دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۰
استقبال از اولین کتابخانه اتوبوسی ثابت دنیا در «ننله» سنندج

کردستان - کتابخانه ثابت اتوبوسی با ۷ هزار جلد کتاب و بیش از ۴۰۰ عضو در ناحیه منفصل شهری «ننله» سنندج دایر بوده و بسیاری از خانواده‌های این منطقه را جذب کتابخوانی کرده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - شنو نوری: کتابخانه‌های عمومی از مراکز زیربنای بخش فرهنگی به شمار می‌روند و عملکرد مثبتی در ارتقای بصیرت و آگاهی جامعه بر عهده دارند و آثار و نتایج فعالیت‌های فرهنگی آن‌ها در درازمدت نمایان می‌شود.

راه‌اندازی کتابخانه عمومی در شهرها و مناطق فاقد فضای فرهنگی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های اهالی فرهنگ و ادب مطرح بوده و کسانی که در این راه آستین همت بالا زده‌اند، کم نبودند و با عزمی راسخ برای آینده بهتر جامعه خود و فرزندان این آب و خاک نیک نامی خریدند.

سنندج را از گذشته با عنوان دارالعلم و دارالحسان و شهر فرهنگ و هنر می‌شناسند. این شهر در حوزه‌های مختلف از جمله ادبیات، شعر، هنر، موسیقی، فرش و… نام‌آوران و بزرگان بسیاری دارد و همواره در عرصه‌های فرهنگی سرآمد بوده است.

محمد اصلانی، مدیر مؤسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج، یکی از افرادی است که با پشتکار و همت خود در چند سال اخیر تلاش کرد تا مردم ناحیه حاشیه‌نشین ننله از توابع شهرستان سنندج صاحب کتابخانه شوند و این مهم با تجهیز و بهسازی اتوبوس ثابتی رقم خورد و به واسطه آن کودکان، نوجوانان و اهالی فرهنگ و ادب این منطقه از سال گذشته هر روز مسافر اتوبوسی می‌شوند که بدون اینکه حرکتی داشته باشد یا کرایه‌ای دریافت کند، آنان را به شهر دانایی و دیدار با یار مهربان می‌رساند.

صحبت از نخستین کتابخانه اتوبوسی ثابت، عمومی و رایگان غیردولتی در دنیا است که در ننله یکی از نواحی حاشیه‌نشین شهر سنندج مرکز استان کردستان دایر شده و این روزها طرافداران و دوستداران زیادی پیدا کرده است. این کتابخانه که در سال ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرد، در جایی کوچک و با کمترین فضا و هزینه و به صورت رایگان دایر شده و دارا بودن صدها ویژگی و خصوصیت درجه یک دیگر، آن را بی‌نظیر کرده است.

در همین راستا دقایقی را با مدیر مؤسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج به گفت‌وگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

محمد اصلانی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج گفت: نخستین کتابخانه اتوبوسی به همت موسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج دایر شده و در حال حاضر با دارا بودن هفت هزار جلد کتاب به ۴۰۰ عضو خدمات ارائه می‌دهد.

وی در مورد ایده راه‌اندازی کتابخانه در این ناحیه عنوان کرد: به‌دنبال انجام کاری ماندگار در حوزه کتاب و کتابخوانی به‌ویژه در مناطق محروم و فاقد امکانات و مکان‌های فرهنگی بودیم که تلنگر ایجاد کتابخانه‌های سیار در این مناطق به ذهنم رسید.

فعالیت اولین کتابخانه اتوبوسی ثابت دنیا در «ننله» سنندج/ پیش به سوی کتابخوانی

مدیرمؤسسه فرهنگی، هنری زانیاران کتاب یار سنندج افزود: با بررسی‌هایی که در برخی از مناطق حاشیه سطح شهر سنندج انجام شد به این نتیجه رسیدیم که راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار پرهزینه است و در گذشته هم بازخورد آنچنانی نداشته بنابراین به فکر ایجاد کتابخانه ثابت افتادیم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: پس از آن و با بررسی‌های انجام شده، ناحیه منفصل شهری ننله را برای شروع این کار انتخاب کردیم و با انجام کارهای علمی، پژوهشی و تحقیقات میدانی به این نتیجه رسیدیم که این ناحیه با حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر جمعیت فاقد کتابخانه و امکانات فرهنگی بوده و بهترین نقطه برای ایجاد کتابخانه ثابت است.

مدیر مؤسسه فرهنگی، هنری زانیاران کتاب یار سنندج افزود: با کمک شورا و شهرداری اتوبوس اسقاطی از پایانه بار و مسافر شهرداری سنندج را انتخاب کردیم و کارهای آن را انجام دادیم و تا آبان ۱۴۰۱ توانستیم آن را به یک کتابخانه درجه یک ثابت تبدیل کنیم.

اصلانی اضافه کرد: اتوبوس را خالی، قفسه‌بندی و پارکت کرده و در فضای کنار پارک ننله آن را مستقر و جای‌دهی کردیم که با توجه به نزدیکی آن به پارک و مدرسه دانش‌آموزان تاکنون استقبال بسیار خوبی داشته‌اند و علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب کرده است.

به گفته وی، این کتابخانه بر اساس خصوصیاتی که دارد، اولین کتابخانه اتوبوسی ثابت، عمومی، رایگان و غیر دولتی دنیا است و در جایی کوچک با کمترین فضا و هزینه دایر شده و با کمک نیروی مردمی رایگان در حال ارائه خدمات عمومی آن هم در یک منطقه حاشیه‌نشین است.

اصلانی با بیان اینکه عضو شدن در این کتابخانه هیچگونه محدودیتی ندارد، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما توسعه این کتابخانه و ایجاد آن در سایر نقاط حاشیه و کم برخوردار استان است و با تمام توان آماده‌ایم در هر کجا که امکانات و شرایط فراهم باشد کتابخانه رایگان عمومی و در شان مردم دایر کنیم.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه بیش از ۱۵ نیرو به صورت داوطلبانه و رایگان در این کتابخانه مشغول ارائه خدمت هستند، افزود: اعضای خیر موسسه فرهنگی زانیاران کتاب یار سنندج با تمام قوا و با وجود تمام مشکلات و موانع اداری صبوری کرده و برای تحقق اهدافشان بدون هیچ چشمداشت مادی جهادگرانه تلاش دارند تا مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان این دیار را با کتاب و مطالعه همدم و همراه کنند.

فعالیت اولین کتابخانه اتوبوسی ثابت دنیا در «ننله» سنندج/ پیش به سوی کتابخوانی

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری زانیاران کتاب یار سنندج در ادامه به فعالیت موسسه زانیاران کتاب اشاره کرد و افزود: این موسسه نخستین موسسه تخصصی حوزه کتاب است که با پشتوانه علم و تجربه کتابداری دایر شد و مطالب، مسائل و طرح‌های به‌روز در آن مطرح و علاوه بر آن تمام خدماتش اختصاصی و ویژه در حوزه کتاب و مطالعه بوده و به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

اصلانی ادامه داد: مجموعه زانیاران کتاب‌یار سنندج، با انرژی و عشق در حوزه کتاب فعالیت می‌کند و همواره تلاش می‌کنیم که نداشته‌هایمان را به داشته تبدیل و با به کارگیری توانایی‌هایمان از نظر سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، فکر و نیروی انسانی امروز را به فردای بهتر برای فرزندان‌مان تبدیل کنیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده توسط موسسه زانیاران کتاب یار سنندج گفت: این موسسه افتخار دارد، مجری طرح‌های درجه یک فرهنگی بوده که تا به امروز در کمتر جایی انجام شده؛ از آن جمله می‌توان به تاسیس کتابخانه، انجام پژوهش‌های علمی وضعیت کتاب و کتابخوانی در نواحی مختلف سنندج، تشکیل کمپین مردمی و جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه ننله، نشست‌های آشتی با کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزش صحیح مطالعه و صدها طرح و ایده اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها