به گزارش سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سوگواره ملی «روضههای داستانی» با موضوع؛ مواجه انسان معاصر با عاشورا و امام حسین (ع) و موضوع ویژه؛ از مدینه تا کربلا کار خود را آغاز کرد و نویسندگان سراسر کشور آثار خود را در دو بخش داستان کوتاه و روایت به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند. با پایان یافتن مهلت ارسال آثار؛ نشست خبری این رویداد فرهنگی با حضور سعید لشکری معاون امور استانهای حوزه هنری، شاهمرادی مدیر مرکز راهبری استان های حوزه هنری، علی اصغر عزتی پاک دبیر علمی سوگواره، سیدعلی نقیب دبیر سوگواره، سه شنبه سوم مهرماه ۱۴۰۳ –در حوزه هنری سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.
ادبیات داستانی یک فرهنگ غنی، گسترده و تاثیر گذار است
در آغاز جلسه، عزتی پاک نویسنده حوزه ادبیات داستانی دینی با ارائه فرایندی از رویداد سوگواره عنوان کرد: ادبیات فارسی ما با کربلا و فرهنگ عاشورا به خصوص در حوزه شعر، عجین و برین شده است، اما در حوزه داستان کم کاریهای وجود دارد که توجه بیشتر را می طلبید؛ چرا که ادبیات داستانی یک فرهنگ غنی و گسترده و بسیار تاثیرگذار است.
وی در ادامه تصریح کرد: ویژگی مهم رویداد روضههای داستانی این است که در ابتدا تعدادی نویسنده بر اساس ذوقی خودجوش این اتفاق را رقم زدهاند، حرکتهای این سوگواره، از دوران کرونا رقم خورد به مرور جدیتر شد تا اینکه بصورت رسمی و سراسری در شکل یک رویداد فرهنگی، تمامی نویسندگان از اقصی نقاط کشور در دو حوزه روایت و داستان آثار خود را به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند.
وی افزود: این رویداد کمک میکند تا نویسندهها مرز باورها و اعتقادات خود را در پیوند زندگی با مردم روشن کنند و با نگارش داستانی فنی و اصولی با حفظ عناصر روایت در حوزه دینی قلم بزنند. این رویداد در دو بخش روایت که برگرفته از تجارب فردی بود و یک مدل داستان که برگرفته از تخیل نویسنده و استوار بر باور و اندیشههای او بود، پذیرای آثار بود.
وی درباره نحوه داوری آثار بیان کرد: بعد از غربال آثار در مراحل اولیه، آثار راه یافته به مرحله نهایی توسط بهزاد دانشگر، یاسین حجازی و سمیه عالمی که هر سه از هنرمندان و کارشناسان این حوزه هستند، مورد داوری قرار گرفتند.
دبیر علمی سوگواره با اشاره به ظرفیت این رویداد، گفت: روضههای داستانی ظرفیتهایی را نشان داد که ما را به برداشتن گامهای بلند دیگر هدایت کرد، همانطور که مستحضرید سالهاست که بحث بر امکان وجود رمان دینی و غیر دینی وجود دارد و ما متوجه شدهایم که این بحث بر سر چیزی است که به وقوع پیوسته و آثاری با محوریت انسان و نسبتش با خدا از پیش وجود دارد. در واقع این سوگواره با کشف این ظرفیت شکل گرفت و خوشبختانه دبیرخانهای دائمی برای آن در حوزه هنری قم تأسیس کردیم.
وی در ادامه عنوان کرد: اولین وظیفه ما در این دبیرخانه دائمی برگزاری جایزه کتاب سال دینی و همچنین کارهای پژوهشی- نظری و ارائه مقالاتی است که در این حوزه صورت خواهد گرفت و البته با این هدف که بتوانیم مولفههای شاخص آثار دینی را برای علاقهمندان شرح داده و آثاری را با همین محوریت تولید کنیم.
مسئله فرا تهران نکته کلیدی و نقطه پیش برنده ماست که با برگزاری سه جشنواره به آن تحقق بخشیدهایم
معاون امور استانهای حوزه هنری سخنران بعدی این نشست، ضمن خیر مقدم به حضور پر رنگ اصحاب رسانه و خبرنگاران در این رویداد اذعان کرد: مسئله فرا تهران نکته کلیدی و نقطه پیش برنده در معاونت راهبردی استانهای حوزه هنری است که تاکنون با برگزاری سه جشنواره به آن تحقق بخشیدهایم.
سعید لشگری در ادامه با اشاره به برگزاری سه رویداد؛ داستان حماسی در استان خراسان، جشنواره داستان بازآفرینی با محوریت هویت بومی و سوگواره روضههای داستانی با محوریت و جانمایی هویت دینی و اسلامی افزود: هویت ایرانی وملی بدون هویت دینی کشف نخواهد شد چرا که پیوند دین و داستان کربلا با تجربههای زندگی ما عجین است و تمامی دغدغههای ملی و سیاسی ما با فرهنگ کربلا و حماسه عاشورا گره خورده است، به همین دلیل ما در حوزه هنری خود را متکلف دانستیم که این اتفاق را در استان قم که پایگاه دینی کشور است، رقم بزنیم.
وی افزود: توجه اصحاب هنر کمک بزرگی را به این عرصه است. بدون توجه خبرنگاران و بعد ژورنالیستی این مسیر پیش نخواهد رفت، امیدوارم با کمک اصحاب رسانه توجه به استانها و هویت ایرانی را بیشتر از این داشته باشیم همچنین از دیگر توسعههایی که به دنبال تحقق آن هستیم این است پرداخت به همه امامان معصوم و سیره پیامبران با محوریت ادبیات داستانی دینی است.
ادبیات داستانی مجمع دیگر هنرهاست
مدیر مرکز راهبری استان های حوزه هنری دیگر سخنران این نشست، صحبتهای خود را با اشاره به انواع قالبهای داستان شروع کرد و گفت: روایتگری در ادبیات کهن فارسی ما عمدتاً در قالب منظوم بوده است مانند؛ مثنوی معنوی، خمسه نظامی و …این در حالی است که مخاطب امروز در جامعه نیمهمدرن ایران، با قالب غیر منظوم ارتباط بهتری دارد چرا که داستان با عناصر جزئینگر و پرداخت به حالات و احساسات میتواند موثرتر عمل کند.
وی در ادامه گفت: ادبیات داستانی مجمع دیگر هنرهاست و ما باشنیدن یک داستان میتوانیم فیلم آن را در ذهن تجسم کنیم به همین خاطر داستان محمل مهم انعکاس زندگی امروز است خصوصاً داستانهایی که نقبی به ریشههای فرهنگی مردم میزنند. یکی از مهمترین ریشههای فرهنگی که به شدت با زندگی مردم ایران تنیده است، فرهنگ عاشورا و کربلا است. بنابراین موضوع عاشورا و نمود آن در زندگی مردم بسیار مهم است.
محمدجواد شاهمرادی با بیان اینکه مرجعیت و پرچمدار این مسیر حوزه هنری استان قم است، بیان کرد: در معاونت راهبری استانها، امور هنری همه استانها با توجه به ظرفیتشان تبیین میشود تا سهم هنرمندان استانهای دیگر در جریان هنری ایران برجستهتر و بیشتر کند. وی با اشاره به سوژههای بومی در استانها تصریح کرد: باید با استمرار در نهادسازی و جریانسازی تا رسیدن به ظرفیت تولید تلاش کنیم. هدف ما در این سوگواره تقویت داستان دینی بود که با توجه به ظرفیت استان قم در اندازه ملی محقق شد، امیدوارم در سالهای آینده این رویداد بینالمللی شود.
سیدعلی نقیب دبیر سوگواره در پایان این نشست از مراحل این سوگواره تا به اکنون خبر داد وگفت: افتتاحیه و اعلام فراخوان این سوگواره در فروردین ماه امسال رونمایی شد و تا اول مرداد صاحبان آثار مهلت داشتند که آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند که این تاریخ در ادامه تا ۱۵ مرداد تمدید شد.
وی افزود: در این بین سه نشست تخصصی در قم، اصفهان و اهواز با موضوعیت داستان دینی برگزار شد. دبیرخانه سوگواره در این دوره میزبان ۴۰۰ اثر بود که شامل ۲۲۰ اثر در بخش روایت و ۱۸۰ در بخش داستان بود. سپس با عبور از سه مرحله غربالگری، آثار منتخب داوران به مرحله نهایی راه یافتند که در روز اختتامیه سوگواره (نهم مهر) با حضور نویسندگان و مسئولان از آثار برگزیده رونمایی خواهد شد.
نظر شما