامعه ادبی داشته باشم و در اوایل دهه ۹۰ با دوست و خوب شاعرم علی پارسا در تهران در انجمن ادبی بامداد شروع به همکاری کردم که در مدت حیات چند ساله این انجمن در فرهنگسرای مهر تهران جلسات خوب و پر بازخوردی با حضور شاعران خوب معاصر برگزار شد.

وی افزود: بعد از برگشتنم به مشهد از تهران برای کار و زندگی در اواخر دهه ۹۰ ایده‌ای به ذهن خودم، محمد توکلی کوشا و امیر حسین آتش خطور کرد که به دنبال آن با حضور و همراهی دوستان خوب و شاعرم نظیر مهدیه پیش‌قدم، کیمیا تاج‌نیا، آناهیتا تاتاری و معید انجمن ادبی گات تاسیس شد، که خوشبختانه این انجمن ادبی تا کنون در گالری رادین و با حمایت های بی‌دریغ مدیر این کافه گالری، این انجمن ادبی مستمرا در حال برگزاری رویداد است.

قربانی در خصوص فعالیت‌های انجمن ادبی گات گفت: در این انجمن به مباحثی همچون شعر شاعران معاصر (گات و گفت)، برگزاری جلسات پژوهشی و نقد ادبی و شعر خوانی می پردازیم.

وی اظهار کرد: امسال تصمیم دارم کتاب اول شعر خودم را اگر خدا بخواهد با عنوان «ناخلف» به چاپ برسانم و شاید ۲ عنوان تحقیق که در سال‌های گذشته در خصوص ماهیت روایت در شعر و قراردادهای مخدوش در شعر آزاد در حال انجام داشتم را بالاخره به سرانجام رسانده و به چاپ برسانم.

این شاعر مشهدی در انتها در تشریح جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» گفت: تاکنون شاعران خوب و بزرگ معاصر از جمله احمدرضا احمدی و عباس صفاری در آن شرکت داشته و برنده جایزه شده‌اند، از شاعران خوب و بزرگ خراسانی زنده یاد آقای غلامرضا بروسان، آقای مهدی حاتمی، آقای الیاس علوی و خانم نرگس برهمند و آقای حسن متین راد نیز در این جایزه شرکت داشته و حائز رتبه اول شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها