پنجشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» منتشر شد

یاناگی در کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» از نوعی زیبایی شناسی سخن می‌گوید که بر اساس احترام و توجه به اشیای روزمره شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» نوشته سوئتزو یاناگی و ترجمه مریم پور اسماعیل با ۲۲۴ صفحه در نوبت اول تابستان ۱۴۰۳ به قیمت ۲۴۶ هزار تومان به همت انتشارات مشکی منتشر شد.

کتاب «زیبایی چیزهای روزمره» اثری فلسفی و هنری است که به بازنگری در رابطه انسان با اشیای روزمره می‌پردازد. یاناگی در این کتاب از نوعی زیبایی شناسی سخن می‌گوید که بر اساس احترام و توجه به اشیای روزمره شکل گرفته است. او معتقد است که در گذشته، مردم با اشیا رفتاری متفاوت داشتند؛ رفتاری که با توجه و احترامی خاص همراه بود. این نوع برخورد به دلیل صداقت و مهارت بالای صنعتگران در ساخت این اشیا بود و همچنین به دلیل کیفیت بالای این کالاها که با گذشت زمان نه تنها کهنه نمی‌شدند بلکه زیبایی بیشتری نیز پیدا می‌کردند. اشیای ساخته شده در گذشته، مانند دوستانی وفادار، احساس صمیمیت و دلبستگی را در صاحبانشان ایجاد می‌کردند و حتی افتخارآمیز بود که کسی بگوید یک شی‌ء از نسل‌های پیشین به او به ارث رسیده است.

در بخش دیگری از کتاب، یاناگی به تحلیل وضعیت امروزین می‌پردازد و بیان می‌کند که سلیقه‌ی شخصی انسان‌ها رو به افول گذاشته است. او این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه می‌توان هنرهای مردمی را دوباره زنده کرد و آن‌ها را به بلوغ و باروری رساند.

یاناگی بر این باور است که اگرچه اشیای روزمره باید با نیازهای عصر جدید همخوانی داشته باشند، اما نباید صرفاً نسخه‌برداری از گذشته باشند. او تاکید می‌کند که هنرهای مردمی، اگر بخواهند همچنان به خلق اشیای غیرتجملی بپردازند، باید نیازهای دوران جدید را در نظر بگیرند و به آن‌ها پاسخ دهند. یاناگی با رویکردی فلسفی و انتقادی به زیبایی‌شناسی اشیا، سعی دارد تا خواننده را به تاملی عمیق‌تر در رابطه با اشیای روزمره و هنرهای مردمی دعوت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها