پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۷
معرفی یک دقیقه‌ای کتاب‌های نخوانده در کتابفروشی «کتابزون» سنندج

کردستان - کتابفروشی کتابزون یکی از کتابفروشی‌های فعال در زمینه معرفی تازه‌های نشر و کتاب‌هایی است که تاکنون نخوانده‌اید.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - شنو نوری: فضای ۱۵ متری در طبقه اول مجتمع تجاری کردستان در بلوار پاسداران سنندج، جایی برای عرضه کتاب به وسعت ایران است. هر چند فضایی کوچک دارد اما با تلاش و پیگیری مدیر این کتابفروشی، کتاب‌ها در فضای مجازی معرفی می‌شوند و مخاطبان زیادی از جمله اهالی فرهنگ و ادب را به سوی خود می‌کشاند.

ایده معرفی کتاب در یک دقیقه از جمله ابتکارهای مدیر کتابفروشی کتابزون است که با آن رغبت برای انتخاب کتاب آسان‌تر است و علاقه‌مندان با پیگیری صفحه این کتابفروشی، انتخاب بهتر و مناسب‌تری دارند.

مجتمع تجاری کردستان که در بلوار پاسداران سنندج واقع است، مجتمعی بزرگ با مغازه‌های زیاد است اما به رغم جای مناسب و بزرگیش، سوای از مغازه‌های روی خیابان اصلی، تعدادی اندکی از مردم برای خرید به این مجتمع مراجعه می‌کنند. حداقل برای من که سالها در این شهر زندگی کرده‌ام همیشه خلوت و نسبت به سایر مجتمع‌های تجاری سوت و کور بوده است.

در این مجتمع تجاری که بیشتر مغازه‌های آن به کار صحافی، کپی و چاپ می‌پردازند، چندتایی کتابفروشی نیز در آن رونق دارد که کتابفروشی کتابزون از جمله این مغازه‌هاست.

مدیر این کتابفروشی که بسیار خوش ذوق و خوش اخلاق است، ابتکار زیادی برای جذب مخاطب به خرج داده که از آن جمله می‌توان به خوانش کتاب و گرفتن جایزه، طرح سوال، معرفی کتاب در یک دقیقه و نشست‌های کتابخوانی اشاره کرد.

دقایقی با سروش امامی راد، مدیر کتابفروشی کتابزون سنندج به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

این فعال فرهنگی در معرفی خود اینگونه گفت که از سال ۹۰ در انتشاراتی در تهران کار کرده و نمونه‌خوان و ویراستار بوده است و سه مجموعه داستان چاپ شده دارد. دوره‌ای کارمند و به واسطه اتفاقاتی که پشت سر گذاشته، به دنبال علاقه و رویایش، در سال ۹۸ کتابفروشی کتابزون را از مدیر قبلی آن خریداری کرده و به مدت سه است که کتاب می‌فروشد.

معرفی یک دقیقه‌ای کتاب‌های نخوانده در کتابفروشی «کتابزون» سنندج

سروش امامی راد با اشاره به مسائل و مشکلاتی که پیش روی کتابفروشی‌ها و ناشران وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که از ۱۰۰ نفر، ۹۵ نفر کتاب نمی‌خوانند و طور قاطع می‌توان گفت که کتاب از سبد خرید مردم حذف شده است.

مدیر کتابفروشی کتابزون سنندج، دلیل عمده این مسئله را گرانی کاغذ و کتاب در کنار مشکلات اقتصادی جامعه امروز ایران عنوان کرد و افزود: همین امروز کتابی را به قیمت ۴۷۰ هزار تومان فروخته‌ام که زمانی که برای خرید مجدد آن با ناشر تماس گرفتم قیمت حال حاضر آن به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان تغییر یافته بود و در واقع یک برابر قیمت در چاپ کتاب در عرض چند ماه و این فاجعه است.

وی اضافه کرد: کتاب در عرض یک سال آنقدر گران شده که توان خرید را از مردم گرفته است و هر بار که کتابی را که از کتابفروشی بیرون می‌کشی، بخواهی مجدداً جایگزینش کنی با چند برابر قیمت قبلی باید تهیه کنی که مردم با این همه مشکلات اقتصادی، نمی‌توانند کتاب بخرند و رغبتی برای خرید کتاب باقی نمی‌ماند.

این نویسنده و فعال فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر در طرح بازار کتاب فعالیتی ندارد، افزود: به واسطه اینکه خودمان سایت داشتیم و تمرکزمان روی سایت خودمان است، تاکنون در این طرح شرکت نکرده‌ام اما از مزایا و عملکرد آن باخبرم و در اولین فرصت حتماً برای ثبت نام و اجرای طرح بازار کتاب اقدام خواهم کرد.

معرفی یک دقیقه‌ای کتاب‌های نخوانده در کتابفروشی «کتابزون» سنندج

مدیر کتابفروشی کتابزون سنندج در بخش دیگری از صحبت‌هایش ادامه داد: ناشر، توزیع کننده و کتاب‌فروش، سه‌گانه‌ای هستند که در کنار هم می‌توانند کتاب را به دست مخاطب برسانند و اگر هر کدام از حلقه‌های این زنجیره با مشکل مواجه شود، بر دیگر حلقه‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین اگر اقدامی موجب سود یکی از حلقه‌ها باشد، دیگر بخش‌ها نیز منتفع می‌شوند.

امامی راد، یکی از عمده مشکلات فروش مجازی کتاب را ارسال پستی و مطعلی در این زمینه عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که برای ارسال کتاب داریم، معطلی در اداره پست و دوری مسافت برای ارسال بسته‌های پستی است که اگر در طرح‌های این چنینی مامور پست به صورت روزانه به کتابفروشی‌های مجری این طرح مراجعه می‌کرد و بسته‌های پستی را تحویل می‌گرفت بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه برای حرکت به سوی جامعه کتابخوان باید بچه‌های کتاب‌خوان تربیت کرد، عنوان کرد: لازم است برای تربیت جامعه‌ای کتاب‌خوان، عادت به کتابخوانی را از بچگی در فرزندانمان تقویت کنیم و برای جامعه اکنون این مسئله بسیار سخت است و عزم ملی لازم است تا کتاب را به داخل خانه مردم برد و در سبد خرید آن‌ها قرار داد.

امامی راد بیان کرد: به اعتقاد من وضعیت امروز نشر و کتاب در کشور، ریشه فرهنگی دارد. تا مشکل فرهنگ را حل نکنیم، چیزی عوض نمی‌شود. امروز مطالعه جزو ضروریات و اولویت‌های مردم نیست. به نقطه‌ای رسیدیم که عملاً کتاب دارد حذف می‌شود و این فاجعه است.

معرفی یک دقیقه‌ای کتاب‌های نخوانده در کتابفروشی «کتابزون» سنندج

مدیر کتابفروشی کتابزون سنندج، درباره اقداماتی که کتاب‌فروش‌ها می‌توانند برای افزایش فروش داشته باشند، توضیح داد: کتاب‌فروش‌ها باید ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود را تقویت کنند. در این روزها کار کردن با روش‌های سنتی نمی‌تواند پاسخگو باشد. باید فکر کنند که چه حرکتی باید انجام دهند تا مخاطب آن‌ها یعنی مردم، کتاب بخرند. کتاب‌فروش باید از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خودش استفاده کند و فناوری را به خدمت بگیرد.

وی، خوانش و معرفی کتاب در یک دقیقه و طرح سوال و مسابقه و جایزه را از ابتکاراتی برشمرد که این کتابفروشی برای فروش کتاب‌هایش در فضای مجازی از آن بهره می گیرد.

معرفی یک دقیقه‌ای کتاب‌های نخوانده در کتابفروشی «کتابزون» سنندج

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها