شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۲
وضعیت یهودیان در سرزمین‌های اسلامی چگونه بوده است؟

کتاب «یهودیان در جهان اسلام» از سوی انتشارات کرگدن به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «یهودیان در جهان اسلام» تالیف برنارد لوئیس با ترجمه سیده فاطمه زارع حسینی از سوی انتشارات کرگدن به بازار کتاب آمد.

یهودیان در جهان اسلام از مهم‌ترین آثار برنارد لوئیس، از مستشرقان نامدار یهودی، است که به وضعیت یهودیان و جماعات یهودی در سرزمین‌های اسلامی از جمله ایران می‌پردازد. لوئیس بر این باور است که مطالعه تاریخ یهود در قرون میانه و جدید بیانگر این است که یهودیان دیاسپورا فقط زیر لوای این یا آن خلف دینی خود – مسیحیت و اسلام – توانسته‌اند به حیات خویش ادامه دهند. از دید او، کل ماجرای تاریخ یهودیت، در فاصله زمانی بین ویرانی مراکز یهودی عهد باستان و تأسیس دولت جدید یهودی، یا در سرزمین‌های اسلامی رخ داده است یا در سرزمین‌های مسیحی‌نشین.

لوئیس در این کتاب ابتدا به موضوع «ذمّه»، به‌عنوان مقوله‌ای که در شرع و اصول عقاید اسلامی تثبیت شده است، می‌پردازد. آنگاه اصطلاح «سنت یهودی-اسلامی» را مطرح می‌کند که مراد از آن، تمدن دینی و فرهنگی یهودی مشترک میان یهودیت و اسلام است. سپس به بحث درباره پس‌زمینه ژئوپلیتیک حیات یهودیان، از آسیای مرکزی تا مراکش، می‌پردازد. توجه اصلی او معطوف به امپراتوری عثمانی است. لوئیس در انتها به توصیف آنچه «پایان سنت» می‌خواند، می‌پردازد. سرگذشت یهودیان در سده سیزدهم / نوزدهم در ایران، مراکش یا امپراتوری عثمانی تأسف‌برانگیز است. در این دوره، تهمت خون، اتهامی که از سامی‌ستیزی اروپای مسیحی به جهان اسلام راه یافت، رو به افزایش گذاشت، با آنکه مرتکبانش معمولاً نه مسلمانان که مسیحیان بودند.

برنارد لوئیس، زاده ۳۱ می ۱۹۱۶ و درگذشته ۱۹ می ۲۰۱۸، استاد بازنشسته مطالعات خاورمیانه در دانشگاه پرینستون و نویسنده‌ای انگلیسی / آمریکایی بود. لوئیس در لندن به دنیا آمد. تخصص او، تاریخ اسلام و اثر متقابل تمدن اسلام و غرب است و بیشتر به خاطر تحقیقاتش درباره تاریخ امپراتوری عثمانی شناخته می‌شود. لوئیس یکی از برجسته‌ترین خاورمیانه‌شناسان غربی است و نظرات کارشناسی او درباره خاورمیانه، از معتبرترین نظرات در این حوزه در نظر گرفته می‌شود.

کتاب «یهودیان در جهان اسلام» تالیف برنارد لوئیس با ترجمه سیده فاطمه زارع حسینی و ۳۲۰ صفحه و بهای ۴۰۰ هزار تومان از سوی انتشارات کرگدن به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها