چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۷
دانشنامه دفاع مقدس همدان سند متقن تاریخی/ به زودی دانشنامه رونمایی می‌شود

همدان - مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از رونمایی دانشنامه دفاع مقدس همدان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دانشنامه دفاع مقدس همدان سند متقن تاریخی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، مهدی ظفری ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: نقش همدان منحصر به فرد در شروع جنگ بود که از مرز خسروی، قصرشیرین، سر پل ذهاب، اسلام آباد و… شروع شد تا به همدان و تهران برسند.

وی ادامه داد: سال‌های سال پیگیر شدیم تا این مسئله در تاریخ گم نشود و نقش محوری و هدایت‌کننده همدان در عملیات قراویز را تبیین کنند که سرانجام شهریور ماه به ثبت ملی رسید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان بیان کرد: پیشکسوتان دفاع مقدس پیشکسوتان تاریخ دفاع مقدس هستند و امروز هم اگر یک اتفاقی بیفتد پیشکسوتان پیش‌قدم شده و وارد عمل خواهند شد.

وی اضافه کرد: دانشنامه دفاع مقدس همدان چندین سال است که در حال تدوین است و شورای نظارت نیز در سطح کشور تشکیل شده تا سندی تبیین و تدوین شود که متقن‌ترین سند تاریخ دفاع مقدس همدان است.

وی بیان کرد: تاریخی دقیق‌تر از این دانشنامه برای ایام دفاع مقدس همدان نداریم که به زودی رونمایی خواهد شد و می‌تواند دفاع مقدس را به خوبی به نسل‌های بعدی نشان دهد.

برپایی نشست فعالان ادبیات پایداری در هفته دفاع مقدس

مدیر اجرایی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نیز ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: یادمان نمی‌رود در ایام هشت ساله دفاع مقدس ایثارگران و شهدا اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشورمان دست دشمنان بیفتد.

هادی آزادمنش با بیان اینکه شعار هفته دفاع مقدس بر اساس ابلاغ ستاد نیروهای مسلح (در فتح قله‌ایم) نامگذاری شده است، گفت: امسال کنگره خواهر دباغ به عنوان نماد زن انقلابی دوران دفاع مقدس را داریم که بر این اساس بخشی از برنامه‌های هفته دفاع مقدس نیز نگاه ویژه‌ای به نقش زنان در دفاع مقدس داشته است.

وی با بیان اینکه در همایش پیشکسوتان دفاع مقدس نیز به نقش بانوان در دفاع مقدس نیز پرداخته می‌شود افزود: در اوایل شهریور ماه شاهد ثبت ملی یادبود عملیات قراویز سر پل ذهاب بودیم که به این مسئله نیز در هفته دفاع مقدس خواهیم پرداخت.

آزادمنش با اشاره به اینکه به منظور پاسداشت هفته دفاع مقدس کمیته‌های فرعی شهرستان‌ها به ریاست بخشداران و دهیاران برگزار شده و برنامه‌ریزی برای گرامیداشت به صورت ویژه و با نگاه متفاوتی شده است گفت: ۳۱ شهریور تا ۷ مهر ماه هفته دفاع مقدس است که هر روز به یک عنوان نامگذاری شده است.

وی برنامه عمومی و مشترک را شامل رژه نیروهای مسلح با مدیریت ارشد آجا دانست و افزود: امسال برای نخستین بار مکان رژه از میدان باباطاهر به نمایشگاه بین‌المللی همدان انتقال یافته است.

مدیر اجرایی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان خاطرنشان کرد: عطرافشانی و نثار گل به شهدا در روز پنجم مهرماه همزمان با سراسر کشور انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۲۷ عنوان برنامه به دبیرخانه ارسال شده است یادآور شد: یکی از برنامه‌ها رونمایی از ۵۴۰ تمبر شهدای مدافع حرم است.

آزادمنش نشست با فعالان ادبیات پایداری را از دیگر برنامه‌ها دانست و گفت: آغاز به کار آبنمای باغ موزه پس از انجام تعمیرات شروع شده که در هفته دفاع مقدس به مدت یک هفته در این ایام هر شب اجرای آب نما را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۳۱ شهریور بازدید از مرکز فرهنگی و باغ موزه رایگان خواهد بود گفت: ارتش نیز برنامه‌هایی را خواهد داشت که بزرگداشت اولین پاسخ در دوران دفاع مقدس به تجاوز رژیم بعث دوم مهرماه در پایگاه نوژه برگزار می‌شود.

آزادمنش صبحگاه مشترک عهد سربازی، بزرگداشت فرماندهان شهید، مصاحبه با فرماندهان دفاع مقدس و خانواده شهدای دفاع مقدس شاخص استان در جوار شهدای گمنام تیپ ۳۱۶ زرهی، پیاده‌روی خانوادگی و … را از دیگر برنامه‌ها برشمرد.

وی با بیان اینکه سپاه نیز با برنامه‌های متنوع، بیش از ۱۰۰ عنوان برنامه در حوزه دفاع مقدس را پیش‌بینی کرده است افزود: رژه موتوری ارگان نظامی، تجلیل از ورزشکاران، مسابقه کتابخوانی با موضوع مرحوم بانو دباغ، دیدار با خانواده شهدای رسانه، همایش راویان دفاع مقدس و… از جمله این برنامه‌هاست.

نمایشگاه کتاب مروری بر خاطرات دفاع مقدس همدان

مدیر تاریخ و ادبیات حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان نیز اظهار کرد: به مناسبت هفته دفاع مقدس نمایشگاه کتاب در باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار خواهد شد.

محمد برخوردار با بیان اینکه این نمایشگاه از ۳۱ شهریور تا ۷ مهر ماه خواهد بود ادامه داد: همه علاقمندان می‌توانند در مدت زمان برگزاری از این نمایشگاه دیدن کرده و تاریخ دفاع مقدس را مروری داشته باشند.

مدیر تاریخ و ادبیات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان یادآور شد: در این نمایشگاه ۷۰۰ عنوان کتاب با موضوعات کودک و نوجوان، تاریخ شفاهی، خاطره شفاهی، رمان و مستندنگاری ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تخفیف ویژه‌ای برای بهره‌مندی علاقمندان به حوزه کتاب و کتابخوانی عرضه می‌شود یادآور شد: این نمایشگاه در دو نوبت صبح و عصر میزبان علاقمندان خواهد بود.

برخوردار با بیان اینکه در نمایشگاه کتاب‌های نویسندگان و ناشران خارج از استان نیز حضور خواهد داشت گفت: در حاشیه برگزاری نمایشگاه نشست‌های تخصصی، جشن امضا و رونمایی کتب مکتوب و صوتی نیز پیش‌بینی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها